Януарските сметки за парно отопление на столичани не са надписани и не са отчетени и формирани погрешно. Това е основният извод на свиканата от енергийния министър Петър Димитров комисия за
извънредна проверка на „Топлофикация София”. Димитров свика комисията заради недоволство от страна на абонатите, че януарските им сметките за парно са прекомерно завишени и са драстично по-високи от
миналогодишните, въпреки студените радиатори по време на газовата криза. В проверените от комисията 22 сгради не са отчетени нарушения при пресмятането на сметките.
Повече от месец продължи проверката на комисията с председател зам.-декана на Техническия университет в София доц. Николай Калоянов. Общо 22 основни и 80 допълнителни сгради в столицата бяха
проверени от експертите чрез оглед на топломерите и сверяване на данните на топлофикацията и фирмите за дялово разпределение.
Резултатите показват, че и в сгради с намалено потребление на парно има нарастване на сметки на отделни потребители. Така например в блок в квартал „Надежда” абонат трябва да плати с 40 лева повече
за януарското парно, въпреки че в дома му е било по-студено от миналата година. Сметките на повече от 80 процента от отделните абонати са по-големи от тези за януари 2009-та. Въпреки това почти 87%
от общо близо 13 000 топлофицирани сгради с битови потребители са използвали по-малко енергия този януари спрямо същия месец на 2008 г., показва анализът на проверката.
Анализът на Комисията обяснява по-високите цени с промяна в потреблението или заявяване на нулев дял за парно, а в действителност ползване на топло. Другите причини според проверката са поскъпването
на топлоенергията с над 34 на сто през миналата година, увеличен дял за сградна инсталация или промяна в заявения прогнозен дял на абонат, което автоматично повишава сметките и на съседите му.
Комисията предлага на министър Димитров да въведе по-скъпо парно за хората, които заявяват нулево потребление, а получават положителна изравнителна сметка и така ощетяват съседите си.
Препоръчва се още цената на парното да не се променя по-време на отоплителния сезон, както и да се осигури софтуер по германски модел на абонатите, с който те сами да проверяват сметките си.