Голяма южноафриканска компания възнамерява да построи завод за направа на кожени салони за автомобилите BMW у нас, съобщи извънредният и пълномощен посланик на африканската държава Шийла Камерън. Проучванията били в напреднал стадий, избирало се измежду няколко големи града, съобщава в. "Монитор" в днешния си брой.
Интересът се оправдавал със сравнително ниските цени у нас и доброто образователно ниво на населението, коментира още дипломатът. Посланичката изрази известно огорчение, че нивото на търговските взаимоотношения между двете страни не отговаря на потенциала. Тя припомни, че през 2007 година сме внесли от ЮАР стоки, от които предимно въглища за 388 млн. долара, а през 2008-а износът ни е възлизал едва на 161 млн. долара.
България изнася за ЮАР високотехнологични машинисофтуер и ротативки за казината, а внася въглища и селскостопански продукти като плодове, вълна и вина. От 2006 година южноафриканският бизнес присъства на инвестиционния ни пазар, след като компанията „Монди" стана собственик на завода за производство на хартия в град Стамболийски. В момента пазарите ни проучва и концернът „Бид Вест", специализиран в областта на хранителната промишленост.
"В ЮАР има над 20 000 българи, туризмът към страната е развит. Трябва обаче да привлечем и техни туристи тук, в България и Стара Загора", каза областният управител Йордан Николов.
Междувременно стана ясно, че до края на месеца ще пристигнат двете поточни линии които са предназначени за производството на автомобили в Ловеч. Край града на люляците започна изграждането на завод на „Литекс Моторс", в който ще се произвеждат три различни вида коли - малък пътнически автомобил Voleex, високопроходим SUV Hover и пикап с единична и двойна кабина за пътниците Steed.
Възраждането на българското автомобилостроене стана възможно след подписване на договор с най-големия частен китайски автомобилостроител Great Wall Motors. Заводът е разположен върху 500 декара. Очаква се капацитетът на комбината да бъде 50 000 автомобила годишно при двусменен режим на работа. Предвижда се в новия автомобилен комбинат ще бъдат наети около 2000 човека от Ловеч и региона. Колите ще отговарят на всички европейски стандарти и голяма част от тях ще се продава в страните от Европейския съюз и на другите пазари в цяла Европа.
В Ловеч има стара традиция за производство на автомобили, там между 1967 и 1990 година са сглобени няколко стотици хиляди автомобили. В зората на демокрацията у нас за малко се сглобяваха автомобили Rover във Варна. Две години у нас се сглобява и славният модел Булгаралпин на Рено. Освен в Пловдив, Алпин А110 се произвежда и в Бразилия под името Интерлагос и в Мексико като Диналпин.