ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ЗАЕТОСТТА

ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ЗАЕТОСТТА

В сила от 27.06.2003 г.,
Приет с ПМС № 131 от 19.06.2003 г.
Обн. ДВ. бр. от 27 Юни 2003г.,
изм. ДВ. бр. от 21 Септември 2004г.,
изм. ДВ. бр. от 27 Септември 2004г.,
изм. ДВ. бр. от 25 Март 2005г.,
изм. ДВ. бр. от 29 Ноември 2005г.,
изм. ДВ. бр. от 23 Май 2006г.,
изм. ДВ. бр. от 4 Юли 2008г.,
изм. ДВ. бр. от 14 Декември 2010г.,
изм. и доп. ДВ. бр. от 30 Март 2012г.,
изм. и доп. ДВ. бр. от 4 Октомври 2013г.

Глава първа.

ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. (Изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) С правилника се уреждат статутът и функциите на органите по заетостта, условията и редът за изготвяне и приемане на Национален план за действие по заетостта, финансирането на активната политика по насърчаване на заетостта, правата и задълженията на лицата, които търсят работа, и на работодателите, процедурата по информиране при масови уволнения, условията и редът за предоставяне на посреднически услуги, условията и редът за планиране, разработване и утвърждаване на програмите за заетост и обучение, условията и редът за включване в програми и за ползване на преференции по мерки за заетост и обучение, обучението на възрастни и професионално ориентиране.
Чл. 2. Сътрудничеството между органите по заетостта и представителите на организациите по от Закона за насърчаване на заетостта (ЗНЗ) се осъществява на всички равнища при разработване и изпълнение на действията по активната политика на пазара на труда.

Глава втора.

ОРГАНИ ПО ЗАЕТОСТТА

Чл. 3. (Изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) Органи, които създават условия и провеждат политиката по насърчаване на заетостта и обучението на възрастни и професионално ориентиране, са: Министерският съвет, министрите, Националният съвет за насърчаване на заетостта, Националният консултативен съвет по професионална квалификация на работната сила и изпълнителният директор на Агенцията по заетостта към министъра на труда и социалната политика.
Чл. 4. Министерският съвет определя държавната политика по насърчаване на заетостта в съответствие с приоритетите на правителството и препоръките на Европейския съюз и международните организации.
Чл. 5. Органи, които осъществяват държавната политика по насърчаване на заетостта по региони, са:
1. областният управител и кметът на общината;
2. (изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) постоянните и временните комисии по заетостта към областните съвети за развитие;
3. дирекциите "Регионална служба по заетостта";
4. дирекциите "Бюро по труда";
5. съветите за сътрудничество.
Чл. 6. (1) (Изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) Комисията по заетостта към областния съвет за развитие е постояннодействащ орган, който подпомага областния управител при определяне, организиране и контролиране провеждането на държавната политика по насърчаване на заетостта и обучението на възрастни на регионално равнище.
(2) Комисията по ал. 1:
1. (изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) определя приоритетите на регионалната политика по насърчаване на заетостта и отговаря за разработването на регионални програми за заетост и/или обучение на възрастни в съответствие с приоритетите на областната стратегия за развитие и на регионалните, областните и общинските планове за развитие, както и с приоритетите на националните стратегически документи и Националния план за действие по заетостта;
2. (доп. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) обсъжда проекти на регионални програми за заетост и/или обучение на възрастни в срок до един месец от представянето им и ги внася за утвърждаване и финансиране от министъра на труда и социалната политика;
3. осигурява условия за провеждане на регионалната политика по насърчаване на заетостта;
4. извършва наблюдение и контрол на изразходваните средства за активна политика.
(3) В комисията по ал. 1 могат да участват със съвещателен глас директорът на дирекция "Регионална служба по заетостта" и/или упълномощени от изпълнителния директор на Агенцията по заетостта длъжностни лица.
(4) Временна комисия по заетостта се създава за разрешаване на определени задачи, свързани с приоритетите на регионалната политика по насърчаване на заетостта.
Чл. 7. Комисията по заетостта ежегодно определя приоритети и приема план за дейността си след определянето на приоритетите на държавната политика по насърчаване на заетостта и приемането на Националния план за действие по заетостта.
Чл. 8. (1) (Изм. - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 14.12.2010 г.) Съветът за сътрудничество е към дирекция "Бюро по труда" и:
1. извършва контрол и наблюдение на програмите, проектите и мерките за обучение и заетост, както и на обучението на възрастни;
2. следи за спазване на процедурата за подбор на работодатели при ползване на насърчителните мерки за заетост и обучение;
3. обсъжда програми и проекти с регионално значение, които предлага на Комисията по заетост за включване в Националния план за действие по заетостта.
(2) При констатирани нарушения по ал. 1, т. 1 Съветът за сътрудничество уведомява директора на дирекция "Регионална служба по заетостта" и директора на териториалната дирекция на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда", а при наличие на достатъчно данни за извършено престъпление от общ характер - и органите на досъдебното производство.
(3) В Съвета за сътрудничество се включва представител на общината.
(4) Когато дирекция "Бюро по труда" обслужва няколко общини, се определя представител на една от тях за участие в Съвета за сътрудничество на ротационен принцип. Представителите на останалите общини могат да участват в заседанието на Съвета за сътрудничество със съвещателен глас.
(5) (Нова - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 14.12.2010 г.) Когато на територията на дирекция "Бюро по труда" съществуват повече от три представителни организации на работниците и служителите или на работодателите на национално равнище, те определят своите представители за участие в Съвета за сътрудничество на ротационен принцип.
(6) (Предишна ал. 5, изм. - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 14.12.2010 г.) Съветът за сътрудничество приема правилник за устройството и дейността си в едномесечен срок от учредяването си, който при необходимост се изменя и допълва.

