БТК вече няма да има задължение да поддържа мрежа от улични телефони, да поддържа телефонни указатели и справочни услуги. Това се разбира от решение на Комисията за регулиране на съобщенията от 17 юни, с което се открива обществено обсъждане на проект на решение, с който се отменя това задължение. Срокът за подаване на становища е 22 юли.
Междувременно комисията е направила анализ, който показва очевидното - че нуждата от тези услуги е "силно затихваща" през последните 10 години, така че отпадането им няма да засегне обществения интерес. Сега БТК е длъжна да поддържа работещи 24 часа улични телефони, като трябва да има поне 2 такива телефона на хиляда души.
Към края на 2020 г. броят на фиксираните телефонни постове в страната е 837 249. Данните, с които КРС разполага, показват, че между 2010 и 2020 г. спадът в броя им е 60.11%. За същия период потреблението на фиксирана телефонна услуга е 75.76% в сравнение с 2010 г., а на тези телефони - с 95%.
За телефонния указател от КРС казват, че според данните, предоставени от БТК, делът на абонатите, съгласили се данните им да се включат в него, е едва 0.05% от всички ползващи гласови услуги. В абсолютна стойност делът им намалява над 2 пъти за периода 2015 - 2020 г. Последното печатно издание на телефонния указател, предоставян от БТК в качеството му на задължено предприятие, е от 2011 г., като КРС е одобрила тираж от 35 хил., а са реализирани едва 152 броя. За периода 2016-2020 г. няма реализирани приходи от продажба на телефонни указатели в печатна форма.
В периода 2010 - 2020 г. обемът на повикванията към номер 11800, който предоставя справочна информация, се свива повече от 33 пъти, което ясно показва липсата на потенциал в тази услуга да допринесе за повишаване на благосъстоянието на онази част от потребителите на гласови услуги, които биха се възползвали от механизма на защита, който универсалната услуга им предоставя, пише още в анализа на комисията.