Правила за условията и реда за предоставяне и ползване на функциите на мрежата “идентификация на линията на викащия”, “идентификация на свързаната линия” и “тонално номеронабиране”

Комисия за регулиране на съобщенията

Държавен вестник брой: 98

Година: 2008

Орган на издаване: Комисия за регулиране на съобщенията

Дата на обнародване: 14.11.2008

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С тези правила се определят условията и редът за предоставяне и ползване на функциите на мрежата идентификация на линията на викащия (CLI), идентификация на свързаната линия (COL) и тонално номеронабиране (DTMF dialing) в обществените електронни съобщителни мрежи, чрез които се предоставят обществени телефонни услуги, включително и предаване на CLI и COL през точките за взаимно свързване.

Чл. 2. Предприятията, предоставящи обществени електронните съобщителни мрежи,чрез които се предоставят обществени телефонни услуги, наричани по-нататък "предприятия", при наличие на техническа възможност осигуряват функциите на мрежата CLI, COL и DTMF dialing.

Чл. 3.
(1) Когато не е налице техническа възможност за осигуряване функциите на мрежата СLI, СОL и DTMF dialing, предприятията подават мотивирано писмено искане до Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за определяне на ред и срок за въвеждане в действие на тези функции.
(2) Към искането си по ал. 1 предприятията прилагат доказателства за изложените в искането обстоятелства.
(3) Комисията за регулиране на съобщенията в срок до три месеца от постъпването на искането по ал. 1 с мотивирано решение определя и срок за въвеждане в действие на функциите на мрежата СLI, СОL и DTMF dialing.
(4) При взимане на решението по ал. 3 КРС отчита изложените от предприятията доводи, както и инвестиционната им политика.

Чл. 4. Предоставянето и ползването на функциите на мрежата CLI и COL се извършват в съответствие с разпоредбите за защита на данните на лицата, предвидени в Закона за електронните съобщения и Закона за защита на личните данни.

Чл. 5.
(1) Предоставянето и ползването на функциите на мрежата CLI, COL и DTMF dialing се извършват при спазване на техническите изисквания, определени в приложимите стандарти и спецификации.
(2) Комисията за регулиране на съобщенията с решение определя списък на приложимите препоръчителни стандарти и спецификации по ал. 1.

Глава втора
ПРЕДОСТАВЯНЕ И ПОЛЗВАНЕ НА ФУНКЦИИТЕ НА МРЕЖАТА CLI, COL И DTMF dialing В ЕЛЕКТРОННИТЕ СЪОБЩИТЕЛНИ МРЕЖИ

Чл. 6. Предприятията използват в мрежите си CLI за обработка, маршрутизиране и таксуване на повикването.

Чл. 7. Идентификацията на линията на викащия (CLI) се генерира от електронната съобщителна мрежа, от която произлиза повикването, и следва да съдържа номерa на викащия абонат и индикатор за представяне на номера.

Чл. 8.
(1) При взаимно свързване на мрежите предприятията са длъжни да предават CLI, без да го променят и по начин, който осигурява правилно таксуване.
(2) Предприятията включват в договорите за взаимно свързване условия за осигуряване и предаване на CLI и COL между мрежите.

Чл. 9. Предприятието, от чиято мрежа произлиза повикването, е длъжно да генерира и достави CLI в точката на взаимно свързване с мрежата на друго предприятие, като не променя въведените от викащия абонат настройки.

Чл. 10. При предоставяне на обществени телефонни постове предприятията осигуряват СLI за всеки пост при равни условията с всички други постове.

Чл. 11.
(1) Предприятието, в чиято мрежа е крайната точка на повикването, е длъжно да предостави на викания абонат CLI, като не променя въведените от викащия абонат настройки или съответно информацията, подадена от мрежата, източник на повикването.
(2) В случай че липсват настройки, въведени от викащия абонат, предприятието, в чиято мрежа е крайната точка на повикването, е длъжно да предостави на викания абонат CLI в съответстващ на информацията, подадена от мрежата, източник на повикването.

