Шефовете на Google са се възползвали от евтино гориво за полетите със служебните самолети на компанията. Причина за това е грешка, която позволила на технологичния гигант да изкупува гориво от НАСА на преференциални цени, сочи доклад на космическата агенция, цитиран от „Гардиън“.
Сега вероятно ще се наложи компанията да компенсира НАСА. Според адвокатите на агенцията казусът е довел до несправедливост и е необходимо да бъдат разгледани възможни опции за поправяне на това.
Как се стига до куриозния случай?
От 2007 г. изследователският център Ames на НАСА отдава под наем място в един от своите хангари на компанията H211, която управлява и поддържа самолетите, собственост на шефовете на Google - Лари Пейдж, Сергей Брин и Ерик Шмид. Става въпрос за два модела Boeing съответно 757 и 767, три модела Gulfstream 5 и един модел Dassault.
Сделката предвиждала последният да бъде отдаван под наем на НАСА безплатно за провеждане на научни изследвания. Компанията обаче зареждала всички самолети както за лични, така и за свързани с НАСА полети, с гориво, предоставено от Министерството на отбраната, което идва на преференциална цена. В нея не са включени някои данъци и такси, които би трябвало да бъдат платени за частните полети. Горивото е струвало на H211 между 3,05 и 3,81 долара за галон. За сравнение на летището цената за галон през 2012 г. варира между 7,01 долара и 7,44 долара.
Грешката е преустановена през септември тази година и оттогава H211 купува гориво на пазарни цени. Разликата отива във финансовото министерство.
Според доклада на НАСА от 2009 г. насам самолетът Dassault е направил над 200 полета в полза на космическата агенция. „Безплатните“ полети са стрували на компанията общо 668 хиляди долара, което се равнява на 4,500 долара на час във въздуха.