Правителството одобри проект на изцяло нов закон за мерките срещу изпирането на пари. Той ще отмени сега действащия, тъй като се налагат множество и съществени, е аргументът за новия закон.
Според проекта се разширява кръгът от хора, които попадат в дефиницията за видна политическа личност, и които ще подлежат на по-обстойна проверка, пише "Пpавен свят".
Сега за такива се приемат президентът, премиерът и министрите, народните представители, конституционните и върховните съдии, кметовете, шефовете на държавни предприятия, висшите офицери, посланиците, ръководителите на БНБ и на Сметната палата. Към тях се добавят членове на управителните органи на политически партии. Те ще бъдат проверявани освен за произхода на средствата си, и за източника на богатството.
Службите ще могат да проверяват и свързаните с тях хора – родители, деца, съпрузи или онези, с които са във фактическо съжителство, роднините по съребрена линия до втора степен. Проектозаконът разширяват контрола и до всички физически лица, за които има данни, че са в близки "търговски, професионални или други делови взаимоотношения" с въпросната видна политическа личност или негови роднини.
Ще се изисква информация от банки, нотариуси, партии, лизингови компании, попечителски фондове и други подобни чуждестранни образувания.
Въведена е изрична дефиниция за "банка фантом" – кредитна или финансова институция, учредена в юрисдикция, в която няма физическо присъствие, включващо концепция и управление, и е необвързана с регулирана финансова група.
За да се спазят изискванията на европейски директиви в мерките срещу прането на пари се "включват комплексна проверка на клиентите, събиране и изготвяне на документи и друга информация и тяхното съхраняване, оценка на риска от изпиране на пари, разкриване на информация за съмнителни операции, сделки и клиенти, разкриване на друга информация за целите на закона, контрол върху дейността на задължените субекти и обмен на информация".
Мерките за комплексна проверка са идентифициране на клиентите във финансовите учреждения и проверка на тяхната идентификация; идентифициране на действителния собственик, събиране на информация и оценка на целта и характера на деловите отношения, които са установени; установяване на произхода на средствата; текущо наблюдение върху установените делови отношения.
Регламентирани са хипотезите, при които се прилагат тези мерки – установяване на делови отношения, извършване на операции или сключване на сделки над определени стойности, при всеки случай на съмнение за изпиране на пари и/или за наличие на средства с престъпен произход, независимо от размера на операцията или сделката, рисковия профил на клиента, условията за прилагане на мерките за комплексна проверка или други изключения и пр., се уточнява в мотивите.
Въведена е и опростена комплексна проверка при преценка на потенциалния риск от пране на пари или финансиране на тероризъм. За прилагането ѝ обаче ще се изисква одобрение от служител на висша ръководна длъжност спрямо задълженото лице.
"Забранено е откриването или поддържането на анонимна сметка или сметка на фиктивно име, както и откриването или поддържането на анонимни депозитни сертификати или депозитни сертификати на фиктивно име", се казва още в мотивите на законопроекта.
Фирмите, регистрирани в България, както и всички физически и юридически лица и други правни образувания, които действат в страната в качеството си на доверителни собственици на тръстове, попечителски фондове и други подобни чуждестранни правни образувания трябва да разполагат и предоставят подходяща, точна и актуална информация за собствениците им.
Регламентиран е редът и условията за изясняване на произхода на средствата. Предвиждат се следните способи за прилагане на тази мярка – "събиране на информация от клиента за основната му дейност, включително за действителния и очаквания обем на деловите взаимоотношения и на операциите или сделките, които се очаква да бъдат извършвани в рамките на тези взаимоотношения, чрез попълване на въпросник или по друг подходящ начин; събиране на друга информация от официални независими източници – данни от публично достъпни регистри и бази данни и др.; информация, събирана във връзка с изпълнението на изискванията на този или други закони и подзаконови нормативни актове, включително Валутния закон, която да показва ясен произход на средствата; използване на информация, обменяна в рамките на групата, която да показва ясен произход на средствата, когато е приложимо; проследяване на паричните потоци в рамките на установените делови взаимоотношения с клиента, при което да е виден ясен произход на средствата, когато е приложимо".
Предвижда се постоянен обмен на данни между ДАНС, МВР, прокуратурата, БНБ, КФН, министерствата на финансите и правосъдието, НАП, Агенцията по вписванията, ВСС и др.
"Ефектът, който следва да постигне новото законодателство, е подобряване на прозрачността в собствеността на юридическите лица и другите правни образувания, както и по-доброто познаване на клиентите от страна на задължените субекти", се казва в мотивите.
И още: "До момента практиката показва, че някои от задължените субекти пренебрегват определени свои задължения, като това следва да бъде преодоляно именно с тези нови изисквания". По тази причина се въвеждат по-високи санкции за неспазване на закона и се цели подобряване на контролните функции на надзорните органи.