Инвестициите в образованието сами по себе си са антикризисна мярка. Те са инвестиции в развитие. Това каза министърът на образованието, младежта и науката Йорданка Фандъкова, която участва в дискусия на тема: "Новият дневен ред за реформи на страните членки на Европейския съюз", предаде Агенция "Фокус".
Фандъкова обясни, че в проектобюджета за 2010 година средствата за образование, наука и иновации няма да се съкращават, но само ако насреща се поеме отговорност. Сред целите на образованието са не само университетско и училищно, но и ученето през целия живот.
2,2 млрд. лв. са средствата, които са заложени за 2009 година за образование. Същия ресурс залагаме и в проектобюджета за 2010 година за политики в образованието. Очакваме и известно покачване на стандарта за издръжка на един ученик, заяви Фандъкова.
По думите на Фандъкова системата на висшето образование е нереформирана. Хората в системата на образованието и науката са най-важният фактор за промяна на системата. Затова фокусът е във възможности за развитие на академичния състав, както и в училищата - възможност за кариерно развитие на учителите. Промените в системата се дължат не на капацитета на хората, а на политическата воля. Това е причината да не се случат реформите в сферата на висшето образование, заяви Фандъкова.
Образователният министър посочи, че трябва да се концентрират усилията в използването на всички възможности за външно финансиране. Според Фандъкова е проличало, че за много от тях в общините не се знае.
Предвиждаме децентрализация на професионалните гимназии в страната, добави образователния министър. Тя обясни, че децентрализацията не означава 100% преминаване към общини, а означава разглеждане на мрежата и установяване на тези от тях, които имат национално значение, които да отговарят на критериите за държавни училища.
Фандъкова заяви, че се надява процесът на анализ и на реформиране на професионалните гимназии да завърши в рамките на една година. Подобни реформи изискват две-три години работа, защото трябва да има сериозен анализ на ресурсите. Много сме се забавили и затова амбицията ни е да работим по-бързо, за да можем да включим тази тема в новия закон, посочи образоватеният министър. В момента разглеждаме учебните планове с оглед въвеждане на новата структура в професионалното образование, каза още Фандъкова.
По думите й това, което безспорно трябва да се случи е да се гарантира връзката между образование и бизнес, например учебните практики, които се разработват. Фандъкова заяви, че дори да има закриване н а професионални гимназии, е необходимо сградата да си остава винаги за образователни нужди като за целта има законови гаранции, че общината не може да си прави каквото си иска с тази база.
*Информацията е актуализирана към 17:20 часа.