Българите одобряват държавен стандарт за млечните продукти. Това сочат резултатите от национално представително проучване на общественото мнение на НЦИОМ, проведено в края на май сред 1000 пълнолетни българи.
Центърът потърси обществените оценки за предложението да бъде възстановен Българският държавен стандарт за млечните продукти. Предложението, представено от министъра на земеделието и храните, предвижда млечните продукти, които отговарят на БДС, да бъдат специално обозначени и с гарантирано съдържание (произведени от мляко без добавки на белтъчни вещества и растителни мазнини).
Качеството на млечните продукти неведнъж е ставало обект на обществено обсъждане в българските медии. Обществената чувствителност към темата е доста висока, доколкото киселото мляко, сиренето и кашкавала са сред предпочитаните храни за децата, за болните и за възрастните.
Затова не е изненада, че 91% от интервюираните одобряват предложението да бъде възстановен Българският държавен стандарт (БДС) за киселото мляко, сиренето и кашкавала. Това означава, че
предложението за възстановяване на БДС отговаря на осъзнати обществени потребности за гарантирано качество на храните.
В края на май 2010 г. 86% от респондентите изразяват готовност да купуват млечни продукти, отговарящи на БДС. В техните намерения има известни нюанси. 39% от участвалите в изследването твърдят, че
биха купували тези продукти независимо от цената им. Най-често това са хора с висше образование, жители на столицата, в активна трудова възраст между 30 и 49 години и с жизнен стандарт над средния.
47% от интервюираните биха се съобразили с цената на млечните продукти, отговарящи на БДС, и биха ги купували по-рядко. Това се отнася за респонденти в пенсионна и предпенсионна възраст, с ниско
образование, жители на малки населени места и бедни.
По някои косвени индикатори може да се съди, че освен материалните възможности, за поведението на респондентите имат значение и грижата за собственото здраве, както и за това на близките, особено
на децата и подрастващите. Ползата от БДС за млечните продукти не се поставя под въпрос, основните опасения на част от потребителите са за достъпността им като цена.