Южнокорейските собственици на магазини за хранителни стоки, както и на магазинчета за алкохол и цигари заявиха, че ако Япония не оттегли претенциите си за собственост върху острови в Японско море, ще наложат бойкот. Бойкотът ще е общонационален, като негов фокус ще бъдат цигарите и алкохолът, уточнява „Си Ен Ен“.
Островите, за които става дума, принципно са собственост на Южна Корея и на корейски са известни като Докдо. Японското им наименование е Такешима.
Корейската асоциация на дребните търговци, в чиито редици влизат близо 4 милиона души, строго опонира на действията на новото правителство на премиера на Страната на изгряващото слънце Шинзо Абе. Миналия петък в Япония бяха организирани събития в чест на „Деня на Такешима“. Празникът маркира годишнина от 1905 година, когато Япония взима в свое владение няколко малки островчета, разположени между двете страни.
Бойкотът ще започне на първи март и макар с фокус върху алкохола и цигарите, ще включи и редица други японски продукти. Става дума както за стоки на технологичния гигант Nikon, така и на Uniqlo, който е сериозен играч на пазара на дрехи, или пък на автомобилните концерни Toyota и Honda.
По думите на организаторите на бойкота, ресторантите и магазините в Южна Корея отговарят за близо 80% от продажбите на японски тютюн и алкохол в страната.
Съвсем ясно е, че подобен ход ще увреди икономическите отношения между двете страни. Япония вече е въвлечена в един териториален диспут около островната верига Сенкаку, който доведе до щети от икономически характер след проблеми в търговията с другата страна – Китай. Второ подобно противоречие допълнително ще завлече надолу междуазиатските отношения на островната държава.
Масааки Кано, главен икономист към корпорацията за финансови услуги JPMorgan, поуспокои духовете като изтъкна, че проблемът с Южна Корея би бил много по-лесноразрешим и мек като последствия от този с Китай.