Шофьорските изпити да се провеждат от частни фирми предлагат от изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“. От структурата подчертават, че това не изключва участието на държавата, като тя ще продължи да отговаря за външния контрол. В момента дейността по провеждане на изпитите се извършва от ведомството, а преди това тя беше в компетенциите на КАТ, припомня в-к „Труд“.
„Учебните центрове могат да организират теоретичните изпити“, обясни директорът на агенцията Димитър Ганев. „В момента у нас има 650 частни учебни центъра и около 200 други, които са част от държавната образователна система”, допълни той.
По неговите думи практическите изпити могат да бъдат организирани по германския модел, при който две основни компании се занимават с тази дейност.
Димитър Ганев коментира, че за да бъде извършена тази промяна, алтернативата е изпълнителната агенция да бъде преструктурирана. Той подчертава, че по този начин работещите в нея ще мога да получават по-високо заплащане. От това пък следва, че те ще бъдат по-малко склонни да участват в корупцинни схеми, смята Ганев.
“Единият от проблемите на “Автомобилна администрация” са заплатите. Брутната заплата на изпитващите сега е средно между 650 и 750 лева”, подчертава шефът на структурата. По неговите думи в момента единствената възможност за увеличаване на възнагражденията в агенцията е да бъдат съкратени хора, като в същото време се запази размерът на фонд “Работна заплата”.
“В момента с изпитите са ангажирани около 100-110 души. Ако прибавим и хората на граждански договори, в най-натовареното време броят на изпитвачите стига 140-150 души. Половината от тези хора може да бъдат освободени, а другите да бъдат пренасочени в сферата на контролната дейност”, разяснява Димитър Ганев.
Той смята, че по този начин ще се улесни и контролът на работата на изпитващите. “В момента се получава така, че изпитите са при нас и в същото време трябва да направим орган, който да контролира собствените си служители”, обясни шефът на агенцията.
Предложението на изпълнителната агенция ще остане в ръцете на следващото Народно събрание. Димитър Ганев коментира, че все още транспортното министерство не е излязло с решение по него.