От края на миналата година се наблюдава активизиране на пазара на индустриални и логистични площи. То се предопределя от активността на чуждестранни инвеститори за прехвърляне в България на части от производства, сервизни дейности, асемблинг или центрове за услуги. Това заяви Владимир Гюрджиев, ръководител на отдел „Индустриални и логистични площи” във „Фортън интернешънъл” по време на форум MySuccess.bg in Logistics: „Изход от кризата!“, който се проведе в столичния хотел „Холидей Ин“.
Търсенето на модерни логистични площи е засилено, но в момента има недостиг на такива площи – както в Централна и Източна Европа, така и конкретно в България, където свободните логистични площи са около 5%. По думите на Гюджиев това ще тласне предприемачите още през тази година да размразят част от проектите, спрени заради кризата. Според него голяма част от бизнеса е използвал годините на спад, за да изгради инфраструктура на терените, подготвени за логистични и индустриални сгради, и сега много по-лесно и бързо ще може да приключи самото строителство.
Цените в момента са близо до своя минимум и не се очаква да паднат, тъй предлагането на площи е много слабо и ще става все по-малко. Много скоро ще има и недостиг на площи, което е сигнал за повишаване на цените, прогнозира експертът.
Николай Коджабашев, съсобственик и директор „Маркетинг и продажби” в „Транспрес” ООД, очерта основните ефекти от кризата върху пазара на транспортни и логистични услуги в България: свиване на обема на вътрешния пазар, превръщането на цената в решаващ фактор за избор на доставчик, стремеж да се отговори на изискванията на клиентите, дори и услугата да не е в традиционния за доставчика сегмент, както и огромната междуфирмена задлъжнялост. По думите на Коджабаше, развитието на интернет търговия значително е променило куриерския бизнес и начина на предлагане на услугите.
Два са основните фактора, които отчитат компаниите за бързооборотни стоки при избора на решение за транспорт на продукцията си – надеждност и цена на превоза. Решения за логистична схема се вземат в зависимост от модела на продажби в съответното предприятие. Пазарът на бързооборотни стоки в България е много раздробен и ако логистичните фирми бъдат активни и предложат маршрути, по които стоката на различни производители да пристига по едно и също време, това ще бъде изгодно за всички, смята независимият консултант Иван Иванов.
Основният разход във всяка транспортна фирма е този за гориво, който в момента е около 30%, но може да достигне и 40-50%, каза от своя страна Росен Димитров, директор „Контрол на системата” в „Сомат“ АД.
Представителите на брашна се обединиха около мнението, че ориентирането към нови дестинации, оптимизирането на разходите, използването на нови технологии и разумните инвестиции са факторите, които осигуряват конкурентни предимства на транспортните и логистични фирми и им помагат да се развиват дори и в условията на криза, информират организаторите.