Повечето хотели в Сандански са почти пълни дни преди Нова година. Почти пълен хотел е елегантното непризнаване на сътресенията, които изпитва първенецът на бизнеса в региона - туризмът. Само преди година т.нар. на професионален жаргон Stop Sell (т.е - няма свободни стаи) беше произнасяно гордо от щастливите собственици на легловата база доста по-рано - още в началото на ноември, предаде Югозападна информационна агенция .
Невижданото скоро многолюдие от гърци и македонци по улиците на града за Коледа е заради пазаруване, подчертават от Сдружението на хотелиерите, ресторантьорите и туроператорите в Сандански (СХРТ-С). Нощувките са относително малко.
"Това бяха транзитни групи, които отиваха или се връщаха от Банско и Велинград, или специално организирани от турагенциите автобуси за еднодневно пазаруване в Сандански", казва Мария Таушанова, секретар на СХРТ - Сандански.
Банско, всепризнатият лидер на туризма в Пиринския край, е "опонент" на Сандански от години. Велинград е обаче новата, бързо набиращата сила "заплаха".
Факта признават дейци на туризма в Сандански, които не желаят да бъдат цитирани. За протокола: "Велинград буквално ни изсмуква клиентите".
Защо се случва така?
"Хотелите, които инвестираха достатъчно рано в силна реклама, са спокойни в навечерието на Нова година. Онези, които се опитаха да "минат метър" или не мотивираха персонала си, страдат. Много важно е, и практиката в последно време го доказа, клиентите да получават пакетни услуги - не само нощувки, но и спа процедури, други екстри", поясни Мария Таушанова. От нея научаваме, че хотелите "Аджев хан", "Балевуров" и "Астра" за Коледа не са сполучили да постигнат 100% заетост - нещо нечувано през минали години.
"Разчитах и тази година на традиционни клиенти. За съжаление, имах резервации за Нова година, които бяха анулирани. Хората решиха да останат по домовете си за празника, да отидат в планински хижи или - в чужбина. Очевидно индивидуалния пакет, който предлагам за 250 лева (новогодишен куверт, 2 нощувки, парна баня, брънч* и др.) в условията на криза е скъпичък за тях", признава Сашко Аджев, собственик на семеен хотел "Аджев хан", заедно със своя маркетингова грешка: Недооценяване ролята на туроператорите за коледно-новогодишната кампания.
* Според енциклопедия "Британика" брънчът е комбинация от късна закуска и ранен обяд. Негова родина е Америка където всяка неделя семействата излизат да се забавляват, взимайки със себе си разнообразна лека храна. Важна част от брънча е осигуреното забавление на децата.
За отлично премислена и осъществена Мария Таушанова посочва рекламната стратегия на новия Alex Spa Hotel, построен недалеч от санаториума в Сандански:"Още преди 2 седмици те нямаха свободни места".
Може би традициите, известността и броят на звездите в логото вече не са решаващи в битката за клиенти. Както и привнесени отвън техники за привличането им, които не отчитат местната специфика.
"Затруднения изпитва "Интерхотел Сандански". Вероятно поради смяната на ръководството и пренастройването към нов бизнес модел. За Нова година все пак при тях ще има много руснаци", съобщи Таушанова.
"Почни сме пълни, има малко свободни места", информира Атанаска Костадинова, шеф на отдел "Маркетинг" в "Интерхотел Сандански. "Индивидуалният ни пакет е 330 лева и включва куверт за Нова година, 2 нощувки, брънч. В заведенията ни всичко е заето, все още може да се резервират места в Средизимноморски ресторант "Ренесанс" (доскорошен "Риба и барбекю")."
В сайта на хотела намираме друго: 3-дневен пакет - 495 лева, за новогодишен куверт с музикална програма в основния ресторант, брънч на 1 януари, ползване на закрит и открит басейн с минерална вода, фитнес, сауна, парна баня, фитнес, паркинг, безжичен интернет, туристическа такса, туристическа застраховка и ДДС".
По неофициална информация "Интерхотел Сандански" е намалил цените на нощувките и ястията в ресторантите си. Неотдавна двойната стая там е предлагана за 170 лева, а цената салата от зеле - за 7 лева, твърдят очевидци. Хотелът е обявил национален безплатен номер за резервации - 0800 101 03.
"Това е малко странно, дали вече не може да се направи резервация на местните телефони?", коментира опитен туроператор от Сандански текст в сайта на "Интерхотел Сандански".
Силна и нелоялна конкуренция на традиционните хотели са квартирите или възникващия нов клас места за подслон, игриво наречени от собствениците "Хотелски къщи", смятат в СХРТ-С.
Няма точна статистика, но според СХРТ-С, квартирите и "Хотелските къщи" предлагат около 1800-2000 легла, приблизително толкова, колкото и хотелите.
"Те са в "сивата" икономика, нерегламентиран бизнес. Не плащат данъци и осигуровки, подбиват драстично цените. Двойна стая може да се намери дори за 25 лева", коментира Мария Таушанова. Тя посочва, че собствениците отчитат пред данъчните власти далеч не всички нощувки, като приносът им за развитието на града е минимален.
"СХРТ-С, съвместно с общината, прави много за популяризирането на Сандански като курорт в страната и чужбина", припомня известни факти Таушанова и привежда примери за участия на Сдружението на туристически борси и изложения.
Понижената покупателна способност на българите най-слабо се отразяват на 5-звездния "Парк хотел Пирин", "Медите", "Панорама", "Свети Никола", сочи статистиката на СХРТ-С.
В навечерието на Нова година останалите таят надежди за резервации в последния час.