Има опасност от втора актуализация на бюджета в края на годината, ако несъбраните приходи се окажат повече от предвидените. За това предупреди депутатът от БСП Георги Кадиев пред TV7.
Според социалиста дадената възможност за теглене на дълг от 1 млрд. не крие опасност. Ако той бъде изтеглен, средствата няма да отидат за харчове, а за рефинансиране на друг кредит, категоричен беше той. Кадиев обясни, че ще се преструктурира заемът за подпомагането на животновъдите. Също така народният представител коментира, че заемът може и да е с по-малък размер. Той призна, че с корекциите се предвижда "леко отхлабване на колана". Пример за това били 40-те милиона за ваучерите за храна на работниците, които можело и да не бъдат давани.
Междувременно от КНСБ посочиха, че смятат за наложително ревизирането на държавния бюджет за 2013 г., налагащо се от очакваното намаление на годишните приходи с 293 млн. лв. и необходимостта от увеличение на разходите с 200.4 млн. лв. Намалението на приходите е в резултат на очаквания спад в постъпленията от данъци с 555 млн. лв. , в това число от ДДС с 229.2 млн. лв., от акцизи със 195 млн. лв. и от данъка върху доходите на физическите лица с около 50 млн. лв. Приемаме, с известни резерви, тези прогнози, макар те се обосновават от правителството с ревизирания ръст на БВП, намаляването на вноса и вътрешното търсене.
От КНСБ изтъкват, че нищо не се споменава за необходимостта от мерки за намаляване на спада на постъпленията. Намалението се компенсира в значителна част с очакваното увеличение на неданъчните приходи с около 262 млн. лв., в това число от други неданъчни приходи със 179.2 млн. лв. (тук се налага разяснение от къде идва това увеличение/ и от доходи от собственост с 82.8 млн. лв. Заложеното увеличение на разходите с 200.4 млн. лв. е така наречения буфер в бюджета и поради това са предвидени за увеличение на резерва за непредвидени и неотложни разходи. При тези разчети е неизбежно увеличението на дефицита с 493.4 млн. лв. – 2% от прогнозния БВП.
КНСБ е съгласна с увеличаването на дефицита до неговата горна граница, разрешена от Закона, за разлика от провежданата до сега политика на изключително ниски нива на дефицита особено в условията на криза,което засили негативните и прояви. В същото време КНСБ не приема почти пълната липса на мерки в социалната област. Извършеното по отношение на разширяване на достъпа до енергийните помощи, увеличаване на обезщетението за отглеждане на малко дете до 2 годишна възраст и допълните средства за учениците в първи клас са мерки във вярна посока, но не са достатъчни.
Синдикатите смятат, че въпреки тежката икономическа ситуация, бюджетните приходи биха могли да нараснат съществено в резултат на безкомпромисни мерки срещу сивата икономика. Те настояват укриването на осигурителни вноски да бъде криминализирано. Финансирането на социалните мерки, предложени от синдикатите, би могло да се подпомогне и чрез преразпределение на средствата между отделните бюджетни пера. В тази насока могат да се ползват и част от средствата от предвидения допълнителен държавен дълг в размер на 1 млрд. лв.
КНСБ предлага следния пакет от неотложни мерки в социалната област, чието финансиране да се осигури чрез ревизия на Бюджет 2013.
Мерки по доходите
- увеличение на минималната работна заплата от 310 лв. на 340 лв. от 1 октомври 2013 г. Синдикатите не приемат аргументите на част от бизнеса, че това увеличение ще увеличибезработицата;
- увеличаване на годишната квота на необлагаемите ваучери за работническо хранене от предвидените в актуализирания проект на бюджета 200 млн. лв. на 240 млн. лв. за 2013 г. Разпространяване на ваучерите за храна и в бюджетната сфера.;
- изплащане на добавка от 30 лв. месечно към обезщетенията за безработица с размер до 200 лв. месечно от 1 юли 2013 г. – 11.4 млн. лв.;
- заделяне на бюджетни средства, в зависимост от възможностите на бюджета, между 35 млн. лв. и 60 млн. лв. за еднократно допълнително плащане към пенсиите напенсионерите с най-уязвим социален статус и ниски размери на пенсиите.
