Кметът на София харесва идеята за намаления в градския транспорт, но иска да знае как държавата ще компенсира загубите.
Метрото е и пример за иновативни решения в строителството, които са от ключово значение за града, изтъкна столичният кмет Йорданка Фандъкова, визирайки работата на машините за пробиване на тунели. Тя каза това на конференция в УАСГ, посветена на 25 години от създаването на столичното метро.
“Сега очакваме машината да продължи по новия участък, който предстои да строим в кв. “Слатина”. В момента строим три километра през район “Подуяне”, а тази година ще започне изграждане на нови 6 километра през “Слатина”, край зала “София” и София тех парк до Окръжна болница, така че до края на годината ще строим вече нови 9 километра от метрото”, съобщи Фандъкова.
По думите й така се гарантира както със стартирало строителство, така и с осигуреното финансиране, че след четири години мрежата на метрото на София ще бъде 61 километра и над половин милион души дневно ще могат да пътуват с него. С тези два нови участъка делът на метрото в градския транспорт ще достигне 50 процента от общия дял на обществения транспорт. “Това означава, че за по-малко от две десетилетия ще сме изградили изцяло нова транспортна мрежа”, заяви Фандъкова.
Тя съобщи, че се подготвя и проект за разширение на първата метро линия – в западна посока – от метростанция “Люлин” към Софийския околовръстен път и се очаква през 2023 г. да се финализират процедурите по одобряване на Подробния устройствен план на трасето от бул. “Черни връх” през кварталите “Кръстова вада”, “Витоша, ВЕЦ “Симеоново”, до “Студентски град”. По думите на Фандъкова това ще бъде успех за града, защото ще може да бъдат резервирани терените и трасетата за бъдещото развитие на метрото.
“За мен метрото е стратегическия проект, който превърна София в съвременна европейска столица и промени живота на софиянци”, каза Фандъкова. Тя изтъкна, че през последните 15 години СО и “Метрополитен” ЕАД са подготвили и защитили редица проекти за разширението му, за да може и днес строителството на метрото да продължава.
В този период са построени 42 километра метро, което е около 80 на сто от метро мрежата, което според Фандъкова показва постигната огромната скорост на развитие. Тя напомни, че през 2009 г. метрото е имало 8 станции, а сега те са 47 и 35 на сто от пътуванията с градския транспорт се поемат от метрото.
“Защитихме над 2,5 млрд. лева за строителството на метрото, като от тях 400 млн. лева са собствено общинско финансиране”, отбеляза столичният кмет.
Тя изтъкна, че в периода 2012 – 2021 г. е осъществена най-мащабната програма за разширение на метрото. “Свързахме метрото с част от най- големите жилищни райони”, посочи Фандъкова. Тя допълни, че са построени седем големи буферни паркинга на станции на метрото, летището е свързано с метрото, изградени са три интермодални връзки с железопътния транспорт, в процес на подготовка е и четвъртата – в кв.”Обеля”.
По думите на столичния кмет вече са променени навиците за пътуване в града на над 350 000 души дневно, които използват метрото.
Столичният кмет изтъкна, че столичното метро не отстъпва на метрополитените в останалите европейски столици и по дължината си е настигнало някои, а дори е задминало други инфраструктурни съоръжения.
“През 2021 г. завършихме цялостната мрежа от три диаметъра и софийското метро предложи нови ползи за града”, посочи Фандъкова, сред които отчете намалението на вредните емисии с 90 000 тона годишно и с 25 на сто трафика в районите, през които метрото минава.
25 години се навършват от пускането на първата линия на метрото. Годишнината е съпроводена от различни събития и изложби, които са посветени на столичното метро, чието разширение продължава.
В рамките на форума, по случай 25 години от създаването на столичното метро, бе валидирана пощенска марка.
Екипът на Столичната община ще обсъди с екипа на Министерството на транспорта как да бъде въведено намалението на цената на градския транспорт за пенсионери, ученици и деца до 10 годишна възраст. Все още няма достатъчно отговори, коментира кметът Йорданка Фандъкова, според която идеята е добра.
“Предстои среща на моите колеги, на заместник-кмета по транспорт и директора на Центъра за градска мобилност да обсъдят в Министерството на транспорта детайлите, защото има много въпроси, но все още и за нас няма достатъчно отговори. Ще обсъдим заедно, в екип с министерството, всъщност идеята е да бъдат облекчени хората, като това да не става за сметка на градския транспорт, т.е. държавата да поеме дофинансирането, което градския транспорт би загубил от една такава мярка”, обясни тя.