292-ма души са подали жалби през миналата година в Европейския потребителски център (ЕПЦ), намиращ се в София на ул. "Бачо Киро" 14. Официално той заработи у нас през февруари 2008 г. По-голямата част от постъпилите жалби са свързани с искане на информация за правата на потребителите и функциите на центъра. Това заяви за Econ.bg Игнат Арсенов, адвокат в ЕПЦ. Една от целите на ЕПЦ е да информира потребителите за възможностите, които предлага вътрешният пазар, както и да консултира физическите лица, които имат потребителски проблем, и да ги подкрепя в процедурите за придвижване на трансгранични оплаквания. Именно центърът организира днес семинар, на който бяха обсъдени настоящите процеси и законодателство на европейско и национално ниво, които касаят различните области от сферата на защитата на потребителите.
На снимката: Участниците в дискусията за потребителските права
60 от жалбите са свързани с искане на съвет и проблемът между продавача и купувача е бил разрешен без намесата на центъра, уточни Ареснов. Статистиката на центъра още сочи, че през миналата година 15% от сигналите са свързани със загубен багаж и 5% - с недвижими имоти. Данните дават основание на ЕПЦ да обобщи, че потребителските права на гражданите през миналата година са били най-често нарушавани в секторите на водния и авиационния транспорт. За 2008 г. няма бум на жалби в сферата на електронната търговия, отчитат още от центъра.
Българските потребители могат да потърсят правата си, като е необходимо да се свържат по телефона с ЕПЦ (02/ 986-76-72) или да направят запитване чрез интернет страницата на центъра ( https://ecc.kzp.bg ). Създадена е форма за подаване на жалба, в която потребителят описва проблема и прилага необходимите документи – договор или фактури за извършената продажба. В 7-дневен срок постъпилата жалба се разглежда и се дава становище. Потребителският център от своя страна в едномесечен срок се свързва с търговеца. Услугата е безплатна за потребителите.
На днешния семинар участваха и представители от Министерството на икономиката и енергетиката (МИЕ). До края на юни 2009 г. ще бъде изготвена нова Стратегия за защита на потребителите за периода до 2013 г., каза Емил Алексиев, директор Дирекция "Защита на потребителите" в МИЕ. Това е втората стратегия, която се прави у нас. Първата беше за периода 2005 – 2007 г., припомни той. Целта на новата стратегия е да надгради първата и да отстрани констатираните пропуски.
От министерството са пред финализиране на нов Закон за потребителски кредит, като част от стратегията. Очаква се нормативният акт да бъде приет от Народното събрание в средата на 2010 г. Сред новостите в закона е, че потребителят има право да се откаже от сключен договор за потребителски кредит в рамките на 14 дни. Обмисля се в стратегията да бъде заложено изискването ипотечните кредитори да предоставят допълнителна информация на потребителите.
"България не изостава в хармонизацията с европейското законодателство, свързано със защитата на потребителите", подчерта Алексиев. Като доказателство за това той посочи, че към момента Европейската комисия не е завела нито един иск или претенция към страната ни. Нямаме основание за притеснения, убеден е Емил Алексиев. Българският потребител вече е добре запознат с правата си. За да има още по-голям успех, потребителят трябва да търси правата си не индивидуално, а колективно, т.е чрез Сдруженията на потребителите, препоръча Алексиев.