Швейцарци споделиха ценен опит в туризма

26.10.2009 | 18:42
по статията работи:
Нужно е равноправно съчетание между практика и теория с подкрепата на водещите работодатели и без пречки от страна на държавата
Швейцарци споделиха ценен опит в туризма

"Първо трябваше да се науча да си гладя сам ризата. След това изучавах статистика, финанси и маркетинг". С тези ясни думи швейцарски специалист по туристически мениджмънт представи пред българска публика образователния модел, възприет в един от водещите швейцарски университетски центрове по туризъм.

Днес (26 октомври) в Българската търговско-промишлена плата (БТПП) се състоя семинар на тема: "Подготовка на кадри в туризма. Швейцарски опит в обучението по мениджмънт в хотелиерството и ресторантьорството". Организатори на събитието бяха БТПП, Българската туристическа камара, Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация, Институтът за анализи и оценки в туризма, професионален колеж по мениджмънт в туризма, ресторантьорството и хотелиерството "Интербизнес".

През последните години туристическата индустрия в България бележи сериозен ръст, заяви при откриването на семинара Радка Стаменова, член на Изпълнителния съвет на БТПП и директор на колежа "Интербизнес". Построени са много хотели и туристически бази - но проблемът с качеството на кадрите остава. Затова възможността да се поучим от швейцарския опит, който е водещият в света, за нас е от изключително значение, заяви Стаменова.

Лоран Шатцман от швейцарския университет по туризъм Swiss Hotel Management School (SHMS) направи ефектна презентация, в която запозна участниците в семинара с живота и учебния процес в SHMS. Постъпващите студенти могат да придобият бакалавърска диплома за три години, а магистърска - за четири години. Издаваната диплома носи печатите на пет водещи университета от САЩ, Великобритания и Швейцария.

"Дипломата е много важна, разбира се, но по-съществени са практическите знания и умения, които се придобиват при нас", твърди Шатцман. Първата и втората учебни години са разделени на по два семестъра; през първия семестър съотношението практика и теория е 50/50 (университетското градче, разположено в близост до Монтрьо, има свой ресторант, където работят студентите, а също така постоянно се провеждат специални събития). Вторият семестър представлява единствено стаж във водещи световни туристически компании с продължителност 4-6 месеца.

Третата година е време за специализация в една от три възможни насоки в туризма, след завършването й се получава бакалавърска диплома. Четвъртата година, необходима за получаването на магистърска степен, е академично ориентирана, в нея се изучават основите на бизнес планирането, статистика и финанси, маркетинг.

Специален момент представляват международните Форуми за наемане на персонал, които в университета се организират два пъти годишно. Големите туристически компании са убедени в качеството на подготовката в SHMS, затова охотно наемат студенти за стажанти и служители, дори преди да са завършили пълния курс на обучение. Освен да се представят пред бъдещите работодатели, на тези форуми студентите могат да разберат какви са главните изисквания към туристическия мениджър, а в Швейцария те най-общо са енергичност и страст в работата, добри езикови умения и чувство за хумор.

За три години обучение се провеждат общо шест големи форума за наемане на персонал. Ако за това време студентът не може да си намери добра работа в туризма - то значи той не е проактивен и вероятно не е за този сектор, изтъква Шатцман. Но работата със студентите в SHMS е силно персонализирана, на всеки студент се осигуряват индивидуални консултации и подкрепа, така че рядко се стига дотам.

Въпросите, свързани със системи за обучение в професионални училища и колежи, е от особена важност за България, тъй като при заявен интерес, както от обучаващите се младежи, така и от работодателите, тези въпроси законово остават само частично решени. Стига се до парадокси: българската държава отказва да постави печата с националния герб върху дипломите, издавани от частни колежи, при все че те вече са получили лиценз от МОМН.

Не можем да си позволим да отблъскваме чуждестранните университети, които искат да правят франчайзингови учебни заведения у нас, отбеляза Радка Стаменова. Семинарът продължи с изказвания на председателя на БТК Цветан Тончев, председателя на БХРА Благой Рагин, проф. д-р Петър Славейков от СУ, председателя на ИАОТ Румен Драганов.

 

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...