Трима американци получиха Нобеловата награда за физика

04.10.2011 | 15:46
по статията работи:
Наградата се присъжда на Саул Пърлмутер, Брайън Шмит и Адам Рийс за откритието, че разширяването на Вселената се ускорява
Трима американци получиха Нобеловата награда за физика

Автор: Георги Георгиев ( georgi.georgiev@3bay.bg )

Трима родени в САЩ учени си поделиха Нобеловата награда за физика за 2011 г., съобщават от Шведската кралска академия на науките.

Престижната организация присъди отличието на Саул Пърлмутер, Брайън Шмит и Адам Рийс за проучванията им на експлодиращите звезди (супернови), с което доказаха нагледно, че разширяването на Вселената се ускорява и галактиките се "разбягват" с все по-голяма скорост.

За откритието си тримата физици ще си поделят наградата, паричното изражение на която е 10 милиона шведски крони или около 1,4 млн. долара. Тяхното откритие "е спомогнало за разкриването на тайните на вселената до предели, непознати досега за науката", се казва в изявлението на Нобеловия комитет.

52-годишният Пърлмутер е ръководител на проект, изследващ суперновите в университета бъркли в Калифорния. 44-годишният Брайън Шмит е ръководител на изследователския екип High-z Supernova в Австралийския национален университет в Уестън Крийк. Адам Рийс, който е на 42 години, е професор по астрономия в университета "Джон Хопкинс" и научния институт към космическия телескоп в Балтимор, в щата Мериленд.

За да достигнат до изненадващото и за самите тях откритие през 1998 г., учените, разделени в два съперничещи си екипа (Пърлмутер срещу Шмит и Рийс), изследвали десетки експлодиращи звезди, разположени в най-далечните кътчета на Вселената.

Те обърнали специално внимание на суперновите от типа Ia. Това са експлодиращи стари компактни звезди, чиято маса е колкото на Слънцето, но размерите им са колкото на Земята. В секундите на взривяването си супернова от тип Ia може да излъчи светлина колкото една цяла галактика.

Двата екипа открили общо отдалечени 50 супернови. Тяхната светлина била по-слаба от очакваната което било знак, че Вселената се разширява.

От почти век се знае, че Вселената се разширява като последица от Големия взрив преди около 14 млрд. години. Откритието, че това разширяване се ускорява, е удивително както за учените, така и за широката публика. Ако процесът продължи да се ускорява, това неминуемо ще означава, че в един момент след много милиарди години Вселената ще се превърне в необятна ледена пустош от студена материя без звезди и галактики.

Към момента няма задоволително обяснение за ускоряващото се разширяване на Космоса. Астрофизиците смятат, че този процес е задвижван от т.нар. тъмна енергия, чиято същност вероятно е най-голямата загадка за съвременната физика. Единственото, което астрономите със сигурност знаят, е, че тази тъмна енергия заема около 3/4 от обема на познатата Вселена.

------------------------------------

По желание на Алфред Нобел (1833 -1896) наградите, носещи неговото име, са за най-важните открития във физиката, химията, физиологията или медицината, за забележителни литературни постижения, за дейност в интерес на световния мир. Присъждат се от комисии, излъчвани от Шведската кралска академия на науките - за физика и химия; Каролинския медицинскохирургически институт в Стокхолм - за физиология или медицина; Шведската академия по литература - за литература, а петчленен комитет, избран от норвежкия парламент, присъжда наградата за укрепване на мира. През 1968 г. е учредена Нобелова награда и за икономически науки, финансирана от шведската национална банка.

Първата Нобелова награда е връчена през 1901 година - пет години след смъртта на Нобел. Церемониите в Стокхолм и Осло, на които отличените получават наградите си, по традиция се насрочват на 10 декември, годишнината от смъртта на Нобел.

Всяка награда може да бъде присъдена най-много на трима номинирани. Тя се състои от златен медал, диплом и парична сума, съобщи ДПА.

SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...