Глава трета.

НАЦИОНАЛЕН ПЛАН ЗА ДЕЙСТВИЕ ПО ЗАЕТОСТТА

Чл. 9. (1) Министърът на труда и социалната политика след консултации и в сътрудничество с представителните организации на работодателите и на работниците и служителите определя реда и механизма за разработването на Национален план за действие по заетостта.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) С Националния план за действие по заетостта се определят действията за реализация на държавната политика за насърчаване на заетостта, защита на пазара на труда, професионално ориентиране, обучение на възрастни, средствата по и техният размер.
(3) Органите по заетостта и социалните партньори представят ежегодно на министъра на труда и социалната политика проекти, свързани с приоритетите на политиката по насърчаване на заетостта, за включване в Националния план за действие по заетостта.
(4) Министърът на труда и социалната политика изготвя проект на Национален план за действие по заетостта, който включва и представени по реда на ал. 3 проекти.
(5) Националният съвет за насърчаване на заетостта и Националният съвет за тристранно сътрудничество последователно обсъждат проекта по ал. 4 и дават становище по него.
(6) Министърът на труда и социалната политика внася проекта по ал. 4 за приемане от Министерския съвет до един месец от обнародването в "Държавен вестник" на постановлението на Министерския съвет за изпълнението на държавния бюджет за съответната година.
(7) Финансирането на Националния план за действие по заетостта се осигурява за всяка календарна година в рамките на определените със Закона за държавния бюджет за съответната година средства за реализиране на активната политика.

Глава четвърта.

