Строежът на метрото наклони Военния клуб

26.07.2009 | 12:49
по статията работи:
Сградата се е наклонила с 4 см към булевард "Цар Освободител". Според шефа на "Метрополитен" трафикът по булеварда също оказва негативен ефект.
Строежът на метрото наклони Военния клуб

Централният военен клуб (ЦВК) в столицата се е наклонил опасно с 4 см към бул. "Цар. Освободител", съобщи в днешния си брой вестник "Труд".

100-годишната сграда, обявена за паметник на културата, силно се е напукала. На места цепнатините в стените са колкото дебелината на човешки пръст. Повредени са вътрешни помещения, има изпаднали орнаменти.

Причината са изкопните работи за метрото, чието трасе минава на 20 м дълбочина почти до култовата сграда, построена по проект на прочутия чешки архитект Антонин Колар преди повече от 100 години.

"Заради пропадането на почвите от подземните работи за метрото сградата се е усукала", казаха служители от клуба.

Те твърдят, че почвата под сградата е нестабилна. На 5 м дълбочина излизат кал и вода. Чак на 12 м земята става твърда. Подземният тунел на метрото минава почти под известната сграда на 20 м дълбочина.

В края на миналата година приключи първият етап от спасяването на клуба. Тогава на 12 м под неоренесансовата постройка беше извършено т. нар. фундиране - наливане на 600 т цимент за заздравяване на земната основа. Специалистите обясняват, че преди век, когато е строена, не е имало подземни комуникации. А сега са много. До ъгъла на ул. "Раковски" и бул. "Цар Освободител" минава подземен колектор. От него при авария тече вода и подмива земята. По това направление текат и подпочвени води от Витоша към Сточна гара, които заради бетонната стена на метротунела се събират под офицерския клуб.

"Тук минава геоложки разсад (разминаване на земните пластове - б. а.).Почвата е силно водонаситена, има глини, които трябва да се заздравят. В района пътният трафик е много интензивен. Като се прибави и строежът на метрото, който катализира процеса, стават ясни причините за пропукването на клуба", обясни проф. Тодор Бараков, ръководител на катедра "Масивни метални конструкции" в Университета по архитектура, строителство и геодезия и автор на проекта за укрепване. Той обясни, че клубът е граден от тухли, съединени с варов разтвор, които при най-малкото движение на земните пластове се цепят.

От няколко дни сградата се спасява чрез метод, използван за първи път у нас - стягане с анкери. Става въпрос за 6-метрови немски стоманени пръти, които се наслагват. Те преминават през цялата сграда и обхващат външните стени с метални плочи. Единият край е свободен и се натяга със специална гайка. Анкерът се напряга, придърпва плочата, а тя - стената. Металните пръти ще бъдат прокарани на три нива. "Целта е двете кули на клуба да се приберат една към друга и от юг към север в посока ул. "Раковска", допълни проф. Бараков.

Анкерите издържат сила на напрежение 40 т. За Военния клуб обаче ще бъдат натегнати със сила 4 т. Така стените ще се приберат с 2 см. Фугите ще се запълват с химикали, които ще залепят тухлените зидове. По-големите пукнатини също ще се пълнят с разтвор, а отвън ще се зашият с армировъчни мрежи.

В клуба ще бъдат монтирани и 12 датчика за отчитане състоянието на анкерите. По неофициални данни за укрепването на ЦВК са похарчени близо 1 млн. лв. До края на операцията ще са необходими още около 2 млн. лв. Тя приключва до 17 септември т. г., когато тръгват подземните влакове от пл. "Св. Неделя" до стадион "В. Левски".

Разходите се поемат от японската фирма "Тайсей", която строи метрото.

Директорът на "Метрополитен" Стоян Братоев: И трафикът е виновен

"Разрушенията по сградата на Военния клуб са започнали да се появяват още преди 30 г. Това е доказано с проучвания на двама експерти. Вярно е и че работата по метрото също е оказала въздействие върху пукнатините, но не е само това причината", заяви вчера шефът на фирма "Метрополитен" Стоян Братоев.

Той поясни, че от японската фирма "Тайсей", която изгражда отсечката от метрото между пл. "Света Неделя" и стадион "Васил Левски", вече са започнали да подсилват основите на сградата.

"След действията по заздравяване на Военния клуб той ще бъде 5 пъти по-стабилен. Затова и собстениците нямат право да искат финансово обезщетение", каза още Братоев.

Началникът на "Метрополитен" добави, че технологията на копаене нанася съвсем леки поражения на сградите, докато интензивното движение на автомобилите по бул. "Цар Освободител" също е виновно за пукнатините.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 19.11   461 г. – Либий Север е провъзгласен за римски император в Равена. 1493 г. – По време на втората си експедиция Христофор Колумб открива остров, който кръщава...