Ще бъдат инвестирани 62 млн. евро за модерен обществен транспорт в София

23.08.2011 | 13:59
по статията работи: Апостол Апостолов
Изцяло ще се подмени тролейбусният парк, ще има нови трамвайни линии, информационни табла по спирките и "умни светофари"
Ще бъдат инвестирани 62 млн. евро за модерен обществен транспорт в София

Интегриран градски транспорт в София

Предстои да бъдат инвестирани 62 милиона евро за модернизирането на градския транспорт в София. 50 млн. евро от тази сума е безвъзмездна финансова помощ, която столицата ще получи чрез Оперативна програма "Регионално развитие". Проектът, наречен "Интегриран столичен градски транспорт", е вторият пo големина в страната след този за модернизацията на транспорта в Бургас (който е на стойност 67,5 млн. евро, от които 56 млн. евро са безвъзмездната финансова помощ).

До края на годината се очаква Брюксел да даде "зелена светлина" за изпълнението на софийския проект, който трябва да бъде завършен през следващите 2 години. Първите ефекти от него се очаква да видим в края на 2013 година. Подготовката за изработването на документацията за кандидатстване е отнела 18 месеца. 

На официална церемония днес се състоя подписването на договора за предоставяне на безвъзмездната финансова помощ. На събитието присъстваха министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев, зам.-министър Лиляна Павлова, кметът на София Йорданка Фандъкова и нейният заместник Любомир Христов.

"Идеята на проекта е да улесни максимално столичани и гостите на града, като им осигури директна връзка с метростанциите. Инвестицията ще бъде насочена в няколко направления", разясни на церемонията Йорданка Фандъкова.

Ще бъдат закупени 50 нови тролейбуса. Планът на общината е до 2 години да бъдат подменени всички тролейбуси. Този процес започна преди година и половина, когато 30 тролея бяха подменени с чисто нови. Превозните средства бяха закупени със средства на Европейската банка за възстановяване и развитие, която отпусна на Столичната община заем от 18 млн. евро. Договорът беше официално подписан през есента на 2009 г. Новите тролеи са с климатици и осигуряват улеснен достъп за трудноподвижни хора.

imgp1155_3648

Нов тролей по улиците на София. Снимка: Econ.bg

Проектът предвижда още ремонтиране на трамвайната линия по направлението ж.к "Борово" - бул. "България" – НДК. Целта е да се намали времето за пътуване до центъра на столицата, поясни зам.-кметът по транспорта Любомир Христов.

Ще бъде изградена нова трамвайна линия от Семинарията през бул. "Г.М. Димитров" до ж.к. „Дървеница".

Друго улеснение предвижда поставянето на 600 електронни информационни табла. В момента по столичните спирки са монтирани само 100 табла.

По проекта се предвижда още да бъде изградена интелигентна транспортна система, която ще носи името "умен светофар“. С нея ще се дава приоритет на превозните средства на градския транспорт. За да бъде синхронизиран процесът, в автобусите и тролейбусите ще бъдат поставени специални устройства, който ще са свързани със светофарната уредба. По този начин светофарът ще е програмиран да дава предимство на масовия градски транспорт. Такъв „умен светофар“ ще бъде поставен на кръстовището пред Ректората на Софийския университет. Очакванията са на това възлово кръстовище чакането в пиковите часове да бъде редуцирано с 2-3 минути. Подобна система ще бъде поставена на 20 от най-натоварените кръстовища в столицата.

Друга промяна в градския транспорт е свързана с подмяната на хартиения билет с електронна карта в автобусите. За момента системата е активна само в тролеите и трамваите. Очакванията са, че до края на годината ще бъде избран изпълнител, който да постави устройствата. Плановете са електронната система да заработи и в рейсовете от лятото на следващата година. Все пак, хартиеното билетче няма да бъде изцяло премахнато. Това се прави за онези столичани, които не ползват ежедневно градския транспорт и нямат извадена електронна карта.

imgp1147_3648

Хартиените билетчета все пак няма да изчезнат. Снимка: Еcon.bg

Други важни пътни проекти около столицата

Министър Росен Плевнелиев обърна внимание и на други актуални транспортни теми. Такава е напуканата маркировка на автомагистрала "Люлин". Няколко месеца след шумното откриване на аутобана, участъци от него вече са с избледняла маркировка. Плевнелиев заяви, че в началото на септември, когато намалее трафикът, „строителите да бъдат така добри да си оправят грешките“.

По отношение на строителството на Южната дъга на София, регионалният министър заяви, че в момента министерството се опитва да съкрати с 3 дни строителния процес, който по план трябва да бъде завършен на 15 септември. „В момента пред очите ви израства двуетажна магистрала, която ще допринесе за облекчаване на трафика в София“, убеден е Плевнелиев.

Йорданка Фандъкова и Росен Плевнелиев съобщиха още, че в момента се работи и по друг голям проект, който е свързан с подобряване на пътната инфраструктура от ж.к. "Бъкстон" до магистрала "Люлин" през Горнобански път. Проектът трябва да бъде готов до края на годината.

Интегрираният транспорт в страната

София и Бургас не са единствените градове с разработен проект за модернизация на обществения транспорт. Подобни планове се изпълняват и в други градове на страната, сред които Пловдив, Плевен и Свищов.

Община Свищов е подписала договор за безвъзмездна финансова помощ за изработване на интегриран план за градско възстановяване и развитие. Общата стойност на средствата възлиза на близо 485 хил. лв., от които 412 хил. лв. са съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие.

През този месец обществеността в Плевен също се запозна с проекта за модернизация на градския транспорт на стойност 23 млн. лева.

Местната власт в Пловдив пък има намерение с 21 млн. евро да разработи система за електронно таксуване на пътниците, система за управление на трафика чрез "зелени" вълни и велоалеи.

 

В рамките на днешната церемония Плевнелиев и Фандъкова имаха възможността да се повозят на новозакупен тролей. Ресорният министър на практика се запозна как се пържат софиянци в превозните средства. Макар и ново, возилото беше без пуснат климатик и със заключени прозорци. Представителите на медиите видимо се възмущаваха на адския пек в тролея и за да докаже, че все пак има климатик, шофьорът го тества в рамките на минута-две. След края на краткия демонстрационен тур, Росен Плевнелиев с облекчение слезе от подвижната пещ и отдели внимание на медиите край най-близката сянка.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 10.04   428 г. – Несторий става патриарх на Константинопол. Три години по-късно е свален от поста заради обвинения в ерес. 837 г. – Халеевата комета прави най-близкия...