ФИНАНСИРАНЕ НА АКТИВНАТА ПОЛИТИКА ПО НАСЪРЧАВАНЕ НА ЗАЕТОСТТА

Чл. 10. (1) Министърът на труда и социалната политика ежегодно определя приоритетите, програмите и мерките, които се финансират от държавния бюджет и се включват в Националния план за действие по заетостта.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) В съответствие с процедурата за разработване проекта на бюджет на Република България за съответната година министърът на труда и социалната политика ежегодно уведомява министерствата, Агенцията по заетостта и комисиите по заетостта към областните съвети за развитие за възможността да предлагат мерки и програми за финансиране.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) Предложенията по ал. 2, направени от комисиите по заетостта към областните съвети за развитие, следва да са гарантирани финансово в частта, която не е предвидена в бюджета на Министерството на труда и социалната политика.
Чл. 11. (Изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) Изпълнителният директор на Агенцията по заетостта ежегодно изготвя и представя на министъра на труда и социалната политика проект на бюджет, който включва средствата за издръжка на Агенцията и за финансиране на мерки и програми за заетост и обучение на възрастни.
Чл. 12. (1) Министърът на труда и социалната политика определя разпределението на средствата за реализиране на активната политика в зависимост от приоритетите, определени в Националния план за действие по заетостта, в рамките на определените със Закона за държавния бюджет средства за годината.
(2) При разпределянето на средствата за съответната година се гарантират разходите по сключени договори по ЗНЗ от предходни периоди.
(3) Министърът на труда и социалната политика съгласува действията по активната политика с Националния съвет за насърчаване на заетостта.
Чл. 12а. (Нов - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 14.12.2010 г.) (1) За покриване на извършените от Агенцията по заетостта разходи, посочени в ЗНЗ, могат да се използват средства от резерва за програми и мерки за заетост и обучение, предвиден в Националния план за действие по заетостта за съответната година.
(2) Средствата по ал. 1 могат да се използват само за покриване на преки допустими разходи по смисъла на (обн., ДВ, бр. 64 от 2007 г.; изм. и доп., бр. 79 от 2010 г.), когато тези разходи са верифицирани от Управляващия орган и не са сертифицирани от Сертифициращия орган или от Европейската комисия или за тях е наложена финансова корекция от страна на компетентен орган.
(3) Изпълнителният директор на Агенцията по заетостта внася до министъра на труда и социалната политика мотивиран доклад с предложение за отпускане на средства за покриване на разходите по ал. 2.
(4) Докладът по ал. 3 съдържа отчет на разходите, които следва да бъдат възстановени, като се посочват:
1. (изм. - ДВ, бр. 87 от 2013 г.) заповедта/заповедите и/или договорът/договорите за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, по които са извършени;
2. (изм. - ДВ, бр. 87 от 2013 г.) размерът на разходите, подлежащи на възстановяване, описание на методите за изчисляването им, аргументация за тяхната допустимост съобразно изискванията на , както и описание на причините, наложили възстановяването на изразходваните средства;
3. актът/документът, с който Управляващият орган е уведомен, че съответните разходи не са сертифицирани или на базата на който е наложена финансовата корекция.
(5) Министърът на труда и социалната политика издава заповед за отпускане на средствата по ал. 3 след съгласуване с Националния съвет за насърчаване на заетостта.

Глава пета.

ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ЛИЦАТА, КОИТО ТЪРСЯТ РАБОТА, И НА РАБОТОДАТЕЛИТЕ

Раздел I.

Общи положения

Чл. 13. (1) Услугите по ЗНЗ се предоставят на търсещите работа лица и на работодателите от съответните служители на дирекция "Бюро по труда".
(2) Дирекция "Бюро по труда" обявява списък на свободните работни места без оповестяване на работодателя и неговия адрес.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 14.12.2010 г.) Информацията по ал. 2 се публикува в официалната страница на Агенцията по заетостта в интернет и съдържа:
1. дирекция "Бюро по труда";
2. номер, дата и срок на валидност на заявката;
3. наименование на длъжността;
4. местоположение (община);
5. вид на трудовия договор;
6. работно време;
7. трудово възнаграждение;
8. брой на свободните работни места;
9. изисквания към търсещото работа лице (образование, професионален опит, допълнителни умения и др.).
(4) (Изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) Търсещите работа лица могат да получат допълнителна информация по ал. 2 от трудовите посредници.
(5) (Изм. - ДВ, бр. 95 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г., изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) При отказ да се предоставят услуги по ЗНЗ, както и при частичното им предоставяне директорът на дирекция "Бюро по труда" се произнася с писмено решение в 7-дневен срок.
(6) (Изм. - ДВ, бр. 95 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г., изм. - ДВ, бр. 42 от 2006 г., в сила от 12.07.2006 г.) Решенията по ал. 5 се издават, обжалват и изпълняват по реда на , като обжалването по административен ред се извършва пред директора на съответната дирекция "Регионална служба по заетостта", който се произнася с мотивирано решение.
(7) (Изм. - ДВ, бр. 95 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г.) Образците на решенията на директора на дирекция "Бюро по труда" и решението на директора на дирекция "Регионална служба по заетостта" се утвърждават от изпълнителния директор на Агенцията по заетостта.

