От регионалното министерство обособиха основните седем приоритета за изграждане на пътната инфраструктура на Република България за периода 2014-2020 г. Те са:
- Лот 3 на Автомагистрала „Струма”;
- Автомагистрала „Хемус” (участък 1 - автомагистрален участък „Ябланица-Велико Търново” и участък 2 – скоростен път „Велико Търново-Шумен”);
- тунел под връх Шипка;
- скоростен път „Русе-Велико Търново”;
- скоростен път „Русе-Шумен”;
- скоростен път „Видин-София”;
- разширение на Западната дъга на Софийския околовръстен път.
Ограниченото европейско финансиране налага приоритетно изграждане през следващия програмен период на петте обекта:
- Лот 3 на Автомагистрала „Струма”;
- Автомагистрала „Хемус” (участък 1 - автомагистрален участък „Ябланица-Велико Търново”; и участък 2 – скоростен път „Велико Търново-Шумен”);
- тунел под връх Шипка;
- скоростен път „Русе – Шумен”;
- разширение на Западната дъга на Софийския околовръстен път.
Европейските средства обаче не могат да покрият реално изграждането на всички приоритетни проекти. Затова, естественият подход е да се търси алтернативно финансиране – чрез частни инвестиции на принципа на публично-частното партньорство, но без държавни гаранции.
В момента се прави всичко възможно да бъде осигурено финансиране за един от основните приоритетни обекти - скоростният път „Русе-Велико Търново”, който на практика е част от трасето „Русе-Маказа” и коридор № 9. Този проект е избран, защото е рентабилен, и ще бъде реализиран само при реален инвеститорски интерес, смятат от МРРБ.
Тунелът под връх Шипка ще бъде построен основно с европейско финансиране. Чрез него ще бъде осигурена връзката между Северна и Южна България. Тя ще свърже Румъния с Гърция при ГКПП „Маказа”, където вече от българска страна е изградена прилежащата инфраструктура.
Ако се реализират спестявания от европейското финансиране, те ще бъдат използвани за изграждането на скоростен път „Видин-Монтана”. Той е част от коридор № 4. С изграждането му ще бъде завършено изцяло трасето „Видин-София”.