28 млрд. лева е делът на депозитите на домакинствата в България. 11% от тези депозити са на стойност над 200 хил. лева. С 34% нараства броят на този вид депозити през 2011 г. в сравнение с 2009 г. Сумата им се е повишила с 39%. Това показва, че богатите хора у нас се доверяват на банките, обясни Иван Джонов, директор "Частно банкиране" в "УниКредит", по време на практически финансов форум MySuccess.bg in Finance, който се проведе с медийната подкрепа на *Econ.bg.
Именно заради това е необходимо специално отношение към заможните хора. Персоналните услуги, които банките предлагат на своите богати клиенти, се наричат частно банкиране. За да станете частен клиент на банка, е необходимо да притежавате финансови активи в размер на поне 350 хил. лева и предполагаем годишен доход от 100 хил. лева.
Частните клиенти се делят на няколко вида - собственици на фирми, професионални мениджъри, наследници или хора със свободни позиции - хора на изкуството или пък спортисти, обясни Джонов. "УниКредит" има 1200 частни клиенти с активи на обща стойност 600 млн. лева.
В началото на сътрудничеството между банката и заможния клиент се предприемат няколко стъпки за опознаване на потребностите на клиента. Чрез въпросник се идентифицират финансовите нужди на клиента, определя се рисковият му профил - стабилен, балансиран или консервативен, и банката му предлага инвестиционно предложение.
Частното банкиране се ръководи от няколко основни принципа - добро познаване на клиента, дискретност към финансовите му дела, доверие и развитие на дълготрайни връзки. Клиентите предпочитат да комуникират само с един частен банкер в продължение на години, който вече е изградил доверие у тях. В "УниКредит" имат 14 банкери, които работят персонално с клиенти, а в ДСК - 90.
Най-важното при частното банкиране са личният контакт с клиента и дискретността, каза изпълнителният директор на банка ДСК Диана Митева. Частните клиенти обикновено са финансово грамотни хора, които ценят времето си. Те искат качествено обслужване 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата. Този вид клиенти предпочитат транзакциите да се извършват в реално време, обясни Митева.
Всяка година от „УниКредит" изготвят анкета относно удовлетвореността на частните клиенти. През 2010 г. 62% от заможните клиенти са „апостоли", както условно ги наричат от банката - това са удовлетворените и лоялни клиенти. 21% са „наемници" - повече удовлетворени, отколкото лоялни, 11% са „терористите" - нелоялни и неудовлетворени, а 6% са „заложници" - неудовлетворени, но лоялни.
„УниКредит" предлага частно банкиране от 9 години, а ДСК - от 5. В Централна и Източна Европа има 43 хил. клиенти на частното банкиране с активи на обща стойност 13 млрд. евро. Водещ пазар е Турция, стана ясно още днес.