Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е установила извършени нарушения по Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) от две дружества-производители на лютеница. На „Булконс Първомай” АД са наложени имуществени санкции в размер съответно на 6023 лв. и 30115 лв. На „Консервинвест” ООД пък са наложени имуществени санкции в размер на 23020 лв. и 11510 лв.
КЗК е постановила незабавно прекратяване на нарушенията. Производството, извършено от нея, е установило, че ответните дружества са извършили по две нарушения на лоялната конкуренция.
По отношение на „Булконс Първомай“ АД проучването е показало, че в периода от месец януари 2010 г. до момента ответното дружество поставя означението „1939” върху етикетите на „Лютеница Първомай”, „Пикантна Домашна Лютеница”, „Домашна Лютеница Първомай”, и „Лютеничко Детска Лютеница”, като в становището си твърди, че означението е свързано с годината на фактическото създаване на Консервната фабрика Витекс в гр. Първомай. Според КЗК „Булконс Първомай” АД има основание да се идентифицира като наследник и продължител на осъществяваната в Консервната фабрика дейност, но не посочва коректно годината, в която е стартирал производственият процес в Консервната фабрика в гр. Първомай. Обозначението „1939”, поставяно върху етикетите на всички произвеждани и предлагани от „Булконс Първомай” АД лютеници в периода от 2010 г. до момента, представлява невярно по своята същност сведение. Нарушението е в състояние да въведе в заблуждение потребителите, създавайки погрешна представа относно съществени свойства и характеристики на стоките, а оттам и до деформация в търсенето на продукта и в конкурентната среда като цяло, е мнението на КЗК.
По отношения на рекламните послания на интернет страницата www.bulcons.com, касаещи качествените характеристики на лютениците на „Булконс Първомай” АД, проучването е установило, че съдържат множество заблуждаващи потребителя елементи. КЗК счита, че в случая маркетинговото поведение е свързано изцяло с експлоатиране на носталгията на потребителите на този продукт и е в състояние да увреди интересите на останалите производители на лютеници.
По отношение на „Консервинвест” ООД проучването на КЗК е показало, че едновременното посочване на стандартите Браншови стандарт, БДС 2022-74 и ТД 06-06 върху етикета на „Едросмляна лютеница - Ръченица” е в състояние да създаде объркване у потребителите какво точно следва да очакват като характеристики и качество на продукта.
Като второ нарушение от страна на ответното дружество КЗК приема рекламното послание, публикувано през 2012 г. в популярен ежедневник, според което „Консервинвест” ООД е първата фабрика, която е пуснала на пазара лютеница по стандарт”. В случая посланието цели да внуши, че предприятието е „пионер” в съответната област, като задава или поне участва в задаването на гарантирано качество за потребителите” и е заблуждаващо в своята цялост по смисъла на ЗЗК.