- увеличаване на натуралния размер, служещ за база при определяне на целевите помощи за отопление за отоплителен сезон 2013-2014 г. на 500 квтч. вместо сегашните 350квтч. /необходимите допълнителни средства за целия отоплителен сезон са около 29 млн. лв./. Тази сума трябва да се предвиди в ревизирания бюджет, тъй като се изплащапреди отоплителния сезон.
Мерки по пазара на труда
Синдикатите предлагат бюджетът на НПДЗ за тази година да бъде увеличен с 9.08 млн. лв. и разкриване на 5 240 нови работни места. От КНСБ посочват три направления за увеличаване на средствата:
- за младежи до 29 г. средствата, след вътрешното пренасочване, да бъдат увеличени допълнително с 0.7 млн. лв., гарантиращи нова заетост на 840 лица;
- за лица с ниско образование и квалификация на социално подпомагане средствата да бъдат увеличени с 2.9 млн. лв., гарантиращи заетост на 2 100 лица;
- за хора с увреждания средствата да бъдат увеличени с 1.1 млн. лв., които гарантират заетост на 1 200 нови лица;
- за стажуване на младежи и продължително безработни, променили квалификацията си – увеличение с 1.6 млн. лв., което осигурява заетост на 1 100 безработни лица;
- за актуализиране на средствата от НПДЗ за 2013 пропорционално с увеличението на минималната работна заплата на 340 лв. – допълнително са необходими 2.78 млн. лв.
Мерки по отношение на някои недофинансирани системи
В сключеното Споразумение между синдикати, работодателски организации и МОМН в началото на т.г. беше договорено увеличението на Единния разходен стандарт за делегирани дейности в средното образование, финансирани от бюджета, да бъде изразходвано единствено за увеличаване на индивидуалните работни запрати. В резултат, се извърши това увеличаване на заплатите, но в 17% в училищата и в 23% от детските градини не можа да се достигне договорения размер от 8 на сто. Според КНСБ е необходимо да се преодолее този дискриминационен елемент и да бъде постигната равнопоставеност между всички заети в системата на средното образование. За целта синдикатите настояат необходимите 9.4 млн. лв. да бъдат предоставени целево към бюджета на МОН, като министерството да извърши разпределение по училища, детски градини и обслужващи звена.
КНСБ настоява за осигуряване на допълнителни средства в размер на 9.3 млн. лв. за покриване недостига на финансови средства за Фонд „Работна заплата” за четири структури към МЗХ, а именно – Селскостопанска академия, Българска агенция за безопасност на храните, Изпълнителна агенция по лозата и виното и Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури. За финансиране на дейността „Защита от вредното въздействие на водите”, осъществявана от „Напоителни системи” ЕАД са необходими допълнително 7 млн. лв. до края на настоящата година за финансиране на дейността и изплащане на работните заплати на работещите.
Трябва да се осигури необходимата субсидия на „Български пощи” ЕАД, дължима за извършваната от дружеството универсална пощенска услуга. Нейният размер ще се определи в близко време от КРС и по всяка вероятност ще е между 12.75 и 22.75 млн. лв., от които вече е изплатен първия транш от 2 млн. лв. КНСБ смята, че за финансиране на предложените от синдиката мерки са необходими допълнителни суми между 121 млн. лв. и 156 млн. лв. Сумите варират в зависимост от средствата, които ще се предвидят за еднократната добавка към пенсиите преди Коледа и от размера на субсидията за „Български пощи” ЕАД. Те могат да се финансират изцяло от предложените от нас мерки за повишаване на бюджетните приходи и няма да се промени бюджетния дефицит.
Допълнително КНСБ смята за наложителна актуализацията на бюджета на НЗОК с 82 млн. лв., които са в сметките ѝ, но не могат да се ползват без решение от парламента. Парите са от икономии от бюджет 2012 - 40 млн. и преизпълнение от събрани здравни вноски от НАП 42 млн. лв. за 2012 г. Това ще даде възможност на НЗОК да финишира тази бюджетна година без дефицит и без да намалява парите за лекарства и болнична помощ.