Телекомуникации във времена на криза

10.03.2009 | 09:09
по статията работи: Лили Бончева
"Делойт": Малките оператори и компаниите в процес на растеж, които опитват да налагат нови технологии, може да изпитат сериозни финансови затруднения, но като цяло телекомуникационният сектор ще покаже сравнителна устойчивост по време на финансовата криза
Телекомуникации във времена на криза

В началото на годината международната консултантска компания „Делойт” публикува своите регулярни анализи за т.нар. ТМТ индустрии („Технологии, „Медии” и „Телекомуникации”), които представят прогнози за развитието на трите сектора в световен мащаб. Изхождайки от факта, че телекомуникационните услуги са едни от най-добре развитите у нас, насочихме вниманието си именно към тях. Пред Econ.bg Йорданка Николова, Старши консултант Корпоративни финанси в “Делойт България”, разясни подробности както за очакваните от консултантската компания тенденции при телекомуникациите на българския пазар, така и за развитието на сектора в глобален мащаб в условията на световната икономическа криза.


Телекомуникационният сектор в България и световната икономическа криза


Телекомуникационният сектор както в световен мащаб, така и в България, която е една от страните в Европа с най-голям ръст и проникване на мобилните и комуникационни услуги, ще бъде един от сравнително устойчивите сектори по време на финансова криза. Въпреки неминуемата оптимизация на разходите от страна и на корпоративни клиенти, и на физически лица и очакваното свиване на бюджетите на потребителите, телекомуникационните услуги ще се радват на сравнително стабилно търсене. Естествено, ефектът от кризата ще се усети и при телекомуникационния сектор и съответни мерки за справяне ще бъдат необходими, но ситуацията няма да бъде толкова драматична, както при други сектори от икономиката, обясни Йорданка Николова, Старши консултант Корпоративни финанси в “Делойт България” .

Свиване у нас се очаква в сегмента на фиксираните телефонни услуги, но натискът върху сегмента не е отскоро, а е продиктуван от изместване на търсенето към мобилни услуги и нуждата от обновяване и ъпгрейд на фиксираната мрежа.


Във фаза на „оцеляване” биха изпаднали по-малките оператори и компаниите, които опитват да налагат нови технологии, намират се във фаза на развитие и все още нямат достатъчно покритие. Техният бизнес план изисква свежи парични потоци за инвестиция в развитие на инфраструктура и покритие ресурс, който в момент на финансова криза е скъп и трудно-достъпен.

Сериозно влошаване на финансовото състояние на някои участници на пазара не e изключено
, допълва г-жа Николова. Пряк ефект от кризата биха усетили и компании, които имат не добре диверсифицирана клиентска база – тези, които концентрирано обслужват клиенти от засегнати от кризата отрасли (например клиенти от финансовия сектор). Освен оптимизация на вътрешните процеси на тези компании, основен стратегически ход за справяне с предизвикателствата в условия на финансова криза и все по-трудни пазари може да се окаже привличането на стратегически или финансов инвеститор. В тази връзка, консолидация на малките и средно-големи оператори не е изключена.

Цени на мобилните услуги

В доклада на „Делойт” е припомнено, че цените на мобилните разговори (Mobile Termination Rates MTR) в Европа исторически са били по-високи от еквивалента им при фиксираните телефонни линии. През 2008 г. MTR се движат между 0,02 и 0.18 евроцента за минута. За сравнение типичната цена на фиксираните разговори е 0,01 евроцента. Експертите припомнят, че през юни 2008 обаче Европейската комисия (ЕК) излезе с препоръка да се намали разликата между цените на мобилни и фиксирани разговорите, предлагайки MTR да паднат със 70% през следващите три години.

Очаква се мобилните оператори, които ще бъдат засегнати от тези намаления в тарифите, да предложат алтернатива на предложенията на ЕК, без обаче да преувеличават ефекта от свалянето на цените на MTR. Преувеличените искове може и да не подпомогнат преговорите с регулаторите, а могат и да увеличат притесненията сред инвеститорите. Факт е обаче, че MTR ще продължават да падат и операторите трябва да приемат ефекта на този спад в печалбите, като може би е добре да насочат поглед към допълнителни услуги като средство да уравновесят намаляващите приходи от разговори. Също така, мобилните оператори, които на практика ще спечелят от намаляването на цените на MTR, трябва да отчетат ефекта в глобален мащаб, а именно, че като цяло потребителите ще очакват по-малки сметки от всички оператори, е отбелязано в доклада на „Делойт”.

Нормално е в началната фаза на развитие на даден пазар цените да са високи, а в сектора на технологиите това е още по-валидно, отбелязва г-жа Николова. Всички, обаче, сме свидетели на това колко много са паднали цените на мобилните телефонни услуги, на кабелните оператори, интернет доставчиците сега спрямо години по-рано. Пазарът се либерализира, появиха се нови играчи, ЕС с директива изисква намаление на цените, а в условията на криза конкуренцията между комуникационните компании и натискът върху цените допълнително се изостря. Така че допълнително падане на цените може да се очаква, което да спомогне за запазване, ако не за увеличаване на обема на потребление, допълва г-жа Николова.

