Автор: Ивелина Георгиева ( ivelina.georgieva@3bay.bg )
Облекчаване на трафика в столицата чрез изграждането на подземни и надземни пътни отсечки, по-добра организация на движението, пешеходни улици - това са бъдещите планове за
развитие на геотехничното и тунелно строителство в София. В същото време се мисли и по изграждането на различни инфраструктурни съоръжения - тунели, част от големите проекти из
страната. Това стана ясно по време на провелата се днес международна конференция Geo Projects 2011, предаде iNews.bg.
Тунелите из страната
В основата на големите бъдещи проекти в сферата на тунелното строителство е заложено изграждането на лот 3 на автомагистрала "Струма". То ще се финансира от ОП "Транспорт". Министерството на транспорта е пожелало техническото проектиране на лота да бъде готово през настоящия програмен период. Това каза ресорният министър Ивайло Московски, който беше официален гост на международната конференция.
По думите му трафик прогнозите вече са направени и остават само финансовите изчисления. Московски се надява до един месец да бъде готов анализът за разходи и ползи на проекта, който ще покаже
всъщност каква ще е реално стойността на лот на автомагистрала "Струма". Московски допълни, че за база на проекта са взети подобен тип съоръжения, които вече са построени в Европа (Австрия,
Швейцария, Германия, Хърватия).
Според проф. д-р Виктор Ташев, председател на Българската асоциация за геотехнично и тунелно строителство (БАГТС), лот 3 на АМ "Струма" се дефинира като най-тежкия участък на автомагистралата, с
най-дългия тунел - над 13 км. Това ще нареди тунела на едно от първите пет места по дължина в Европа.
"След 2014 г. ще бъдат налични инвестициите, за да започне изграждането на този лот, а към 2020 г. се очаква той да бъде реализиран", посочи Ташев.
В момента върви и проектирането на тунела под Шипка, както и реализацията на различни нива по него, уточни още председателят на БАГТС. Той подчерта, че когато бъдат подготвени
документите, ще се изготви тръжна процедура, за да се продължи реализацията му.
Идейни проекти ще започнат да се правят и за изграждането на тунел при прохода "Петрохан", каза още Ташев.
Предстои изграждането на няколко тунела по ж.п. линията Видин - София и два тунела на ж.п. линията София - Септември.
По думите на Московски геотехничното и тунелното строителство ще намерят още по-голямо приложение, както през настоящия, така и през следващия програмен период на ОП "Транспорт".
Тунелите в София
"Развитието на бранша през последните години бележи висок подем в страната ни", заяви проф. Ташев и допълни: "Особено ясно си личи възходът на този тип строителство в столицата с изграждането на метрото".
В тази връзка от Столичната община работят в 4 посоки за развитието на подземното тунелно строителство.
Първата е да се продължи строителството на метрото в София, посочи главният архитект на София Петър Диков. Според него тунелното строителство е много по-добър вариант за изграждане на метро, отколкото откритото строителство.
Втората посока, в която работи Столичната община, е реализацията на транспортни тунели за решаване на големи транспортни транзити. Като пример за това Диков посочи отсечката от
Околовръстното шосе между резиденция "Бояна" и автомагистрала "Люлин" с дължина 8 км, на която ще бъде изграден тунел, дълъг 1 км.
Третата посока е за решаване на проблеми на вътрешно-градски транзити. В тази насока са започнали вече някои проучвания, свързани с евентуалното изграждане на тунели. "Едно от
тях е проучването на бул. "Евлоги Георгиев" в частта от НДК до "Орлов мост", в която да се изградят тунели за облекчаване на трафика", обясни арх. Диков.
Друга възможност за проект, който ще бъде разгледан от Столичната община, е отсечката на бул. "Васил Левски", в частта от Софийския университет до Сточна гара. Според Диков
най-добрият вариант за облекчаване на трафика в този участък също е изграждането на тунел.
Четвъртата посока на работа е реализацията на част от тежките инфраструктурни задачи с освобождаване на градски площи. В тази връзка от Столичната община вече са започнали да
проучват възможността Перловската река, в участъка й от НДК до театър "София" да влезе в тунел, с което ще се освободи коритото й за пешеходно движение, велоалеи, спортни площадки, места за отдих и
др.
"Изграждането на тунелните отсечки в столицата са необходими, те са в идейния план за реализация на столицата и ще бъдат включени по проекти за финансиране в най-скоро време", заяви Виктор
Ташев.