"Няма отлагане на тол системата за догодина. В промените на Закона за пътищата се предвижда само отлагане на търговската експлоатация на електронната система за събиране на пътни такси на база изминато разстояние. Тя ще бъде въведена в техническа експлоатация на 16-и август. Целта е да се добие представа за същинските разходи на превозвачите за тол таксите". Това заяви пред БНР председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" Георги Терзийски и уточни, че въз основа на тестовете в реално време ще бъдат определени тарифите и стартовият обхват на пътищата с тол такси. "Целта е събиране на приходи, които да гарантират финансова устойчивост на пътния сектор. Да има покритие на трасетата, които се използват от транзитния тарифи. Да има възможност за нулеви ставки на пътищата в лошо състояние", обясни той.
На въпрос защо АПИ се лишава от няколко милиона лева като вече няма да се занимава с предоставянето на бордовите устройства на тировете и с изчисляването на таксите за използване на пътищата, а тази дейност ще бъде прехвърлена към частни компании.
"Държавата не губи. АПИ не преотстъпва, а търси възможно най-доброто и конкурентно обслужване на клиента, както е в Европа. Конкуренцията не е по отношение на таксите, а в обслужването на клиента. Съществува консенсус в ЕК, че услугите трябва да се предоставят от частни компании, което е в полза на обслужването на клиентите, защото, ако АПИ продава бордови устройства, това е все едно НАП да продава касови апарати и след това да контролира приходите".
По думите му превозвачите вече са се снабдили с бордови устройства от европейски доставчици на услуги и държавата, ако се натовари да влезе в конкуренция с тях, би загубила от ангажиментите, свързани с устройствата. "За държавата е изгодно да бъдат делегирани тези дейности на европейски и на национални доставчици на услуги", категоричен бе Терзийски.
Председателят на УС на АПИ заяви в предаването "Неделя 150" по програма "Хоризонт", че по отношение на одитите на пътищата извършват проверки и набелязват мерки за намаляване на пътни произшествия. Той уточни, че след всеки от случилите се през изминалата седмица инциденти с автобуси, превозващи деца, е получил доклад и в тях не се посочва причината да е състоянието на пътя.
Във връзка с искането на БСП да получи техническа документация за състоянието на големи пътни проекти, Терзийски заяви, че АПИ е предоставила пълен достъп до тази информация и добави, че от БСП не са отговорили коя лицензирана лаборатория ще използват за инспекция на пътните участъци, "защото няма как да се предостави достъп за вземане на проби от пътищата на физически лица, били те и народни представители". По думите му АПИ подкрепя подобни проверки и е заявила готовност да разреши вземането на проби от пътните настилки.