От 13 декември влиза в сила новият график за движение на влаковете на „Български държавни железници" ЕАД (БДЖ ЕАД). При разработването на новото разписание, транспортната схема и периодът на движение на влаковете са съобразени в максимална степен с обема и структурата на пътникопотока.
В рамките на новото разписание са подобрени връзките между влаковете във възелните гари, както и са заложени по-удобни за пътниците часове на заминаване.
През 2010 г. държавните железници ще осъществяват превоз на пътници с железопътен транспорт с общо 601 влака. В това число влизат: 25 международни влака, 89 бързи влака, (като 15 от тях са със задължителна резервация), 140 пътнически влака и 347 крайградски пътнически влака.
В съответствие с изискванията на нормативната уредба в железопътния транспорт, с влизането в сила на новия график за движение на влаковете, се променя категорията „ускорени бързи влакове" (УБВ) на „бързи влакове със задължителна резервация". Бързи влакове със задължителна резервация са влаковете с наименования: "Златни пясъци", "Слънчев бряг", "Чайка", "Пловдив", "Янтра", "Диана" и "Родопи".
Транспортната схема на обслужване по отношение връзките във възелните гари, както и спиранията по маршрутите на движение на бързите влакове със задължителна резервация, са запазени. Единствената въведена промяна, е тази в спиранията на бързия влак "Златни пясъци", който пътува по маршрут София - Варна - София. По маршрута от София за Варна, този влак ще спира допълнително на гара Попово, а в обратната посока, освен на Попово, ще спира и на гара Повеляново.
В съставите на бързите влакове със задължителна резервация "Златни пясъци" и "Слънчев бряг" ще продължат да се движат вагони тип "бистро". Тези вагони разполагат със салон за консумация с бар за обслужване на пътниците, в който се предлагат топли и студени закуски и напитки. Като допълнително удобство за клиентите по време на тяхното пътуване в тези два влака, продуктите от бара във вагоните от тип „бистро", се предлагат и чрез разносни колички, информира пресцентърът на БДЖ.
В новия график за движение на влаковете в страната са предвидени значителни намаления във времепътуванията на някои влакове, които са постигнати благодарение на оптимизиране на транзитното времепътуване, както и на времето за престой в гарите.
Средно от 10 до 34 минути по-кратко ще пътуват някои бързи влакове по основни направления в страната. Това са влакове, които се движат между София и Варна, София и Бургас, София и Кардам, Димитровград и Русе, както и между Пловдив и Варна.
Във връзка с изпълнението на инфрастуктурния проект "Реконструкция и електрификация на железопътна линия Пловдив-Свиленград-турска/гръцка граница-втори и трети етап" се налага промяна в транспортната схема на обслужване с железопътен транспорт по линията София - Пловдив - Свиленград. По тази причина няма да се движат три пътнически влака между Пловдив и Свиленград, както и един пътнически влак от Димитровград за Свиленград. Бързите влакове между Пловдив и Момчилград ще се движат само между Пловдив и Димитровград. За удобство на пътниците е осигурена връзка от Димитровград с пътнически влак от Димитровград за Момчилград.
Следобедният бърз влак от Пловдив за София, който заминава в 18:10 ч. от гара Пловдив, ще пътува по удължен маршрут от Димитровград за София само в неделни и последния от поредни празнични дни. От Пловдив до Димитровград се назначава допълнителен бърз влак, който ще заминава от гара Пловдив в 13:55 ч., и също ще се движи само в неделни и последния от поредни празнични дни.
Директният бърз влак от София за Димитровград ще тръгва с около един час по-рано от София (т.е. в 17:30 ч.). След гара Пловдив този влак ще се движи като крайградски пътнически влак.
Поради ниска населеност и незначителен директен пътникопоток, нощният бърз влак от София за Русе няма да се движи. За да осигури обслужването на пътниците от крайградската зона на столицата в късните часове от денонощието, националният железопътен превозвач променя разписанието на нощния бърз влак от София през Горна Оряховица за Варна. Този влак вече ще спира на всички гари и спирки по своя маршрут до гара Лакатник.
В различни железопътни участъци на страната са направени промени в графика за движение на влаковете, които са свързани с оптимизиране и подобряване качеството на транспортното обслужване на регионално ниво, както и регулярно крайградско движение на крайградските влакове. С цел задоволяване транспортните нужди на населението, се удължават маршрутите на някои пътнически влакове, които пътуват в различни участъци на страната.
В железопътният участък между София и Перник влаковете ще продължат да се движат по т.нар. „тактов график". За да не се нарушава „тактовия график" в участъка, международният бърз влак от Солун за Букурещ, ще се движи по отклонен маршрут през гарите Разменна и Волуяк.