ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ДЪРЖАВНИЯ ВЪТРЕШЕН ФИНАНСОВ КОНТРОЛ

ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ДЪРЖАВНИЯ ВЪТРЕШЕН ФИНАНСОВ КОНТРОЛ

Приет с ПМС № 103 от 24.04.2001 г.
Обн. ДВ. бр. от 8 Май 2001г.,
изм. ДВ. бр. от 13 Май 2003г.,
изм. ДВ. бр. от 27 Май 2003г.,
изм. ДВ. бр. от 18 Октомври 2005г.

Глава първа.

ОБХВАТ И ЗАДАЧИ НА ДЪРЖАВНИЯ ВЪТРЕШЕН ФИНАНСОВ КОНТРОЛ

Чл. 1. (1) (Предишен текст на чл. 1, изм. - ДВ, бр. 43 от 2003 г.) Държавният вътрешен финансов контрол, осъществяван от Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол, наричана по-нататък "агенцията", е контрол върху финансовата дейност на:
1. разпоредителите с бюджетни кредити по републиканския бюджет;
2. разпоредителите със средства по програми на Европейския съюз;
3. органите, администриращи приходи в републиканския бюджет;
4. разпоредителите с извънбюджетни сметки и фондове съгласно закона за държавния бюджет на Република България за съответната година;
5. разпоредителите с бюджетни кредити по общински бюджети и фондове;
6. (изм. - ДВ, бр. 43 от 2003 г.) Държавното обществено осигуряване и Националната здравноосигурителна каса;
7. юридическите лица с блокираща квота на държавата или общината в капитала, включително когато са в производство по несъстоятелност, както и на техните клонове и поделения;
8. юридическите лица, чиито задължения са гарантирани с държавно или общинско имущество;
9. (изм. - ДВ, бр. 43 от 2003 г.) разпоредителите със средства по международни спогодби, конвенции и други международни актове, когато това е предвидено в съответния акт или е възложено от оправомощен орган.
(2) (Нова - ДВ, бр. 43 от 2003 г.) Държавният вътрешен финансов контрол, осъществяван от агенцията, е контрол и върху дейността на физическите и юридическите лица, финансирани със средства от републиканския бюджет и от общинските бюджети, както и по програми на Европейския съюз, по отношение на тези средства.
Чл. 2. (1) Държавният вътрешен финансов контрол се осъществява от органите на агенцията чрез:
1. вътрешен одит от делегирани вътрешни одитори;
2. вътрешен одит за изпълнение на конкретни финансовоконтролни задачи;
3. превантивен контрол.
(2) Вътрешен одит от делегиран вътрешен одитор и превантивен контрол може да се извършват само по отношение на дейността на лицата по .
(3) Вътрешен одит за изпълнение на конкретни финансовоконтролни задачи може да се извършва по отношение на дейността на всички лица по .
(4) Органите на агенцията прилагат и други форми на одит.
Чл. 3. Задачите на държавния вътрешен финансов контрол, осъществяван от органите на агенцията, са:
1. (изм. - ДВ, бр. 43 от 2003 г.) да допринася за доброто финансово управление и за предотвратяването на нарушения и вреди чрез препоръки за подобряване на финансовата дейност на лицата по ;
2. (изм. - ДВ, бр. 43 от 2003 г.) да разкрива и възстановява причинени вреди на собствеността на лицата по ;
3. (нова - ДВ, бр. 43 от 2003 г.) да проверява целевото разходване на средствата, с които са финансирани лицата по , и да уведомява разпоредителя, предоставил средствата, за резултатите от контролната дейност;
4. (предишна т. 3 - ДВ, бр. 43 от 2003 г.) да информира Министерския съвет чрез министъра на финансите за резултатите от контролната дейност.

Глава втора.

ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ОРГАНИТЕ НА АГЕНЦИЯТА ЗА ДЪРЖАВЕН ВЪТРЕШЕН ФИНАНСОВ КОНТРОЛ

Чл. 4. Директорът на агенцията:
1. ръководи и контролира дейността на агенцията;
2. утвърждава годишните планове за одит на агенцията;
3. възлага със заповед извършването на планови и извънпланови одити;
4. делегира със заповед вътрешен одитор;
5. възлага със заповед установяването на система за превантивен контрол по от закона;
6. възлага със заповед извършването на насрещни проверки;
7. назначава вещи лица и утвърждава списъка по ;
8. налага мерки за отстраняване на нарушенията съгласно и от закона.
Чл. 5. Директорът на териториална дирекция на агенцията:
1. възлага със заповед извършването на планови одити в района на действие на съответната териториална дирекция;
2. възлага със заповед извършването на насрещни проверки във връзка с контролната дейност на съответната териториална дирекция;
3. назначава вещи лица за нуждите на контролната дейност на съответната териториална дирекция;
4. организира и контролира прилагането на методическите указания на агенцията;
5. осъществява дейностите по от закона.
Чл. 6. При упражняване на правата по от закона вътрешният одитор:
1. осъществява дейността си в служебните помещения на лицата по ;
2. (изм. - ДВ, бр. 43 от 2003 г.) при проверка на материалните активи установява фактическите наличности на каси, складове и др., за което съставя актове за наличност; актовете за наличност се съставят в присъствието на материалноотговорното лице и на представител на одитирания обект; ако материалноотговорното лице е възпрепятствано да присъства поради обективни причини - болест, задържане от органите на властта и други, наличността се установява в присъствието на посочен от него представител; когато материалноотговорното лице откаже да се яви, не посочи представител или посоченият представител не се яви в определен от вътрешния одитор срок, вместо него присъства представител на съответната община, кметство или на органите на Министерството на вътрешните работи;
3. използва за нуждите на одита извършените от счетоводството на одитирания обект инвентаризации;
4. прекратява достъпа на материалноотговорните лица до проверяваните каси, складове и други чрез тяхното запечатване; запечатването и разпечатването се извършват в присъствието на представител на одитирания обект, за което се съставя протокол;
5. проверява постъпленията от приватизацията, включително банковата, както и тяхното разпределение и разходване;
6. проверява законосъобразността на процедурите за възлагане на обществени поръчки.
Чл. 7. Освен посочените в дейности делегираният вътрешен одитор може:
1. да преглежда всички документи, свързани с поемането на задължения и с извършването на разходи;
2. (изм. - ДВ, бр. 43 от 2003 г.) да съветва по своя инициатива ръководителя и финансовия контрольор по всички финансови въпроси преди вземането на финансово решение;
3. (изм. - ДВ, бр. 43 от 2003 г.) да задължава писмено финансовия контрольор да се консултира с него преди одобряване на финансово решение за поемане на задължение или за извършване на разход в случаите по от закона;
4. да прави предложения до директора на агенцията за въвеждане на система за превантивен контрол.
Чл. 8. Вътрешният одитор е длъжен:
1. да извършва възложената му контролна дейност в съответствие със закона и подзаконовите актове по прилагането му, както и с методическите указания, стандартите и наръчниците, разработени от агенцията;
2. да отразява обективно и точно резултатите от контролната дейност и установените нарушения и вреди въз основа на проверените служебно и лично от него факти и обстоятелства;
3. да проверява спазването на писмените указания, дадени от агенцията;
4. да прави предложения пред директора на агенцията или директора на териториалната дирекция за отстраняване на констатираните нарушения;
5. (изм. - ДВ, бр. 43 от 2003 г.) да дава препоръки на ръководителите на лицата по за подобряване на финансовата дейност;
6. да не разгласява факти и обстоятелства, станали му известни при или по повод изпълнението на служебните му задължения;
7. да декларира писмено наличието на обстоятелства по от закона пред директора на агенцията или директора на териториалната дирекция след връчване на заповед за контролна дейност и да си направи отвод.
Чл. 9. Освен задълженията по делегираният вътрешен одитор:
1. подпомага всяка друга одитна дейност на агенцията в одитирания обект;
2. (изм. - ДВ, бр. 43 от 2003 г.) дава писмени съвети на ръководителя и на финансовия контрольор по от закона;
3. докладва на директора на агенцията за случаите по от закона.
Чл. 10. Агенцията задължително застрахова със застраховките "Живот" и "Злополука" за сметка на своя бюджет органите и служителите съгласно приложението.

