Студени чайове и напитки "лайт" - предпочитани по време на криза

26.10.2009 | 14:56
по статията работи: Петър Чернев
Консумацията на безалкохолни напитки ще отбележи 6% спад на годишна база. Липса на витамин С и подвеждащи етикети, установи проверка
Студени чайове и напитки "лайт" - предпочитани по време на криза

За деветте месеца на годината (януари-септември) потреблението на безалкохолни напитки у нас е намаляло с около 6%, или с 80 млн. литра, вследствие от кризата. Единствените напитки, при които се наблюдава ръст, са студените чайове и напитките тип "лайт". Това съобщи по време на пресконференция днес предствителят на Управителния съвет (УС) на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ) Милчо Бошев.

Той прогнозира, че в края на годината потреблението на безалкохолни напитки ще бъде с около 5 до 6% по-малко на годишна база. Този факт ще се отрази на производителите - очаква се в края на 2009 г. приходите им да са с 5% по-малко от 1.3-те млрд. лв., реализирани миналата година. В тази връзка Бошев коментира, че това ще е първият случай от 12 години насам, в който продажбите няма да отбележат ръст. За посоченият период ръстът е варирал между 10 и 15% годишно.

В момента около 280 фирми в България произвеждат различни безалкохолни напитки. За сравнение - преди 10 години техният брой е бил около 3 хил. Този факт позволява по-добър контрол върху качеството на продукта, беше отчетено още по време на днешното събитие. Днес бяха представени и данните от изследване на пазара, проведено от Федерацията на потребителите в България и АПБНБ в периода юли-август тази година. Резултатите от изследването са базирани на анализ на 21 мостри от напитки на 15 фирми от 10 различни области на страната - Стара Загора, Варна, Шумен, Ямбол, Велико Търново, Хасково, Видин, Враца, Сливен и Търговище.

Открити са няколко основни нарушения. Те са свързани със завишено количество изкуствени подсладители (7 мостри); липса на обозначение, че напитката съдържа изкуствения подсладител "аспартам", който е богат на аминокиселината фенилаланин (тя крие риск за бременните и хората, алергични към нея) (11 случая); неправилно, подвеждащо поставяне на знак "диета" (6 мостри) и липса на витамин C при претенция за наличие на такъв в етикетите на продуктите (4 мостри).

Изпълнителният секретар на Федерацията на потребителите Павел Кърлев коментира още, че в голяма част от напитките е имало отклонения в етикетировката и съдържанието, както и че масово не е било указано къде се чете срокът на годност.

След юни месец 2010 г. буквите върху етикетите задължително ще трябва да бъдат поставени върху ясно четим фон, като големината им ще трябва да бъде минимум 1.5 мм, допълни Бошев.

По време на проверката не са били установени големи нарушения на законодателството по отношение на етикетирането на продуктите, за разлика от проверките, извършени преди 2-3 години. Това коментира още Кърлев и добави, че се надява тази година да няма разминаване между фирмите, които се проверяват, и тези, които впоследствие биват затваряни от контролните органи.

Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България е провела и още едно изследване на плодовете, соковете, нектарите, студения чай, спортните, енергийните и плодовите негазирани напитки в 10 големи търговски мрежи. Целта на проверката е била да се установи дали са отразени правилно върху етикетите съдържанието на добавки, енергийната стойност и останалите реквизити.

Проверката, обхващаща 1603 продукта, е била извършена в периода юли-август тази година. Резулатите от нея показват, че в едва 8 продукта (около 0.5%) е било наблюдавано отклонение. То се състои най-често в липсата на текст на български език с необходимата информация за състав, срок на годност и партиден номер и липсата на посочено количество плодов концентрат.

За сравнение през миналата година АПБНБ е проверила 1180 продукта от 93 марки в 12 вериги. Тогава с отклоенение са били 11 стоки (около 1%).

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 04.11   1429 г. – Арманяк-бургундска гражданска война: Жана д'Арк освобождава Сен Пиер льо Мутие. 1501 г. – Катерина Арагонска (по-късно първа съпруга на Хенри VIII)...