На банковия пазар в България тече консолидация и това е логичен процес. Нашият пазар е малък за 22 банки, дори 15 са му много.
Това каза Асен Ягодин, изпълнителен директор на Пощенска банка, по време на икономическия форум Шумът на парите, цитиран от Инфосток. Той даде пример с бъдещото сливане на ОББ, СиБанк и ТБ Виктория.
Според Ягодин, придобиването на ОББ от белгийската KBC е много приятна бяла лястовица.
„Силен европейски играч има интерес към разширяване на дейността си в България. При много други банки тенденцията е обратна и очаквам период на относително намаляване на инвеститорския интерес от страна на големите международни играчи. Това ще води до консолидация и нищо чуждо до година-две броят на банките в България да е оптимален, обоснован от необходимия минимум, за да се запази конкуренцията", прогнозира Ягодин.
Той смята, че до края на тази година вероятно ще се обърне лихвената тенденция, тъй като инфлацията стимулира този процес.
По думите на банкера, кредитните институции трябва да подготвят клиентите си, че не е добре бизнес моделът им да е изграден на ниски лихви. „Те трябва да очакват по-високи лихви, особено когато говорим за кредити, достигащи до десет години. Много е вероятно в края на този период лихвите по обслужване на кредитите да са по-високи", поясни Ягодин.
Той подчерта, че не очаква драстичен ръст, а съвсем плавно покачване, което няма да попречи на един коректен клиент да обслужва кредитите си.
„Има едни 5 милиарда лева горещи пари, които стоят неизползвани в БНБ, и банките са наказвани, че държат парите си там с негативна лихва. Докато този ресурс не се изконсумира, банките ще бъдат в силна конкуренция за привличане на клиенти и това ще задържа лихвите", смята Ягодин.
Той посъветва хората, които искат да задоволят нуждите си от собствено жилище, да го направят, тъй като в момента лихвите са изгодни за подобна операция.
Според него, предизвикателство пред банките е все по-голямото навлизане в човешкия живот на високите технологии.
„Банките няма как да не се съобразят, когато почти всичките им реални клиенти използват активно мобилните приложения и колкото по-бързо се ориентират и развият мобилните приложения, толкова по-адекватно ще отговорят на нуждите на клиентите си", препоръча Ягодин.
Друго предизвикателство, според него, е липсата на кадри, тъй като все по-малко добре подготвени хора навлизат в работния процес.
„Вече дори сме закъснели с образованието, защото това е цикъл, изискващ време, нужни са поне 10-15 години, за да имаме добре подготвени млади хора, които да отговорят на предизвикателствата", смята Ягодин.