Заради ръста в цените на природния и компресирания газ интересът към горива като метана се срина. Компресираният газ е стигнал до цени от 6лв/кг, с което потреблението е спаднало 5-6 пъти, а метанът е изцяло заменен с пропан-бутан и мазут.
"Намаленият акциз и 25-те стотинки, които се дават като помощ, направиха пропан-бутана много интересно гориво, което от една страна радва търговците на пропан-бутан заради засиления интерес, но сега възникват въпроси за логистика, пренастройване и колко дълго ще продължи това. Има затруднения в логистиката на всички продукти, нямаме достатъчно водачи. От друга страна постоянните ремонти по пътищата създават допълнителни проблеми", коментира председателят на Българската петролна и газова асоциация Живодар Терзиев пред Bloomberg TV Bulgaria.
Той уточни, че пренастройването на автомобилите е доста затруднено.
"За да сложиш пропан-бутанова уредба при специалистите вече има записвания до Коледа и няма доставки. Не бяхме подготвени за такава вълна", отбелязва Терзиев.
Прогнозата му е, че цените на горивата ще продължат да се променят, но не в полза на крайния потребител.
"При дизеловите горива и пропан-бутанът надали ще се запазят низходящите цени, тъй като те са единствената алтернатива на газа. Ръстът ще бъде осезаем. За октомври ще има 30% спад в цената, от 6 лв. до около 4 лв. за кг, но това отново е ужасяваща цена, ние помним цени от 1,20 лв./кг с акциз и ДДС. Последните години в България има 1200 товарни автомобила работещи с компресиран природен газ. Когато един камион струва 120 000 евро пропан-бутанът е безалтернативен, това е един вид спасение", посочи председателят на Българската петролна и газова асоциация.