Раздел II.

Регистрация, права и задължения на лицата, които търсят работа (Загл. изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.)

Раздел II.

Регистрация, права и задължения на лицата, които активно търсят работа

Раздел III.

Права и задължения на работодателите

Чл. 17. (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 95 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г., изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) Работодателите могат да подават заявки за потребностите от работна сила с описание на характера на работата и посочени образователни и квалификационни изисквания към кандидата и начина за извършване на подбор; заявки за обучение и/или подпомагане териториалната мобилност на наетия персонал. Заявките се регистрират в дирекцията "Бюро по труда" и се въвеждат в автоматизирана информационна система. Образците на заявките се утвърждават от изпълнителния директор на Агенцията по заетостта.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 95 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г.) Когато в заявките по ал. 1 работодателят поставя условия, противоречащи на закона или съдържащи изисквания към кандидатите, несъответстващи на характера на работата, директорът на дирекция "Бюро по труда" отказва да извършва посреднически услуги за наемане на работна сила с писмено решение.
(3) Отказите по ал. 2 подлежат на обжалване по реда на .
(4) Работодателят е длъжен да информира писмено дирекция "Бюро по труда" в срок 7 работни дни за:
1. заетите и закритите работни места, обявени като свободни;
2. приетите на работа лица, насочени от дирекция "Бюро по труда";
3. безработните лица, насочени от дирекция "Бюро по труда" и отказали да приемат предлаганата подходяща работа;
4. лицата, насочени от дирекция "Бюро по труда", с които е сключил трудови договори, които в законоустановения срок не са се явили и не са започнали работа;
5. отказа си да наеме на работа лица, насочени от дирекция "Бюро по труда".
(5) Свободните работни места, останали незаети в срок 3 месеца от обявяването им, отпадат от регистъра. Когато работодателят желае заявеното работно място да се поддържа в регистъра след този период, той може да го обяви като трайно незаето работно място.
(6) (Нова - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 14.12.2010 г.) Работодателите по ЗНЗ обявяват в дирекция "Бюро по труда" свободните работни места при откриване на процедура за заемането им.

Глава шеста.

ПРОЦЕДУРА ПО ИНФОРМИРАНЕ ПРИ МАСОВИ УВОЛНЕНИЯ

Чл. 18. (1) (Изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) За удостоверяване на планирано масово уволнение работодателят представя в дирекция "Бюро по труда" уведомление по и решение на орган на управление или на друг компетентен орган, и актуално удостоверение за търговска регистрация или посочва единния си идентификационен код.
(2) Работодателят може да представи в дирекция "Бюро по труда" заявка за потребността от обучение на персонала, който запазва заетостта си в предприятието.
Чл. 19. (1) Екипите по ЗНЗ се създават по инициатива на работодателя, представителите на организациите на работниците и служителите в предприятието или директора на дирекция "Бюро по труда" и действат през периода от подаване на уведомлението до приключване на масовото уволнение.
(2) Екипите по ал. 1:
1. (изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) проучват потребностите на работниците и служителите от посредничество за заетост и обучение и съдействат на съответната дирекция "Бюро по труда" при предоставяне на услуги по заетостта;
2. съвместно със съответната дирекция "Бюро по труда" определят видовете услуги и осигуряват условия за предоставянето им в предприятието;
3. определят графици и срокове за ползване от работниците и служителите на посредническите услуги на Агенцията по заетостта;
4. (изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) предлагат проекти за обучение, обвързани с възможности за заетост;
5. (изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) оказват съдействие на работниците и служителите за включването им в подходящи курсове за обучение с цел запазване на заетостта или устройването им на друга работа;
6. насочват работниците и служителите към свободни работни места, консултират ги за възможностите за започване на самостоятелна стопанска дейност и включване в други алтернативни форми на заетост.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 14.12.2010 г.) Програмите за заетост се разработват по реда на по предложение на работодателя, представителите на организациите на работниците и служителите и Агенцията по заетостта въз основа на проучени пазарни ниши, обособяване на отделни части на предприятието, реализация на браншови програми и други.

