Ще бъде създадено Национално бюро за предотвратяване на корупцията, което ще проверява имуществото и конфликта на интереси по високите етажи на властта. Новият орган ще има много повече правомощия и ще проверява много държавни лица, както и главните архитекти на общините, общинските съветници и директорите на държавни болници. Това предвижда приетият от МС законопроект за предотвратяване на корупцията сред лицата, заемащи висши държавни длъжности. Вносител на проекта е вицепремиерът Меглена Кунева.
Националното бюро обединява и доразвива функциите на сегашните Комисия за конфликт на интереси, Център за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност и дирекцията на Сметната палата, която събира и проверява имуществените декларации, информира БГНЕС. Създаването на единен антикорупционен орган е една от препоръките на Европейската комисия по Механизма за сътрудничество и оценка, който наблюдава напредъка на България в правосъдието и борбата с корупцията.
Всяка година Бюрото ще представя доклад за дейността си на Народното събрание. Предлага се директорът му да се определя от Министерския съвет и да се назначава с указ на президента. Служителите на бюрото пък ще преминават през входящи, годишни и внезапни проверки за почтеност.
С новия закон се разширява кръгът на лицата, длъжни да подават декларации в сравнение със сега действащия Закон за публичност на имуществото на лицата, заемащи висши държавни и други длъжности. Ще бъдат проверявани и общинските съветници, главните архитекти на общините, началниците на митници, митнически бюра и митнически пунктове. Сред проверяваните ще бъдат и лицата, определени да администрират и управляват средства от ЕС, директорите на болници, финансирани от НЗОК, ректорите на държавните университети. На такава проверка подлежат също членовете на управителните съвети на държавни предприятия по Закона за горите, както и лицата, упълномощени по реда на Закона за обществените поръчки да организират и провеждат процедурите по възлагане на обществени поръчки и сключват договори.
Със закона се създава задължение за всички служители в администрацията и членовете на органите на управление или контрол на държавните и общинските търговски дружества и предприятия да подават декларации за имущество и интереси пред органа по избора или назначаването. Те подават същите декларации, но проверките се осъществяват от инспекторатите.
Още по темата четете на iNews.bg