Глава трета.

ОРГАНИЗАЦИЯ И ИЗВЪРШВАНЕ НА ДЪРЖАВНИЯ ВЪТРЕШЕН ФИНАНСОВ КОНТРОЛ

Раздел I.

Организация на системите за финансово управление и контрол

Раздел II.

Вътрешен одит

Раздел III.

Дейност на делегираните вътрешни одитори

Раздел IV.

Превантивен контрол

Глава четвърта.

ИМУЩЕСТВЕНА ОТГОВОРНОСТ

Раздел I.

Предпоставки и същност на имуществената отговорност

Раздел II.

Реализиране на имуществената отговорност и събиране на вземанията по актове за начет

Глава пета.

СЕРТИФИКАЦИЯ

Чл. 87. Органите на агенцията осъществяват дейността по сертифициране на сметките на функционалните структури, които се разпореждат със средства от фондове и програми на Европейския съюз и за които нормативен акт или международно споразумение, по което Република България е страна, предвижда сертифициране.
Чл. 88. (1) Агенцията изготвя удостоверение и годишен доклад, в които се посочва дали процедурите по управление и вътрешен контрол функционират задоволително и гарантират целево разходване на средствата от фондове и програми на Европейския съюз.
(2) Агенцията проверява съответствието между размера на средствата, осигурени чрез финансирането от бюджета на Европейския съюз, и размера на средствата, осигурени чрез финансиране от държавния бюджет.
(3) Агенцията проверява движението на средствата, осигурени чрез бюджета на Европейския съюз и постъпващи по сметка в евро на дирекция "Национален фонд" на Министерството на финансите.

Глава шеста.

МЕРКИ ЗА ОТСТРАНЯВАНЕ НА НАРУШЕНИЯТА

Чл. 89. За отстраняване на установени при вътрешен одит нарушения директорът на агенцията или упълномощените от него длъжностни лица дават писмени указания на ръководителите на лицата по от закона и определят срок за изпълнението им.
Чл. 90. Директорът на агенцията или упълномощените от него длъжностни лица могат:
1. да правят писмени предложения пред компетентните органи за:
а) спиране на действия, които водят до извършване на нарушения и до причиняване на вреда на одитираните обекти;
б) отменяне на незаконни актове на ръководители на одитираните обекти;
2. (изм. - ДВ, бр. 43 от 2003 г.) да предлагат на ръководителите на одитираните обекти търсене на имуществена и дисциплинарна отговорност по съответния ред.
Чл. 91. (1) Когато констатации от одитния доклад съдържат данни за извършени престъпления, заверено копие от тях заедно с доказателствата се изпраща в прокуратурата от директора на агенцията или от директора на съответната териториална дирекция.
(2) При установени и невнесени по време на вътрешния одит задължения към държавата или общините заверено копие от съответните констатации и доказателствата към тях се изпращат от директора на агенцията или от директора на съответната териториална дирекция на компетентните органи.
(3) Директорът на агенцията или директорът на съответната териториална дирекция уведомява органа, упражняващ правата на собственост на държавата и общината в търговските дружества, за резултатите от извършен одит, като му изпраща заверено копие от одитния доклад и от писмото по и.
(4) (Нова - ДВ, бр. 43 от 2003 г.) Директорът на агенцията или директорът на съответната териториална дирекция уведомява непосредствено горестоящия разпоредител с бюджетни кредити за резултатите от извършен вътрешен одит на разпоредители от по-ниска степен, като му изпраща заверено копие от одитния доклад и от писмото по и.
(5) (Нова - ДВ, бр. 43 от 2003 г.) При поискване директорът на агенцията изпраща на Европейската комисия екземпляр от доклада за извършен вътрешен одит на разпоредители със средства по програми на Европейския съюз и на лицата, финансирани със средства по програми на Европейския съюз.
Чл. 92. (Изм. и доп. - ДВ, бр. 43 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 49 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 83 от 2005 г., в сила от 18.10.2005 г.) Агенцията осъществява взаимодействие със Сметната палата, Националния статистически институт, Министерството на вътрешните работи, с данъчната и митническата администрация, с Агенцията за приватизация, Агенцията за следприватизационен контрол, Агенцията за държавни вземания, Агенцията за финансово разузнаване, с министъра на държавната администрация и административната реформа и с органите на съдебната власт по ред и начин, определени със съвместни споразумения за сътрудничество.

Глава седма.

АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

Чл. 93. Към административнонаказателна отговорност по закона се привличат и лица, които работят по граждански договори за управление и контрол.
Чл. 94. (1) За нарушенията по от закона актовете се съставят от вътрешен одитор от Централното управление на агенцията, определен от директора на агенцията.
(2) Наказателните постановления за нарушенията по ал. 1 се издават от директора на агенцията.
Чл. 95. (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2003 г.) Когато с нарушението по от закона е причинена вреда на одитирания обект, препис от наказателното постановление задължително се изпраща на ръководителя на одитирания обект с предложение за търсене на имуществена отговорност по или по общия исков ред.

Допълнителни разпоредби

§ 1. По смисъла на правилника:
1. "" по смисъла на са всички задължения на юридически лица, в полза на които са поети гаранции със средства от държавния или общинския бюджет, включително със средства на централизирани фондове, както и със средства и имущество на юридически лица с над 34 на сто държавно или общинско участие в капитала им.
2. "" по смисъла на са физическите и юридическите лица, получили безвъзмездно средства от републиканския бюджет, от общинските бюджети и по програми на Европейския съюз за придобиване на активи, за извършване на целеви разходи или за погасяване на пасиви.
3. "" по смисъла на е пренебрегването на съветите на делегирания вътрешен одитор при режим на задължително консултиране, извършено от ръководителя и от главния счетоводител повече от два пъти.
4. "" по смисъла на е предоставянето на информация за факти и обстоятелства, станали известни при осъществяване на контролната дейност, на лица извън агенцията и съответния одитиран обект, включително на средствата за масово осведомяване.
5. (Нова - ДВ, бр. 43 от 2003 г.) "" са непредумишлено допуснатите неточности, които се дължат на математически грешки, изпускане или погрешна интерпретация на факти или на неправилно тълкуване на нормативни изисквания.

Преходни и Заключителни разпоредби

§ 2. В едномесечен срок от влизането в сила на правилника министърът на отбраната и министърът на вътрешните работи представят в агенцията сведение за съществуващите ревизионни дирекции по от закона.
§ 3. Ръководителите на лицата по изграждат системи за финансово управление и контрол по отношение на получените средства от републиканския и общинския бюджет в едномесечен срок от получаването им.
§ 4. Правилникът се приема на основание (ДВ, бр. 92 от 2000 г.).
§ 5. Изпълнението на правилника се възлага на министъра на финансите.

Преходни и Заключителни разпоредби

КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 215 ОТ 12 ОКТОМВРИ 2005 Г. ЗА ПРИЕМАНЕ НА УСТРОЙСТВЕН ПРАВИЛНИК НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ДЪРЖАВНАТА АДМИНИСТРАЦИЯ И АДМИНИСТРАТИВНАТА РЕФОРМА

(ОБН. – ДВ, БР. 83 ОТ 2005 Г.)
§ 10. Навсякъде думите "министърът на държавната администрация" и "министъра на държавната администрация" се заменят съответно с "министърът на държавната администрация и административната реформа" и "министъра на държавната администрация и административната реформа" в следните нормативни актове на Министерския съвет:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13. Правилника за прилагане на Закона за държавния вътрешен финансов контрол, приет с Постановление № 103 на Министерския съвет от 2001 г. (обн., ДВ, бр. 44 от 2001 г.; изм. и доп., бр. 43 и 49 от 2003 г.).
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
§ 14. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив