Един от четирите стартирани търга за нов подвижен състав, финансиран със средства по Плана за възстановяване и устойчивост, е спрян. Причината е подадена жалба в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от "Шкода Транспортейшън" А.С.
Процедурите бяха пуснати от Министерството на транспорта в началото на септември, след като ресорният министър Георги Гвоздейков прекрати старите търгове, пуснати от служебната власт, с мотиви за пропуски. По ирония на съдбата те също бяха обжалвани от големите международни производители.
Сега процедурата, която е спряна на 10 октомври, отново заради жалба, е тази за доставка 35 броя едноетажни електрически мотрисни влака, чиято прогнозна стойност е над 1,1 млрд. лв. без ДДС.
Справка в КЗК показва, че чешката компания е подала жалба още на 28 септември, а антимонополният регулатор е открила производство на 9 октомври. Компанията е подала искане и за налагане на временни мерки, т.е. спиране на процедурата. Какви са мотивите, най-вероятно ще стане ясно едва след като КЗК излезе с окончателно решение.
Това е втората най-скъпа поръчка от стартираните четири. С по-голяма прогнозна стойност е единствено търгът за доставка на 20 броя едноетажни нулевоемисионни електрически влака тип "push & pull" - малко над 1,2 млрд. лв. без ДДС. За момента други подадени жалби по останалите търгове няма.
В обществените поръчки за новия подвижен състав продължава да има конкретика, която е странна и би забавила изпълнението им. Тази конкретика е заложена още от предната версия на търговете, а знаем, че по тях бяха открити притеснителни аспекти, коментира инж. Мартин Янев, зам.-председател на Клъстер Зелен транспорт пред economic.bg "Едно наум". Експертът допусна, че и тези процедури няма да се реализират докрай.