Чл. 12. Предприятията, предоставящи услугата "избор на оператор", предават CLI и въведените от абонатите настройки, без да ги променят.

Чл. 13. При повиквания чрез използване на услугата "избор на оператор" предприятието, от чиято мрежа произлиза повикването, е длъжно при повикване от абонат на аналогова централа за осъществяване на междуселищни повиквания да предава CLI по начин, който да бъде разпознат и приет от мрежата му при терминиране на повикването.

Чл. 14.
(1) Предприятията показват номера на викащия по начин, който да позволява обратно повикване:
1. за селищни и междуселищни повиквания - национален префикс, следван от национално значим номер;
2. за международни повиквания, повиквания от/в мобилни мрежи и роуминг - международен префикс или "+", международен код на страната, национално значим номер.
(2) При осъществяване на повикване чрез използване на код за избор на оператор същият не се показва при викания абонат.
(3) За изходящи повиквания от УТЦ предприятието, към чиято мрежа е свързана УТЦ, осигурява предаване на CLI в съответствие с ал. 1 и 2, както следва:
1. за УТЦ с автоматично избиране на вътрешните номера се показва пълният номер, състоящ се от съкратен номер за автоматичен вход към УТЦ и вътрешен номер;
2. за УТЦ без възможност за автоматично избиране на вътрешните номера се показва абонатен номер, идентифициращ УТЦ.

Чл. 15.
(1) Идентификацията на свързаната линия (СOL) се генерира от електронната съобщителна мрежа, от която произлиза повикването, и следва да съдържа номерa на викания абонат и индикатор за представяне на номера.
(2) Предприятията осигуряват СOL по време на позвъняването и го запазват непроменен по време на разговора.
(3) Идентификацията на свързаната линия (СOL) се генерира при пренасочване на повикването от електронно съобщителната мрежа, към която е свързан абонатът, получаващ повикването, и трябва да съдържа неговия номер и индикатор за представяне на номера.

Чл. 16.
(1) При пренасочване на повикването предприятията гарантират, че в точката на получаване на повикването се показва непроменен номерът на викащия, а не номерът на абоната, осъществил пренасочването.
(2) При пренасочване на повикването е допустимо показване и на номера на абоната, осъществил пренасочването, като допълнителна информация, в случай че е налице техническа възможност за това.
(3) При техническа възможност в случай на пренасочване на повикването, предприятията гарантират, че след получаване на отговор на дисплея на викащия абонат се показва номерът, който идентифицира точката на получаване на повикването.

Чл. 17. Предприятията осигуряват използването на DTMF dialing при номеронабиране, при предоставяне на услуги чрез интерактивни системи и при управление на допълнителни услуги, предоставени от тях.

Глава трета
ВЗАИМООТНОШЕНИЯ С КРАЙНИТЕ ПОТРЕБИТЕЛИ

Чл. 18. Предприятията предоставят на крайните потребители най-малко следните услуги:
1. представяне на идентификация на линията на викащия (CLIP);
2. блокиране на идентификация на линията на викащия (CLIR);
3. пренасочване на повикването (Call forward).

Чл. 19.
(1) Предприятията задължително и безплатно поддържат за всички крайни потребители активна услугата CLIP.
(2) Предприятията осигуряват CLIP по време на позвъняването и го запазват непроменен по време на разговора.

Чл. 20.
(1) Предприятията осигуряват на крайните потребители възможност да активират по достъпен начин и безвъзмездно услугата CLIR за всички повиквания чрез избиране на код или заявка за активиране.
(2) Предприятията осигуряват на крайните потребители възможност да активират по достъпен начин и безплатно услугата CLIR за всяко отделно повикване чрез избиране на код.
(3) Предприятията обявяват кодове за активиране и деактивиране на CLIR, които се набират непосредствено преди абонатния номер или префикса пред националния значим номер или кода за избор на оператор за всяко повикване.
(4) Редът за активиране и деактивиране на CLIR по ал. 3 се прилага и при ползване на услугата "избор на оператор на абонаментна основа".

