Федерацията на таксиметровите водачи, в която членуват около 26 000 шофьори от страната, е готова да обяви стачка, ако бъдат приети промените в Закона за автомобилните превози. Това съобщи за в. "Черно море" зам.-председателят на федерацията във Варна Димчо Иванов. С измененията се предвиждат солени глоби за таксиджиите, които "помпат" сметките, карат на по-високи тарифи или извършват друго провинение. Например, само за неработещ касов апарат в жълтата кола, санкцията е 1500 лв. С промените в закона глобите започват от 100 и достигат до 15 000 лв. Вносител на крайните промени е транспортният министър Александър Цветков, а мотивът е, че "скъпите" таксита от години тормозят клиентите с безбожни цени. Те обикновено имитират логото на известни таксиметрови фирми и централи, като по този начин подмамват клиентите да ползват услугите им, а после им одират кожите с тлъсти сметки.
Във Варна любимите райони на тези таксита са около жп гарата и автогарата, призна Димчо Иванов. Въпреки че по този начин ще бъдат ограничени нелоялните таксиметрови водачи, от федерацията са против заложените промени в закона. Проблемът според тях е в налагането на непосилни за таксиджиите санкции и определянето на таван на тарифите от общините.
"Защо трябва общините да определят тарифите ни? Ние от 2 години и половина караме на 0,89 лв./км. Не изкарваме подобен оборот през цялата година и ако ни глобят, трябва да спрем да работим", каза Иванов.
Проектът с предложените промени вече мина през обществено обсъждане. До края на януари трябва да бъде внесен в комисията по транспорт в Народното събрание. За тогава се планира и стачката на водачите, ако промените бъдат приети.
От Федерацията на таксиметровите водачи, заедно с други синдикати и организации в страната, са изпратили становище до ЕК, комисията в парламента, транспортното министерство и Министерския съвет.
"Надяваме се мислещите хора в държавата да не допуснат подобна дискриминация, защото законът ще удари бранша. Мотивът на транспортния министър за внасянето на промените в закона е, че мислел за клиентите, за тях обаче има Комисия за защита на потребителите", допълни Иванов. По думите му всеки таксиметров автомобил е обозначен с табела за тарифите и цените за престой, а клиентите имат право на избор дали да ползват услугите.
"От федерацията сме за еднакви тарифи, а не общината да налага максимална, защото така ще се въведе монополно положение на някои фирми, които ще подбиват пазара с по-ниски цени", каза още Иванов. Според него с промените в закона се заражда и нова престъпна схема, защото 30% от глобите, наложени на таксиметровите водачи, ще се дават за стумилиране на ИА "Автомобилна администрация". Във Варна, Добрич, Несебър, Балчик и Албена членовете на федерацията са 4850.