Лепеното на нови екостикери с чип на предното стъкло на автомобилите започва на 12 юли - ден след извънредните парламентарни избори. Оттогава поскъпнат и Годишните технически прегледи (ГТП), пише "Труд".
Прогнозите на чиновниците са за увеличение от 6 лв., а на собствениците на пунктове и на шофьорите - от 10 до 20 лева. В момента се минава на ГТП на цени от 35 до 45 лева, а очакванията да стигната 50-60 лв.
“Тази екологична мярка е много важна. Съгласен съм, че ще оскъпи годишните прегледи, но само с едно кафе допълнително на месец. Тоест - с 50 стотинки на месец”, каза служебният транспортен министър Георги Тодоров пред “Нова телевизия”. От думите му стана ясно, че той няма намерение да спре или отложи въвеждането на безсмисления екостикер.
Както многократно писа “Труд”, в чипа има антена, излъчваща информация, която може всеки катаджия да провери на своя таблет само по регистрационния номер на автомобила. Нещо повече - същото може да направи и всяка камера, независимо дали е за засичане на скорост, от улично видеонаблюдение или на рамките на АПИ на изходите на големите градове.
Лепенките с чип ще се слагат горе в средата на панорамното стъкло на автомобила и антенка ще излъчва информация.
Новият “налог” ще плащат собствениците на коли с тегло до 3,5 тона. Още от 12 ноември м. г. влязоха в сила промени в Наредба Н-32 за ГТП, според които 10 месеца по-късно (на 12 юли 2021 г.) автомобилите се разделят на 5 екокатегории.
Тази класификация е изцяло българско изобретение и не съвпада със стандартите ЕВРО от 1 до 6, въведени от производителите на автомобили. Те се вземат под внимание за определяне на категорията, но заедно и с измерванията на изгорелите газове, които се правят в пункта за ГТП. В случай, че има отклонение от нормите, може например автомобил с бензинов двигател ЕВРО 4 да получи стикер с 2-ра вместо 3-та категория. Но ако има газова или метанова уредба, същият автомобил може да получи по-високата 4-та категория, където са автомобилите с Евро 5 и ЕВРО 6 и хибридните двигатели. А иначе най-високата - 5-а екогрупа, е само за електрическите автомобили.
Идеята на това разделяне е свързана с движението в големите градове в дни с наднормено замърсяване на въздуха. В последните дни на 44-ото Народно събрание през февруари депутатите приеха промени в Закона за чистотата на атмосферния въздух, които дават право на общинските съвети със свои заповеди да въвеждат ограничения за движение на автомобилите с ниска екокатегория. Например - забранява се в определен ден на леките коли с лепенка от 1 до 3 да се движат през центъра на София и те няма да имат право да продължат от Орлов мост направо по бул. “Цар Освободител” и ще трябва да минат по заобиколни маршрути. Ако не го направят, шофьорът може да спрян или сниман и глобен от 50 до 500 лв., или от 200 до 1000 лв., ако колата се води на юридическо лице. Забраните не се отнасят само до автомобилите на специален режим и за обществени превоз на пътници и по принцип влизат в сила от 1 януари 2022 г., когато се смята, че от 12 юли до 31 декември т. г. поне половината от леките автомобили у нас ще са минали на ГТП.