Системите за безопасност на българските железници са много остарели. Това заяви в предаването "Тази сутрин" на bTV, 24 часа след влаковата катастрофа край Драгоман, министърът на транспорта Александър Цветков. Той добави, че осъвременяването на системите, които са над 40-годишни и полуавтоматични, не може да бъде направено наведнъж, тъй като ще струва много пари.
Според министъра хората са чакали около час на гара Драгоман, но им е била оказана навременна медицинска помощ. По думите му линейките са реагирали адекватно.
Като причина за катастрофата Цветков посочи човешка грешка или немарливост. Той добави, че тримата, които са били уволнени вчера, са допуснали грешка.
Все още не може да се изясни дали локомотивът, в който се е блъснал пътническият влак, е тръгнал регламентирано или не. Катастрофата е станала буквално за секунди, въпреки комуникационната връзка помежду машинистите, уточни министърът.
Цветков разказа, че машинистът на пътническия влак е скочил в движение, след като е видял локомотива срещу себе си.
Двамата дежурни служители в гара Драгоман и дежурната ръководител-движение в гара Драгоил са хората, които поемат пряката отговорност за случилото се по разпореждане на ресорния министър Александър Цветков, става ясно от информацията на Dariknews.bg. Впоследствие информацията за уволненията беше потвърдена от пресцентъра на МТИТС.
Тримата са разбрали какво се случва една минута преди жестокия удар. Обадили се на машиниста на служебния влак да спре. Но са могли да му наредят да тръгне на заден ход, за да се намали сблъсъкът. Можели са да изключат и тока на контактната мрежа, вероятно така са щели да спрат и двата влака. Това сочат първоначалните заключения на криминалистите, пише в днешния си брой вестник "Труд".
Нещата можеха да бъдат много по трагични, но все пак не можем да не отчетем допуснатите грешки. Това заяви от своя страна следователят Георги Илиев, който разследва вчерашната жп катастрофа, пред БНР.
Катастрофата се дължи на грешки на длъжностни лица, които са пуснали два влака един срещу друг на един коловоз, стана ясно още от думите на Илиев. Той допълни, че денят е бил тежък за разследващите, които са иззели документация за три години назад, предаде БГНЕС.
Колективна безотговорност и трима уволнени е констатацията на транспортното министерство по повод станалата вчера сутринта катастрофа между два влака край Драгоман.
Вероятно законовите два месеца за разследване няма да са достатъчни, прогнозира още следователят и увери, че ако има виновни длъжностни лица на високи позиции, ще бъдат привлечени под отговорност.
Пред Агенция "Фокус" следователят коментира, че най-малко трима души са виновни за катастрофата - длъжностните лица, оказвали въздействие върху процеса на управлението и движението на влаковете, които "най-вероятно не са си свършили работата, както трябва".
Според Илиев катастрофата не е умишлена и не е в резултат на неизправност на железния път или на системата за управление, която е електромеханична, а се дължи на човешки грешки – неправилно боравене с механизмите за управление и неотчитане на ситуацията.
Шестима от пострадалите при вчерашната влакова катастрофа край Драгоман остават на лечение в "Пирогов", съобщиха от болницата. Между тях са и двама сръбски граждани, които са със счупени лумбални прешлени.
В клиниката по неврохирургия са настанени пътувалите в българския влак. Двама са с мозъчно сътресение. Другите двама са съответно със счупена кост и със сътресение на мозъка.
В спешното консултативно отделение на болницата вчера помощ са потърсили общо 24 души, пострадали при влаковата катастрофа.