Близките и познатите са основен източник на информация в процеса на търсене и намиране на работа в България. Това показва проучване на трудовия пазар у нас, проведено в периода между 18 и 31 август,
съобщи Днес +. Потребителите на bestjobs.bg са били попитани как си търсят работа.
37 от всички 925 анкетирани са отговорили - "чрез близки и познати". 25 процента са посочили Google и други търсачки, 18 процента са отговорили, че търсят работа от обяви във вестниците, 12 процента
разчитат на сайтове за малки обяви, а 8 процента търсят работа в сайтовете на компании.
Те от своя страна също са доволни, ако техен лоялен служител им препоръча даден кандидат, защото това предполага по-дълбока обвързаност с работодателя. Приятелите и познатите пък са склонни да си
помагат с информация за свободни позиции, защото знаят, че и те могат да попаднат в подобна схема от една страна, а от друга, ако в работната среда имат близки, това им създава положителни емоции и
индиректно води до повишаване на ефективността на работното място.
Разпределението на гласовете спрямо сектора, в който са заети анкетираните показва, че на своята мрежа от контакти разчитат преди всичко хората с висока квалификация и заети в сфери като банки,
застраховане, финанси - 45 процента; маркетинг, реклама, връзки с обществеността - 64 процента; юридически професии - 51 процента, инженерство - 48 процента.
При служителите от технологичния сектор - компютри, електроника, софтуер, IT услуги и телекомуникации, както и Интернет , най-много гласове събира отговорът "Google и други търсачки съответно" -
между 45 и 51 процента. Веднага след тях се нарежда групата " близки и познати", а на трето място са сайтовете на самите компании.
При професии като здравеопазване, фармация, енергетика, химия, минна индустрия, одит и консулт, услуги за частни лица и туризъм, както и транспорт водещ отговор отново е "близки и познати", а на
второ място е посочен отговорът "вестниците".
Според критерия "възраст" повечето от запитаните на възраст 18-25 г. и 25-30 г. избират отговорите "Google/търсачки" и "сайтове на компании". Мнозинството от потребителите във възрастовите групи
30-35 г., 35-40 г., 40-45 г. - избират отговора "близки и познати". Вестниците от своя страна като метод за търсене на работа държат първенството при хората на възраст между 50-55 г. и 55-60 г.