Глава седма.

ПОСРЕДНИЧЕСКИ УСЛУГИ

Чл. 20. (Изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) Посредническите услуги по заетостта, предлагани от Агенцията по заетостта, се организират и предоставят от дирекциите "Бюро по труда" по постоянен или настоящ адрес на търсещите работа лица и без ограничение по отношение на адреса на работодателите.
Чл. 21. (Изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) Посредническите услуги за търсещите работа лица, регистрирани в дирекция "Бюро по труда", включват:
1. (изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) информиране и/или консултиране относно:
а) правата и задълженията им съгласно ;
б) свободните работни места и изискванията за тяхното заемане;
в) (изм. - ДВ, бр. 95 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г.) възможностите за участие в програми и мерки за заетост и обучение;
г) (изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) възможностите за обучение на възрастни;
д) възможностите за смяна на професията и за работа извън границите на населеното място по местоживеене;
е) (доп. - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 14.12.2010 г.) условията и реда за работа в други страни по междуправителствени спогодби и чрез мрежата за европейски услуги по заетостта (EURES);
2. психологическо подпомагане;
3. (доп. - ДВ, бр. 95 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г.) насочване към подходящи програми и мерки за заетост и обучение;
4. (изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) насочване към обучение на възрастни;
5. насочване и подпомагане за започване на работа, включително в друго населено място в страната или в други държави.
6. (отм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.)
Чл. 21а. (Нов - ДВ, бр. 87 от 2013 г.) (1) Трудовите посредници предоставят информация за посредническите услуги по заетостта, организирани и предоставяни от дирекциите "Бюро по труда" на лица, за които са получили информация по реда на споразумението по .
(2) Информацията по ал. 1 се предоставя на лица, които не са регистрирани като търсещи работа по реда на , не учат и не работят.
Чл. 22. Посредническите услуги за работодателите включват:
1. предоставяне на информация за регистрираните търсещи работа лица по определени професии, специалности, професионален опит, допълнителни умения и готовност за започване на работа;
2. предоставяне на информация за програми и мерки за запазване и за насърчаване на заетостта, както и за обучение на наетия персонал;
3. предоставяне на информация за правата и задълженията им при масово уволнение на работници и служители;
4. посредничество за наемане на работа чрез:
а) предоставяне на информация за реда и начините за обявяване на свободните работни места;
б) приемане на заявки за свободни работни места;
в) обработка и разпространяване на информацията за обявените свободни работни места;
г) подбор на подходящи кандидати, отговарящи на изискванията на работодателя;
д) насочване на подходящи кандидати към съответното работно място;
е) изискване на обратна информация за резултата от насочването;
5. (доп. - ДВ, бр. 95 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г.) насочване към подходящи програми и мерки за заетост и обучение;
6. (нова - ДВ, бр. 95 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г.) предоставяне на информация относно издаване на разрешения за наемане на работа на чужденци.
Чл. 22а. (Нов - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 14.12.2010 г.) (1) Посредниците по ЗНЗ са длъжни, когато разполагат с електронен регистър за наличните работни места, достъпен в интернет пространството, да предоставят права за връзка с него чрез интернет страницата на Агенцията по заетостта.
(2) Посредниците по ЗНЗ са длъжни да регистрират в "Е-трудова борса" на интернет страницата на Агенцията по заетостта следната информация за обявените при тях свободни работни места:
1. посредник (име, номер и дата на издаденото удостоверение, номер на регистрирания посреднически договор с чужд работодател или корабопритежател);
2. място на работа (в страната/в чужбина/като морски специалисти);
3. наименование на длъжността;
4. брой на свободните работни места;
5. срок на валидност на обявата.
(3) Посредниците по ЗНЗ са задължени да актуализират в срок до 3 работни дни в рамките на срока на валидност на обявата информацията по ал. 2 по отношение на работните места, които вече са заети или е отпаднала необходимостта от намиране на кандидат.