Чл. 21.
(1) Предприятията осигуряват на крайните потребители възможност да активират по достъпен начин и безвъзмездно услугата Call forward чрез избиране на код.
(2) Предприятията обявяват кодове за активиране и деактивиране на пренасочване на повикването.

Чл. 22.
(1) Предприятията осигуряват безвъзмездно на крайните си потребители услугата "прекратяване на получаването на пренасочените към неговото устройство повиквания" при наличие на техническа възможност.
(2) Предприятията осигуряват на крайните си потребители възможност да активират услугата по ал. 1 чрез избиране на код или заявка за активиране.

Чл. 23. Предприятията при наличие на техническа възможност осигуряват на крайните потребители възможност да откажат приемането на входящи повиквания.

Чл. 24.
(1) Предприятията при наличие на техническа възможност осигуряват показването на следните съобщения на дисплея на викания абонат:
1. "Withheld" при активирана CLIR услуга от викащия абонат;
2. "Unavailable" при повикване от аналогов пост и при невъзможност за предоставяне на CLIP по технически причини.
(2) При липса на техническа възможност за реализиране на изискванията по ал. 1 предприятията осигуряват показването на друго подходящо съобщение на дисплея на викания абонат.

Чл. 25. В случай на промяна на номера на абоната (по желание на абоната или от предприятието) предприятията запазват заявените от абоната настройки, освен ако той не е заявил друго.

Чл. 26.
(1) Предприятията уреждат взаимоотношенията си с крайните потребители по повод предоставяне на CLI и COL услугите и свързаните с тях ограничения в общите си условия.
(2) Предприятията се задължават да информират крайните потребители за конкретните начини за активиране и деактивиране на предоставяните CLI и COL услуги.
(3) Предприятията се задължават да информират крайните потребители за наличие на специфични технически изисквания към крайните устройства, за да могат потребителите да ползват CLI и COL услугите.

Чл. 27. При временно спиране на предоставянето на CLI услугите предприятията се задължават да информират крайните потребители за тези обстоятелства минимум два дни предварително, когато това е обективно възможно.

Глава четвърта
ОГРАНИЧЕНИЯ ПРИ ПРЕДОСТАВЯНЕ И ПОЛЗВАНЕ НА CLI

Чл. 28.
(1) Предприятията имат пълен достъп до CLI информацията, независимо от настройките, въведени от абоната.
(2) Предприятията са задължени да използват CLI информацията само във връзка с функционирането и управлението на мрежите си и да не допускат трети лица да имат достъп до нея, освен в изрично предвидените в Закона за електронните съобщения и тези правила случаи.
(3) Не се допуска използването от предприятията на CLI информацията за търговски цели като маркетинг, пряка реклама на стоки и услуги и др., освен при изричното писмено съгласие на абонатите им.

Чл. 29.
(1) При повиквания към услуги за осъществяване на спешни повиквания, както и повиквания към службите за сигурност, отбрана и вътрешен ред предприятията са длъжни да предоставят CLI, независимо от настройките, направени от абоната.
(2) Предприятията, които разполагат с техническа възможност да осигурят достъп до спешни повиквания към номер 112 от мобилен телефон без SIM карта, са задължени да осигурят съобщение на дисплея на викания абонат "unavailable".

Чл. 30. Предприятията предоставят CLI, независимо от настройките, направени от абоната, в случаите на проследяване на злоумишлени повиквания, при искане от компетентни държавни органи.

Чл. 31.
(1) Освен в случаите по предходните членове предприятията временно могат да отменят направените от потребителя настройки само в случай на нарушаване на функционирането и/или управлението на мрежата или на елементи от нея.
(2) След възстановяване на нормалното функциониране и/или управлението на мрежата предприятията са длъжни да възстановят направените от потребителя настройки.

