Българските домакинства планират да похарчат за подаръци за Коледа средно по 250 лева, което е с 4% спад на разходите в сравнение с миналата година. Данните са от електронно проучване на сайта за сравнение на цени и онлайн търговия – Pazaruvaj.com.
Най-много потребители – 33% са готови да отделят от 100 до 200 лева. Това означава, че покупките на човек ще са от 18 до 36 лева. Сред най-предпочитаните стоки са посочени дрехи, електроника, козметика и детски видео игри. От запитаните само 5 на сто имат нагласа да похарчат от 500 до 1000 лева за подарък, а над тази сума – други 2%.
Независимо от размера на разходите, които ще бъдат направени, мнозинството българи – 89% от потребителите декларират, че няма да вземат потребителски кредит или заем за коледното пазаруване. На обратното мнение са само 3 на сто от анкетираните, като техният брой намалява наполовина в сравнение с 2011 г.
От изследването става ясно още, че българите планират да намалят с поне един броя на подаръците, които ще закупят по Коледа и Нова година. Ако в края на 2011 г. те са били готови да зарадват средно по 6.2-ма души от най-близкия си кръг, сега планират да направят това за 5.6-ма роднини, приятели и познати.
Тенденцията за тази година показва растящата роля на интернет като основен източник на информация за асортименти и цени, както и на готовността за пазаруване онлайн. Сега 10 на сто по-малко българи са готови да обикалят по магазините, а процентът на планиращите покупка по електронен път спрямо 2011 г. се е увеличил с рекордните 32%.
Промяната в нагласите се дължи основно на избягването на опашки по празниците, богатият избор на стоки в интернет, както и по-ниските цени при онлайн покупка спрямо традиционните магазини. Потребителите в мрежата тази година търсят повече домашна техника и мобилни телефони, отколкото часовници и бижутерия. Отделно мъжете се насочват главно към електрониката, докато жените предпочитат дрехите и детските видео игри.