Университетският град Вагенинген в Холандия се превърна в първото населено място в света, което пуска в мрежата за градски транспорт автоматизирани микробуси без водач, наречени WЕpod, предаде Bloomberg. За реализирането на услугата са си партнирали създателят на навигационни системи Mapscape, Robot Care Systems и Техническият университет в Делфт, а превозните средства са конструирани от френско-индийския венчър EasyMile, като резултат на съвместните им усилия в студентския град вече има два шестместни микробуса. Целта на проекта е да се изпробват дали микробуси без шофьори биха могли да заменят конвенционалните автобуси по нерентабилни маршрути.
Експериментът във Вагенинген ще подтикне Европейския съюз да наложи общи правила за употребата на такъв вид технологии в населените места, коментира министърът на инфраструктурата Мелани Шулц ван Хаеган по време на церемонията по пускането на двете превозни средства. Те могат да се движат със скорост до 40 километра в час, но заради безопасността на пътниците тя ще бъде ограничена до 25 километра в час. Първоначално двата микробуса няма да се движат в дъждовно и снежно време и през нощта, посочи ръководителят на проекта Ян Вилем ван дер Виел. „Искаме да сме внимателни. Първо искаме да се убедим, че системата функционира правилно при хубави атмосферни условия“, посочи той, цитиран от Bloomberg.
Микробусите WEpod ще се ориентират в трафика посредством лазери и други сензори, GPS-устройства и 3D картина маршрута, които постоянно ще бъдат сравнявани и актуализирани спрямо реалните обекти по пътя в реално време. Във всеки от тях ще има три бутона, които ще могат да действат като аварийна спирачка в случай на нужда. По време на тестовете, които ще се проведат през следващите няколко месеца, във всеки WEpod ще има механик, който ще може да поеме управлението посредством таблет, ако е необходимо.
Въпреки че влакове без машинисти обслужват големи международни летища от много години и дори някои градски линии, като например линията Docklands в Лондон, автоматизираните автобуси все още са в процес на тестване. В законов аспект те имат същия статус като автоматизираните автомобили и камиони, а производителите и регулаторите все още работят по въпроса свързан с избягване на катастрофите, в случай, че някой пешеходец или водач направи неочаквано движение на пътя. Ако по време на експеримента някой от WEpod-ите нанесе материални щети, отговорността за тях ще бъде поета от Техническия университет в Делфт, посочи ван дер Виел.
Към момента жителите и посетителите на града ще могат да използват услугата безплатно, а по-късно през годината се очаква разработчиците да пуснат две отделни услуги на пазара – наемане на возило посредством мобилно приложение и като стандартен автобус, който се движи по предварително зададен маршрут.