Чл. 32. В случай че обезпокоително или злоумишлено повикване произлиза от абонат на мрежа, различна от мрежата, в която е виканият абонат, то предприятията се задължават да си съдействат по отношение на проследяване на повикването и идентифициране на викащия абонат, както и по отношение на предприемане на действия за блокиране на обезпокоителните и злоумишлени повиквания.

Допълнителни разпоредби

§ 1. По смисъла на тези правила:
1. "Викащ абонат" е потребител, който е инициатор на повикването.
2. "Викан абонат" е потребител, към когото е адресирана заявката за повикване от викащия абонат.
3. "Връзка" е комплект от преносни канали или линии, комутационни и други съоръжения за осигуряване на обмен на информация (сигнали) между две или повече точки в електронните съобщителни мрежи.
4. "Злоумишлени повиквания" са повиквания (съобщения), съдържащи неверни или заблуждаващи данни за помощ, бедствие, авария, злополука или тревога.
5. "Идентификация на линията на викащия (CLI)" е функция на мрежата, която позволява на викания абонат да получи информация за номера на викащия абонат, преди да започне обменът на информация. Това позволява на викания абонат да приеме или да откаже повикването.
6. "Идентификация на свързаната линия (COL)" е функция на мрежата, която позволява на викащия абонат да получи информация за номера, който идентифицира точката на получаване на повикването. COL се поддържа при ISDN достъп и се предоставят COLP и COLR като допълнителни услуги.
7. "Индикатор за представяне на номера" е бит в сигналното съобщение за адрес, който определя дали викащият абонат разрешава представянето на номера му на викания абонат.
8. "Интерактивна система" е система, която дава възможност за достъп до различни услуги чрез използването на DTMF dialing
9. "Избор на оператор" е услуга, която позволява абонат, свързан към дадено предприятие, да избере друго предприятие за някои от своите повиквания. Абонатът може да направи това чрез:
1. избор на оператор за всяко повикване;
2. избор на оператор на абонаментна основа.
10. "Обезпокоителни повиквания" са повиквания (съобщения), съдържащи заплаха за физическата цялост и телесна неприкосновеност на индивида, накърняващи доброто име или призоваващи към насилие над личността или към разпалване на расова, национална, етническа или религиозна вражда.
11. "Предоставяне на идентификацията на линията на викащия (CLIP)" е услуга, която позволява на викания абонат да получи информация за номера на викащия абонат.
12. "Пренасочване на повикването (Call forward)" е услуга, която дава възможност входящите повиквания към даден потребител/абонат да бъдат препратени автоматично към друг потребител/абонат.
13. "Разговор" е пренос на реч в реално време, осъществен чрез изграждане, задържане и разпадане на връзка в електронната съобщителна мрежа или между електронно-съобщителните мрежи.
14. "Тонално номеронабиране (DTMF dialing)" е метод на предаване, при който всеки разред или сигнал се представя чрез характерна двойка честоти. Този метод на номеронабиране се използва за абонати, свързани към цифрова централа.
15. "УТЦ" е учрежденска телефонна централа.
16. " CLI услуги" са всички услуги, предоставяни от предприятията на потребителите, посредством и свързани с функцията на мрежите "идентификация на линия на викащия" и предвидени в настоящите правила.

Преходни и Заключителни разпоредби

§ 2. Правилата се приемат на основание чл. 257, ал. 10 от Закона за електронните съобщения и влизат в сила от датата на обнародване в "Държавен вестник".

§ 3. По отношение на абонати на аналогови централи на "Българска телекомуникационна компания" - АД, разпоредбите на тези правила не се прилагат до 31.ХII.2009 г.

§ 4. "Българска телекомуникационна компания" - АД, се задължава при повиквания от абонат на аналогова централа за осъществяване на повиквания чрез "избор на оператор" да предава CLI със следното съдържание: код на населеното място или код на населеното място, следвано от първите цифри на аналоговата централа, или код на аналоговия възел.

Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив