Тази година имаме най-много постъпили жалби, свързани с достатъчно вода, заяви пред БНР омбудсманът Диана Ковачева.
„В институцията жалбите срещу ВиК услуги са най-много – стотици жалби от цялата страна, които касаят различни проблеми, цената на водата, качеството й, наличието на аварии и течове. Ситуацията в Перник е много сериозна, но е сериозна и ситуацията с ефективността на ВиК дружествата в цялата страна“, посочи тя в интервю за предаването „Преди всички“ на програма „Хоризонт“.
Ковачева цитира данни от сравнителния доклад за ВиК дружествата на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) за 2017 г.
„Той показва, че има над 61% загуби на вода общо за ВиК в страната, а само за Перник загубите са над 75%. Това е много сериозен проблем. Това говори за лоша инфраструктура, за липса на инвестиции в нея, за лоша поддръжка и за липса на ефективност, както и за превишаване на обемите, които са позволени от екоминистерството за използване. Случаят е такъв и в Перник. Докладът е от 2017 г., но това е ситуация, която не е променена отдавна“.
В писмо министърът на околната среда е уведомил омбудсмана във връзка с кризата в Перник, че за констатираните нарушения на ВиК Перник ще бъде съставен акт за административно нарушение. И прокуратурата работи в момента и събира данни, добави тя.
Ковачева е изпратила препоръка до регионалния министър.
„С нея настоявам за спешни срокове, в които хората да разберат кои са алтернативните решения, алтернативните източници за водоснабдяване в Перник, както и гражданите да бъдат информирани ежедневно както за режима, така и за мерките, които се взимат. Когато се вижда, че институциите работят, това снижава и напрежението“.
Тя е категорична, че трябва да се обърне внимание и на проблемите с лошо качество на водата, като например в Шумен. Според нея в тези случаи хората не трябва да плащат същата цена като за чиста вода. Цената трябва да е адекватна на качеството, отбеляза омбудсманът.