Изследователи съобщиха, че отварят фамилна гробница във Флоренция за пръв път от векове. Упражнението е част от дългогодишните им усилия да идентифицират костите на жена, за която се смята, че е била моделът от прочутия портрет на Мона Лиза, нарисуван от Леонардо да Винчи, пише „Ен Би Си Нюз“.
ДНК тестването на костите в гробница може да потвърди, че изследователите най-накрая са открили останките на Лиза Жерардини дел Джокондо – съпруга на търговец, който бил съсед на Леонардо. Гробницата е разположена в криптата на Мъчениците зад основния олтар на флорентинската базилика Сантисима Анунциата,
Сегашният консенсус сред експертите по изкуство, е че Лиза Жерардини е жената с енигматичната усмивка, вдъхновила ренесансовия художник за създаването на прочутото платно. То продължава да събира огромни тълпи в парижкия Лувър.
Миналата година бяха изкопани няколко скелета от мазето на бившия манастир Урсулин във Флофенция. Смята се, че Лиза е била погребана там. Учените обаче още не са сигурни кой от скелетите е принадлежал на модела зад Мона Лиза.
„В момента провеждаме тестове с въглерод-14 върху три от осемте скелета открити в Сейнт Урсула, които могат да бъдат на възрастта на Лиза Жерардини, когато тя е починала“, коментира пред агенция АНСА Силвано Винчети, ръководител на националния комитет за културно наследство на Италия.
Тези тестове ще покажат кой скелет принадлежи на човек, живял по времето на Леонардо в началото на 16 век. Едва тогава върху него ще бъде проведен финалния ДНК тест, който ще покаже дали има съвпадение между въпросния скелет и два от скелетите в семейната гробница, за които се смята, че са на синовете на Мона Лиза.
Историците са на мнение, че известната картина e поръчана от съпруга на Лиза – Франческо дел Джокондо, за да отпразнува бременността на съпругата си с второто им дете, което се ражда през 1502 г. или е заради закупуването на къщата през 1503 г. След смъртта на Франческо Лиза става монахиня и умира в манастир на 63-годишна възраст.
Ако успеят да открият костите на Лиза Жерардини учените ще се опитат да реконструират лицето й по останките от лицевите кости и така да изградят образ, базиран на костната структура.