Туроператорите ощетявали клиентите си с по-малък срок за рекламация

13.05.2015 | 12:50
по статията работи: econ.bg
Потребителите могат да си поискат парите обратно до 7 дни, а не до 14, казват от КЗП
Туроператорите ощетявали клиентите си с по-малък срок за рекламация
Снимка: Sxc.hu

Комисията за защита на потребителите (КЗП) установи две неравноправни клаузи в общите условия на договорите на туроператори. Вместо законовите 14 дни за подаване на рекламация от потребителите срещу некачествена туристическа услуга, агенциите намаляват този срок на 7 дни. Туроператорите се самоосвобождават и от отговорност, когато променят периода на пътуване, съобщиха от държавния контролен орган.

Допълнителните договорки ограничават дадени по закон права на потребителите при ползване на услуги, както и възможностите за предявяване на рекламация за некачествена услуга, посочва КЗП. От там обаче увериха, че по-голямата част от туроператорите са отстранили или коригирали тези клаузи, а за други даденият срок за това тече.

Едната неравноправна клауза, която се съдържа в общите условия на договорите на всички туроператори, съкращава срока за подаване на рекламация за некачествена туристическа услуга от 14 на 7 дни и ограничава правата на потребителя по отношение начините, по които могат да подадат жалбите си.

Туроператорът предвижда представянето на рекламации относно организираното пътуване да става единствено писмено и в офиса му, при това в двойно по-малък срок от 7 дни след датата на завръщането. Според разпоредбите на Закона за защита на потребителите (ЗЗП) рекламацията на услуги може да се предяви до 14 дни от откриване на несъответствието с договореното. Изключването на възможността за устно подаване на жалба създава предпоставка потребителят да изпусне законоустановения срок от 14 дни за предявяване на рекламация в случай, че не успее, да депозира писмено оплакването си.

Другата уговорка в ущърб на интересите на потребителите е, че туроператорът не носи отговорност в случай, че по независещи от него причини се стигне до отменяне, забавяне или изменения на сроковете и условията на пътуването. Като такива причина търговецът посочва забавяне на самолетни полети или автобусни превози по технически или метеорологични причини (мъгли, бури, обилни снеговалежи, дъждове и др.), както и при промяна на разписанието от страна на превозвача (самолетна или автобусна компания), а също и загуба или повреда на багажа по време на пътуването.

Тази клауза води до значително неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договора. Основното задължение на туроператора към потребителя по Договора за организирано пътуване е да го осъществи съобразно договореното между страните. В заплатената от потребителя цена се включва и самолетният /автобусният билет, отбелязват от държавния орган.

При отклонение от договорените параметри, потребителят следва да ангажира отговорността на туроператора, тъй като именно с него се намира в договорни отношения. В случай, че вината за промяната в пътуването е на превозвача, туроператорът може да предяви регресни претенции към превозвача с оглед предявени претенции от потребител. Така също едно от основните задължения на туроператора към потребителя е пристигането на неговия багаж, припомнят правата ни от КЗП.

За тези и други неравноправни клаузи, които комисията е установила в общите условия на договорите на туроператори и за които е дала препоръки да бъдат отстранени, а търговците не са се съобразили от началото на 2015г., са заведени четири колективни иска в съда за прогласяването им за нищожни.

Източник: iNews.bg

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 25.11   1120 г. – Белия кораб потъва близо до Нормандския бряг. 1667 г. – Опустошително земетресение в Кавказ причинява смъртта на 80 хил. души. 1741 г. – С...