Тенденции при мобилните телефони

Тенденциите при разработването на мобилни технологии са към търсене на интегрирани решения, без значение дали има криза или не – както заради удобството за потребителя да има разчети само с един доставчик, така и заради по-изгодната пакетна цена и възможността за по-добро комплексно обслужване, обяснява г-жа Николова.

В доклада на „Делойт” е отблелязано, че през последните години обещанието за конвергенция при мобилните телефони остана до голяма степен неизпълнено. Този факт наложи потребителите, търсещи топ устройства с много приложения, да носят по няколко апарата със себе си.

Освен, че интеграцията най-накрая дава тласък на конвергенцията при мобилните телефони, според прогнозите на „Делойт” мобилният телефон ще се развие от клетъчно устройство с мобилна мрежа в истинско безжично устройство.

Всички играчи на мобилния пазар трябва да отчетат и ефекта, за добро или зло, от възхода на евтините, мултистандартни чипове (chipsets). За мобилните оператори и производители на апарати, ключов индикатор за намаляването на цените на тези схеми е, че интеграцията на безжичната технология в набор от устройства, а не само мобилни такива за пренос на глас, може да бъде значителна. Мобилната индустрия трябва да отчете кои индустрии биха имали полза от внедряването на мултистандартни безжични чипове и съответно да се позиционират правилно на пазара. Те трябва да решат дали ще се концентрират върху предоставянето на клетъчни мобилни стандарти за далечен обсег или ще обхванат и многофункционалните безжични стандарти. Операторите ще трябва да потърсят и начини да реализират приход от разпространението на безжичната технология, особено ако финансират техническото й внедряване в апаратите, които предлагат на клиентите си. Мобилните оператори би трябвало да преценят и как да пренасочват трафика от данни на потребителите си, особено големите файлове, за да намалят преносните си разходи, съветват от „Делойт”.

Смарт телефоните ще бъдат засегнати от кризата

Продължаващата икономическа криза през 2009 ще окаже влияние и върху развитието на смарт телефоните. В опита си да редуцират разходите, мобилните оператори, които са основен пазарен канал за смарт апаратите, могат да преразгледат субсидиите за мобилни апарати, в които индустрията инвестира десетки милиарди долари всяка година, отблязват от „Делойт”. Производителите на мобилни телефони трябва да покажат на операторите как техните смарт устройства могат да осигурят по-голяма възвръщаемост на инвестициите в сравнение с конкурентите и други, по-евтини видове телефони. Те трябва да се фокусират върху разработването и рекламирането на смарт апарати, чиито характеристики биха стимулирали потребителите да ги закупят, въпреки финансовата криза. За бизнес клиентите си дори могат да се опитат да позиционират устройствата като заместители на лаптопите.

Производителите на мобилни телефони би трябвало да прехвърлят част от напрежението на падащите цени към производителите на мобилни компоненти, които от своя страна ще трябва да намалят разходите. Що се отнася до мобилните оператори – те трябва да намаляват субсидиите за смарт апарати с мярка: тези устройства генерират повече от 25% от мобилния трафик на данни, е съветът на експертите.

Приложенията за мобилни устройства – начин на „употреба”

През 2009 г. се очаква потребителите на мобилни телефони да свалят повече от 10 млрд. приложения на мобилните си устройства повечето от които ще са от сайтове, менажирани от производители на тези апарати - фирми за електроника и софтуер. Въпреки че операторите нямат директни печалби от свалянето на приложения от трети страни, те имат определени възможности за реализиране на приходи от прехвърлянето на данни , включително поддръжка на устройствата, управление на трансфера на приложения и специализирани услуги към третите страни, предоставящи приложения и софтуерни продукти. Операторите могат да генерират приходи и от „продажбата” на пазарна информация и търговска площ на създателите на такива продукти и потребителите им. Клиентите ще продължават да имат полза от бази с приложения, но трябва да имат едно наум за неизменния риск от това някои от данните да са заразени с вируси.

Необходимостта от комуникация между хората и бизнеса ще предпази сектора от големи сътресения


Малко вероятно е телекомуникациите да не бъдат засегнати от състоянието на глобалната икономика през 2009 г., отбелязват от „Делойт”. Специалистите от международната консултантска компания все пак напомнят, че зависимостта на бизнеса и хората да комуникират помежду си е по-критична от когато и да било. Накратко, докато периодите на растеж и спад на глобалната икономика се редуват, необходимостта от телекомуникации е и остава фундаментална.


Текстовете на докладите на "Делойт" за ТМТ индустриите ще откриете в рубриката "Анализи" на Econ.bg
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 23.04   181 г. пр.н.е. – В Рим е открит храмът на Венера, превърнал се в място за поклонение на куртизанките. 1348 г. – Крал Едуард III учредява Орден на жартиерата в...