Глава осма.

ПРОГРАМИ ЗА ЗАЕТОСТ И ОБУЧЕНИЕ

Чл. 23. (1) (Доп. - ДВ, бр. 95 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г.) Националните програми за заетост и/или обучение се разработват от министъра на труда и социалната политика и изпълнителния директор на Агенцията по заетостта съвместно с представители на други заинтересувани организации и социалните партньори и се утвърждават от министъра на труда и социалната политика след обсъждане в Националния съвет за насърчаване на заетостта.
(2) Утвърдените по ал. 1 програми се предлагат за финансиране и включване в Националния план за действие по заетостта и в плана за действие на Агенцията по заетостта.
Чл. 24. (Изм. - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 14.12.2010 г.) (1) Проектите на регионални и браншови програми се разработват по образец, утвърден от министъра на труда и социалната политика, и се внасят в Министерството на труда и социалната политика след писмена покана от министъра на труда и социалната политика до органите по ЗНЗ.
(2) Проектите на програми на институциите и организациите по ЗНЗ се разработват по образец, утвърден от министъра на труда и социалната политика, и се внасят в Министерството на труда и социалната политика след писмена покана до тях от министъра на труда и социалната политика.
(3) Министърът на труда и социалната политика издава заповед за състава на комисията за оценка и подбор на програми/проекти по ал. 1 и 2 в съответствие с решението на Националния съвет за насърчаване на заетостта.
(4) Членове на комисията могат да бъдат лица, които декларират, че:
1. нямат материален интерес от оценяването на определен кандидат;
2. не са "свързани лица" по смисъла на с участник в процедурата;
3. нямат частен интерес по смисъла на при оценяване на програма/проект.
(5) Членовете на комисията представят декларация за съответствие на обстоятелствата по ал. 4 и за спазване изискванията на ал. 10 след получаване на списъка с кандидатите.
(6) Комисията:
1. допуска до оценка проектите на програми, внесени в срок и разработени в съответствие с образеца, утвърден от министъра на труда и социалната политика;
2. разглежда и оценява допуснатите проекти в съответствие с критериите, утвърдени от министъра на труда и социалната политика, след съгласуване с Националния съвет за насърчаване на заетостта;
3. класира проектите въз основа на резултатите от оценяването;
4. определя проектите, одобрени за финансиране, както и параметрите и размера на средствата за реализиране на съответния проект.
(7) (Изм. - ДВ, бр. 26 от 2012 г.) Решенията на комисията се вземат с обикновено мнозинство от членовете й. Когато член на комисията е против взетото решение, той подписва протокола с особено мнение и писмено излага мотивите си.
(8) Комисията изготвя протокол за разглеждането, оценяването и класирането на проектите на регионални и браншови програми, който съдържа:
1. състав на комисията;
2. списък на проектите, отстранени от процедурата, и мотивите за отстраняването им;
3. списък на проектите, предлагани за финансиране, включително размера на финансовите средства, които комисията предлага да бъдат отпуснати за всеки проект;
4. списък на проектните предложения, които се предлага да не се финансират, и мотивите за това;
5. особени мнения със съответните мотиви на членовете на комисията.
(9) Протоколът по ал. 8 се подписва от всички членове на комисията и се предава на министъра на труда и социалната политика.
(10) Членовете на комисията са длъжни да пазят в тайна обстоятелствата, които са узнали във връзка с работата си в комисията.
(11) Одобрените програми/проекти се предлагат за финансиране и включване в Националния план за действие по заетостта и в плана за действие на Агенцията по заетостта.
Чл. 25. (1) Регионалните програми за ограмотяване, квалификация и заетост се разработват от областните и общинските администрации съвместно с поделенията на Министерството на образованието и науката, представителните организации на работодателите и на работниците и служителите, юридически лица с нестопанска цел и поделенията на Агенцията по заетостта.
(2) Програмите по ал. 1 се осъществяват в три модула:
1. (изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) "Ограмотяване" - чрез курсове за ограмотяване с продължителност до 5 месеца по утвърдени от министъра на образованието и науката учебни програми;
2. "Професионална квалификация" - чрез обучение за придобиване на професионална квалификация;
3. (доп. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) "Заетост" - чрез форми на несубсидирана заетост, субсидирана заетост и/или насочване към самостоятелна стопанска дейност; областните и/или общинските администрации, разработили програмата, на основание на договор с конкретното поделение на Агенцията по заетостта осигуряват и несубсидирана заетост и/или насочване към самостоятелна стопанска дейност на участниците в програмата.
(3) (Доп. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.) Програмите по ал. 1 могат да бъдат реализирани последователно по трите модула по ал. 2 или чрез съчетаване на модул "Ограмотяване" с модул "Професионална квалификация" и модул "Заетост". В модул "Професионална квалификация" могат да участват и други регистрирани в дирекция "Бюро по труда" безработни лица, които не са били включени в модул "Ограмотяване".

