Представители на туристическия бранш искат да участват при определянето на националната стратегия за развитието му и да имат решаваща роля при регулаторните и разрешителните режими за сектора. Това се открои като тенденция по време на дискусията между представители на туристическия бизнес и политическите партии вчера. В инициативата обаче не се включиха ресорните министри, както и политици от НДСВ.
Туристическите оператори поискаха те да вземат решенията при регулирането на туризма в страната, при определянето на концесионните условия и регистрацията на нови фирми в бранша. Това съвпадна и с предложенията на политическите представители, които пожелаха по-ползотворно сътрудничество между държавата и бизнеса.
Без отговор остана въпросът дали браншът се нуждае от ресорно министерство или от отговорна по-малка структура в рамките на друго ведомство. Според представители на бизнеса обаче при всички случаи трябва да има институция, която да решава техните проблеми. Когато е нужно, искаме да се обърнем за съдействие към нашия министър, обобщи ситуацията изпълнителният директор на "София Принцес хотел" Алекс Орешков. Според председателя на Българската търговско-промишлена палата Божидар Божинов туристическият сектор се нуждае от силна браншова организация, обединяваща интересите на фирмите. Бюрокрацията ражда корупция, добави той.
На срещата трябваше да бъдат изложени предложенията на големите политически партии за развитие на сектора след избора на ново правителство. И СДС, и БСП поставиха туризма като национален приоритет. Петър Димитров от БСП се ангажира, че ще бъде сключен меморандум за сътрудничество между евентуалното бъдещо правителство и представителите на морския туристически бизнес. Този документ трябвало да се базира на конкретни искания от страната на сектора. Той подкрепи идеята браншът сам да е отговорен за регулаторните и регистрационните режими. По думите на представителя на сините Мариана Асенова в повечето европейски страни участието на държавата се свежда до изготвяне на националната политика и стратегия за развитие на туристическия сектор, изпълнение на активна маркетингова и рекламна дейност и координация на действията на всички оператори в туризма. Според нея е нужно също така да се подкрепи развитието на нетрадиционните засега форми на туризъм - селски, културен, балнеоложки и др. Целта ни е България да се превърне в туристическа дестинация през цялата година и не само по морето, посочи Мариана Асенова. По думите й заетостта на туристическата база по Черноморието се пълни над 70 на сто в сезона за сметка на курортите навътре в страната. Сред плановете и на сините, и на червените е да ограничат хаотичното и нерегламентираното строителство на обекти.
Ако не се предоставят качествени туристически услуги, България е застрашена да се превърне в дестинация за бедните туристи, алармира Божидар Божинов. По думите му в момента секторът "се движи надолу".
Приходите от туризма през последната година са 13 на сто от БВП. През 2004 г. страната провлече повече от 4 млн. чуждестранни туристи. По неофициални изчисления българските инвестиции в туризма са между 0.5 и 1 млрд. лв./Dnevnik Online