Снимка: Аpriltsy.com
Бизнесът иска Министерство на туризма
Броени месеци преди в страната да се смени политическият караул, туристическият бизнес даде ясно да се разбере, че картината в сектора никак не е розова. Липсва цялостна визия за развитието на туризма, няма разработена цялостна рекламна стратегия, вече 20 година средната европейска класа все още не познава туризма ни. Това са само част от мрачните констатации на туристическия бизнес, представени на дискусия с представители на водещи политически партии като НДСВ, ГЕРБ, ДСБ, РЗС. Липсваха обаче представители на БСП, "Лидер", ДПС и Държавната агенция по туризъм. Учасниците в дискусията до един са обединени около становището, че българският туризъм се нуждае от свое министерство. От Националния борд по туризъм заявиха, че независимо кой ще управлява страната ни, е необходимо да бъде:
- приет Закон за туризма с всички изменения и допълнения, които произтичат от членството на България в ЕС и промяната на пазарните условия;
- създадена единна единна неправителствена организация - Национална туристическа камара, с ясно определени функции и правомощия;
- въведена единна ставка от 7% ДДС за всички компоненти на туристическия продукт;
За разлика от други европейски страни, българските политици не направиха нищо да защитят сектора от влиянието на глобалната икономическа криза, заяви специално за Econ.bg Румен Драганов, член на Националния борд по туризъм. Държавната агенция по туризъм по този проблем действа неадекватно, допълни той.
Бизнесът още настоява при създаването на такова министерство, министърът да бъде определян не на базата на партийни квоти, а на базата на професионални качества. "Управлението трябва да бъде дадено на хората, които правят туризма в България", е категоричното мнение на участниците в дискусията.
БАИ: България трябва спре да развива едромащабен туризъм
Участие в срещата взе и изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции Стоян Сталев. От 1990 година у нас са инвестирани около 32 милиарда евро преки чуждестранни инвестиции (ПЧИ), заяви Сталев. Само през последните 3 години в България за инвестирани 21 милиарда евро ПЧИ. От тях две трети са в сферата на недвижимите имоти, туризма, строителството и търговията, отчете още той. За тригодишния период са вложени 7 милиарда евро в сферата на производството и енергетиката.
"Туризмът и търговията ще бъдат и занапред моторът на икономиката ни", категоричен е Сталев. Затова е необходимо обстойно да се обсъдят редица слабости, подчерта той. Сред водещите проблеми Стоян Сталев изтъкна необходимостта от единство и култура на поведение в бранша.
Като друг проблем Сталев отчете българската инфраструктура. Като пример в тази насока беше дадена съседна Турция. Стоян Сталев подчерта, че при среща с турския министър на търговията е станало ясно, че южната ни съседка за 6 години и половина са построени 10 000 км четирилентови пътища.
Като пореден проблем Сталев изтъкна, че е крайно време да се престане да се мисли, че България трябва да развива едромащабен туризъм. Трябва да се насочим към диверсификация в сектора и към развитие на малки и културни обекти, убеден е изпълнителният директор на БАИ. У нас през последните години се появиха 5-6 големи ски курорта (за сравнение, Австрия има около 250 курорта). Трябва да развием поне още 30 малки и привлекателни курортни центрове, допълни директорът на БАИ. Сталев още изтъкна, че Българската агенция за инвестиции подкрепя 66 проекта в сферата туризма, търговията и строителството на обща стойност около 10 милиарда лева. В момента над 20 проекта са със сериозни трудности. Причините са както финансовата криза, така и забавянето в работата на местни и национални институции.
Яне Янев: "Осветлете капиталите в сектора"
На срещата лидерът на партия Ред, законност и справедливост (РЗС) Яне Янев заяви, че когато се правят кардинални промени в сектора, преди всичко трябва да се осветлят постъпленията в него. Обществото трябва да знае за произхода на постъпилия в туризма капитал през последните години. "За последните 20 години нито едно правителство практически не е показало, че туризмът е приоритетен в управлението", категоричен е Янев. През всичките тези години "вещи специалисти" обещаваха се какви ли не бонуси за сектора, а в края на мандата си заминаваха като "зловещи дилетанти", каза още лидерът на РЗС.
ВМРО: "В страната ни идват туристи предимно за алкохолен и секс туризъм"
"България е туристическа дестинация, в която се появяват бедни туристи", заяви специално за Econ. bg лидерът на ВМРО Красимир Каракачанов. Той определи форума като важна и навременна среща, в която трябва да се начертаят реалните проблеми на сектора. В страната ни идват туристи предимно за алкохолен и секс туризъм, категоричен е той. Каракачанов подчерта, че една Македония, която няма кой знае какви туристически възможности, влага годишно между 30 и 35 милиона евро за реклама (За сравнение, средствата, предвидени за реклама на България в електронни и печатни медии за 2009 г., са 5.79 млн. лв.; около 2.2 млн. лева от тях са заделени за реклама в чужди медии - бел.ред.).
Повече подробности от днешния форум може да чуете в прикрепените аудиофайлове след статията.