Глава девета.

ПЛАНИРАНЕ НА ПРОГРАМИ И МЕРКИ ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ЗАЕТОСТТА

Чл. 26. (Изм. - ДВ, бр. 42 от 2006 г., в сила от 23.05.2006 г., изм. - ДВ, бр. 87 от 2013 г.) До края на октомври на текущата година министерствата, Агенцията по заетостта и комисиите по заетостта представят на министъра на труда и социалната политика предложения за включване в Националния план за действие по заетостта за следващата година на програми и мерки за активна политика.
Чл. 27. Разпределянето на средствата за реализирането на националните програми и мерките по по региони се извършва от изпълнителния директор на Агенцията по заетостта въз основа на предложенията на дирекциите "Регионална служба по заетостта" и оценката им по критериите, утвърдени от министъра на труда и социалната политика в съответствие с приоритетите на правителството и на политиката по насърчаване на заетостта.
Чл. 28. (1) След приемане на Националния план за действие по заетостта изпълнителният директор на Агенцията по заетостта представя на министъра на труда и социалната политика проект на план за действие за текущата година.
(2) Планът по ал. 1 се утвърждава от министъра на труда и социалната политика и включва дейностите, свързани с функциите на Агенцията по заетостта, програми и мерки за насърчаване на заетостта и за обучение.
(3) (Нова - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 14.12.2010 г.) Агенцията по заетостта осъществява ежемесечно мониторинг за изпълнението на Националния план за действие по заетостта по показатели, утвърдени от министъра на труда и социалната политика, и представя ежемесечни отчети в Министерството на труда и социалната политика за постигнатите резултати.
(4) (Нова - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 14.12.2010 г.) Агенцията по заетостта разработва 6-месечен и годишен анализ на резултатите от изпълнението на Националния план за действие по заетостта и ги представя в Министерството на труда и социалната политика в двумесечен срок след изтичане на анализирания период.

Глава десета.

УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ВКЛЮЧВАНЕ В ПРОГРАМИ И ЗА ПОЛЗВАНЕ НА ПРЕФЕРЕНЦИИ ПО МЕРКИ ЗА ЗАЕТОСТ И ОБУЧЕНИЕ

Раздел I.

Общи положения

Раздел II.

Дружества за заетост

Чл. 31. (1) Дружество, създадено с цел осигуряване заетост на безработни лица по реда на , може да ползва финансови средства само по проекти и програми в дейности от обществен интерес по .
(2) В проекти и програми съгласно ЗНЗ се включват само безработни лица, регистрирани и насочени от дирекция "Бюро по труда" на Агенцията по заетостта.
(3) Дружеството по ал. 1 осигурява достъп за контрол по изпълнението на сключените договори по ЗНЗ на Агенцията по заетостта, на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" и на представители на организациите на работодателите и на организациите на работниците и служителите.

Раздел III.

Програми и мерки за преход от пасивни към активни мерки

Раздел IV.

Програми и мерки за обучение

Раздел V.

Насърчаване на предприемачеството

Раздел VI.

Защита и запазване на заетостта

Глава единадесета.

