В отворено писмо, изпратено до премиера Бойко Борисов, министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков, министъра на финансите Симеон Дянков, Агенция "Митници" и др., БРА/Българска Ритейл Асоциация/ призовава към обществен дебат по проблема с ширещото се предлагане в търговската мрежа на стоки-фалшификати на известни световни марки, или така наречените „ментета".
Въпреки афишираните усилия на не една и две институции в държавата, епизодичните показни акции по изземването им от търговската мрежа, гръмко афишираните кампании с европейски привкус, смятаме, че проблемът не само, че не е решен, а непрекъснато се задълбочава.
Очакванията ни, че, след като страната ни стане пълноправен член на ЕС, мерките за контрол ще се засилят и „ментетата" ще започнат да изчезват от ежедневието ни, не се оправдаха. Напротив, след частично и краткотрайно „стъписване" на разпространението на подобни стоки в началото на 2007г., към днешна дата можем отговорно да твърдим, че този сенчест бизнес процъфтява, се посочва още в декларацията.
Употребата на подобни стоки застрашава безопасността и здравето на потребителите. Произведени и внесени нелегално, при неспазване на каквито и да било правила и при пълна липса на какъвто и да било контрол по отношение на качество, стандарти, съответствия и изисквания за безопасност, те представляват скрита, но реална заплаха за всеки.
Производството и вносът на тези стоки, по принцип, заобикаля всякакъв митнически и данъчен контрол, което удря директно по държавната хазна. Кой може да каже каква е реалната стойност на подобни стоки, какви данъци и мита са платени за тях/ако изобщо са били платени/. Редовна практика е те да се реализират в търговската мрежа или без никакъв документ/ фактура или касов бон/ или с фалшиви такива.
Извън наказателната отговорност, „ментетата" нанасят сериозен удар върху имиджа на редица световни брендове, станали мишена на фалшификации, и нарушават правилата на конкуренцията, се посочва още в документа.
От Българската ритейл асоциация предлагат две решения за борба с ментета:
- В настоящия момент, според нашето законодателство, с проблема се занимават няколко институции и комисии. Тази практика размива отговорностите и занижава нивото на контрол, разпределяйки го върху множество контролни органи. Според нас много по-ефективно би функционирала една единна специализирана структура/звено/орган, която обединява експерти с различни функции: юридически, митнически, данъчни и т.н. Подобна структура би работила далече по-ефективно и би спестила немалко бюджетни средства, разпределени сега на няколко места и за дейности, дублиращи се в някаква степен.
- Коренно различен от досегашния подход в борбата с „ментетата", а именно:
Усилията да се насочат основно към „точките на продажба на крайния потребител", т.е. в търговската мрежа на дребно. Или, иначе казано, на „изхода" от пазара към потребителя. Чрез засилени и редовни проверки самите нелоялни търговци на дребно, търпейки немалки загуби, ще се откажат да предлагат стоки „менте".
Така по веригата и вносителите на едро няма да имат интерес да зареждат пазара с подобни стоки, чиято реализация става невъзможна без търговците на дребно. По този начин ще започне и естественият процес на саморегулация на пазара и изтласкване на опасните стоки от него, включително „ментетата".