През първия месец на 2010 година гражданите проявяват повишена активност в търсене на информация от Информационния център в Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), показва доклад на касата.
В приемната за граждани на НЗОК са направени 193 посещения, а на телефона в приемната (9659 159) обажданията са 650 или по близо 20 на ден. 4095 граждани са потърсили консултации на "зеления телефон" - 0800 14 800. На стационарните телефони (9659 387; 9659 121; 9659 364) обажданията са по повече от 60 за месеца.
Най-често задаваните въпроси са свързани с промените в заплащането на здравните вноски и възстановяването на здравноосигурителните права, проверка на здравноосигурителния статус, процедура при възстановяване на загубена здравна книжка, заплащане на нерегламентирани такси и др. Хората се интересуват и какво включва профилактичния преглед, търсят информация за пакет „Клинична лаборатория", както и какво заплаща касата при денталната помощ.
Служителите от информационния център правят справки за различни медикаменти от Позитивно-реимбурсния списък, за цените на лекарствата, за които НЗОК заплаща, за скъпоструващо лечение (изисквания при издаване на протоколи и уточнение къде се заверяват) при конкретни заболявания - множествена склероза, диабет, хепатит и др., както и за движение на протоколи за скъпоструващо лечение.
Здравноосигурителните права на българските граждани в Европейския съюз са също сред често дискутираните теми. Въпросите са свързани със здравноосигурителните вноски на български граждани, пребивавали извън граница, с медицинска помощ, оказвана в държави от Европейския съюз, с реда за планово лечение на български граждани в страни от ЕС, както и с условията и реда за получаване на европейска здравноосигурителна карта или на Удостоверение за временно заместване на ЕЗОК, пише БГНЕС.