ОБУЧЕНИЕ НА ВЪЗРАСТНИ И ПРОФЕСИОНАЛНО ОРИЕНТИРАНЕ (ЗАГЛ. ИЗМ. - ДВ, БР. 60 ОТ 2008 Г., В СИЛА ОТ 04.07.2008 Г.)

Раздел I.

Обучение на възрастни (Загл. изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.)

Раздел II.

Обучение на възрастни и професионално ориентиране, организирано от Агенцията по заетостта (Загл. изм. - ДВ, бр. 95 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г., изм. - ДВ, бр. 60 от 2008 г., в сила от 04.07.2008 г.)

Глава единадесета.

ОБУЧЕНИЕ ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА ПРОФЕСИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИЯ

Раздел I.

Обучение за придобиване на професионална квалификация на възрастни

Раздел II.

Обучение за придобиване на професионална квалификация (Загл. изм. - ДВ, бр. 95 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г.)

Раздел II.

Обучение за придобиване на професионална квалификация, организирано от Агенцията по заетостта

Допълнителни разпоредби

§ 1. По смисъла на правилника:
1. "" е период, равен на срока на насърчителната мярка по , който започва от датата на изтичането на срока на насърчителната мярка.
2. (отм. - ДВ, бр. 95 от 2005 г., в сила от 01.01.2006 г.)

Преходни и Заключителни разпоредби

§ 2. Безработните и работодателите, сключили договори преди влизането в сила на правилника и ползващи преференции при условията на , продължават да ги ползват при условията на договора.
§ 3. Безработни и работодатели, които до влизането в сила на правилника са подали молба за ползване на преференции по реда на , могат да ги ползват след представяне на посочените в правилника документи и при спазване на процедурите по реда на правилника.
§ 4. Правилникът се приема на основание .
§ 5. Изпълнението на правилника се възлага на министъра на труда и социалната политика.

Допълнителни разпоредби

КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 247 ОТ 22 НОЕМВРИ 2005 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ЗАЕТОСТТА, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 131 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2003 Г.

(ОБН. - ДВ, БР. 95 ОТ 2005 Г.)
§ 31. Навсякъде в правилника думите "обучаващата организация" и "обучаваща организация" да се заменят съответно с "обучаващата институция" и "обучаваща институция".

Заключителни разпоредби

КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 247 ОТ 22 НОЕМВРИ 2005 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ЗАЕТОСТТА, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 131 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2003 Г.

(ОБН. - ДВ, БР. 95 ОТ 2005 Г., В СИЛА ОТ 01.01.2006 Г.)
§ 32. влиза в сила от 1 януари 2006 г.

Допълнителни разпоредби

КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 110 ОТ 12 МАЙ 2006 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ЗАЕТОСТТА, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 131 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2003 Г.

(ОБН. - ДВ, БР. 42 ОТ 2006 Г., В СИЛА ОТ 23.05.2006 Г.)
§ 16. Навсякъде в правилника думите "Закона за административното производство" се заменят с "Административнопроцесуалния кодекс".

Заключителни разпоредби

КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 110 ОТ 12 МАЙ 2006 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ЗАЕТОСТТА, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 131 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2003 Г.

(ОБН. - ДВ, БР. 42 ОТ 2006 Г., В СИЛА ОТ 23.05.2006 Г.)
§ 17. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник" с изключение на , който влиза в сила от 12 юли 2006 г.

Заключителни разпоредби

КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 148 ОТ 27 ЮНИ 2008 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ЗАЕТОСТТА, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 131 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2003 Г.

(ОБН. - ДВ, БР. 60 ОТ 2008 Г., В СИЛА ОТ 04.07.2008 Г.)
§ 50. влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

Заключителни разпоредби

КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 291 ОТ 9 ДЕКЕМВРИ 2010 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ЗАЕТОСТТА, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 131 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2003 Г.

(ОБН. - ДВ, БР. 98 ОТ 2010 Г., В СИЛА ОТ 14.12.2010 Г.)
§ 32. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник" с изключение на разпоредбата на , която влиза в сила от 4 август 2013 г.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив