Българският туризъм не се развива правилно. Не са защитени позициите на всички видове туристически дейности, които се реализират в нашата страна. Това каза днес по време на презентация на
българския туризъм, Байко Байков, член на УС на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АББТА) . Презентацията се проведе като част от програмата на 25-тото издание на
туристическото изложение "Ваканция и СПА Експо".
Туризмът у нас е силно деформиран и се развива единствено в посока летен пенсионен туризъм и зимен ски туризъм. Това води до сериозна
диспропорция в цялостното
представяне на българския туризъм като пазарно поведение и маркетингова концепция, каза още Байков.
Той добави, че според него
в момента в България не се провежда реална държавна политика в сферата на туризма. Необходимо е да се приеме стратегия за развитие на българския туризъм,
"без значение дали тя е добра или лоша", счита той. Единствено по този начин туризмът у нас може да се доближи до развити европейски пазари като Словения и Хърватска.
Категоризацията на хотелите и ресторантите трябва да бъде периодична. Само так ще бъде защитено качеството на туристическия продукт. Като пример за недостатъците на безсрочната
категоризация Байков посочи хотелите и ресторантите във Великобритания, където хотел с три звезди може да получи две или четири звезди според българските стандарти.
Научно-изследователската дейност на туристическия продукт е напълно изоставена от държавата. Липсата на такава дейност е една от причините за наличието на
деформация
на туристическия продукт. Държавата не е наясно с това какъв туристически продукт предлага на международния пазар и по какъв начин този продукт е съпоставим с аналогичните продукти на други пазари.
Като пример за правилно развитие в тази област беше посочен остров Палма де Майорка, който разполага със
собствен институт, занимаващ се с промоция на туристическия си продукт.
Трябва да бъдат избрани няколко
приоритетни пазара, на които да бъде извършена качествена реклама на българския туризъм. Впоследствие на тези пазари трябва да бъде проведена
целогодишна маркетингова кампания и да бъде създадена мрежа от контакти. Според Байков на този етап практически държавната политика в тези насоки отсъства.
Конфликт между туроператорите и хотелиерите няма. Съществува проблемът в техните отношения, предизвикан от
неясната нормативна уредба и по-специално - от неясната
основа за формиране на
данъчната ставка. Това поражда големи противоречия, или поради незнание, или поради желание за извършване на манипулация. Неуредиците доведоха и до
загърбване на българския пазар от част от българските туристически агенции, заключи Байков. Освен това понякога се случва така, че българският турист плаща по-висока за цена за
туристическия продукт, отколкото реално трябва да заплати
Според него е налице желание за разрешаването на проблемите, както от страна на туроператорите, така и от страна на хотелиерите.
АБТТА предлага да се въведе забрана за пушенето в туристически обекти от следващата година. Според тях това би било една от важните стъпки за връщането на българския турист по
родните курорти. От Асоциацията предлагат забраната да стане факт със закон.
Природните ресурси и културно-историческото наследство на България не се съхраняват и използват правилно. Инцидентните прояви на дадени общности в тази посока са крайно недостатъчни,
заяви още Байков.
Все повече и повече
висококвалифицирани български кадри заминават на работа в чужбина. Дефицитът на кадри се усеща изключително силно, особено в хотелиерския бизнес и в по-малко
степен при туроператорите. Ето защо е нужно
поставянето на сериозен акцент в държавната политика по отношение на туризма в България, заяви Байков.
Още новини от изложението "Ваканция и СПА Експо":
Анелия Крушкова: "България има с какво да очарова"
Нужни са 50-60 млн. лв. за реклама на българския туризъм
Задава се хаос на летищата през летния сезон
Връчиха туристическите награди "Златен приз"