Ред за издаване на документи, необходими за упражняване на здравноосигурителни права

 

Настоящата процедура е  уредена в  НАРЕДБА № 14 от 19 април 2007 г. за реда за издаване на документи, необходими за упражняване на здравноосигурителни права съгласно правилата за координация на системите за социална сигурност,  Обн. в ДВ, бр. 36 от 04.05.2007 г., в сила от 01.01.2007 г.; и  Закона за здравето и описва реда за издаване на документи, необходими за упражняване на здравноосигурителни права, както следва:

 

I.  Eвропейска здравноосигурителна карта (ЕЗОК);

 

II. Удостоверения по образци (Е-формуляри), утвърдени от Административната комисия на Европейската общност за социална сигурност на работниците-емигранти, които се отнасят до предоставяне на обезщетения в натура при болест, майчинство, трудова злополука и професионална болест.

 

Е- формулярите са, както следва:

 

а/ Удостоверение за право на обезщетения в натура на лица, пребиваващи в страна, различна от компетентната държава (формуляр Е 106 ) - удостоверяване правото на обезщетения в натура на лица, които са задължително здравноосигурени по българското законодателство и пребивават в друга държава членка

 

б/ Удостоверение за регистрация на членовете на семейството на наети и самостоятелно заети лице и за актуализиране на списъците (формуляр Е 109) - За регистрация в друга държава членка на членовете на семействата на осигурени по българското законодателство лица.

 

в/ Удостоверение за запазване на правото на обезщетения в натура, които в момента се предоставят (формуляр Е 112) - удостоверяване на запазване правото на обезщетения в натура на задължително здравноосигурени в България наети или самостоятелно заети лица.

 

г/ Удостоверение за право на обезщетение в натура за лица, претендиращи пенсия, и членове на техните семейства (формуляр Е 120) - За регистриране в съответна институция на друга държава членка и удостоверяване на правото на обезщетения в натура при прилагане на чл. 26, ал. 1 от Регламент (ЕИО) № 1408/71 на Съвета на осигурените по българското законодателство.

 

д/ Удостоверение за регистрация на пенсионери и членове на техните семейства и актуализиране на списъка (формуляр Е 121) - регистриране в съответна институция на друга държава членка и удостоверяване на правото на обезщетения в натура на осигурени по българското законодателство пенсионери и членове на техните семейства при прилагане на чл. 28, ал. 1, буква "а" от Регламент (ЕИО) № 1408/71 на Съвета НЗОК.

 

Издаване на Европейска здравноосигурителна карта: ЕЗОК се издава на лица, осигурени по законодателството на друга държава членка и пребиваващи в Република България, които са регистрирани в НЗОК. ЕЗОК може да се издаде и на лица, на които са възстановени здравноосигурителните им права. Не се издава такава карта, ако лицата имат прекъснати здравноосигурителни права. След подаване на заявление РЗОК извършва проверка на здравноосигурителния статус на лицето, подлежащо на задължително здравно осигуряване по българското законодателство или на регистрацията в НЗОК . При установяване, че лицето е с непрекъснати здравноосигурителни права, ЕЗОК се издава със срок на валидност една година. В случай че лицето е непълнолетно, срокът на валидност на ЕЗОК е до навършване на пълнолетие, но не по-малко от една година и не повече от 5 години. Когато лицето получава пенсия за осигурителен стаж и възраст, срокът на валидност на ЕЗОК е 10 години, а ако лицето получава пенсия за инвалидност-за срока на отпуснатата пенсия, но не повече от 10 години.

ЕЗОК се издава в 30-дневен срок от датата на подаване на заявлението. Получава се лично от заявителя или от упълномощено от него лице с нотариално заверено пълномощно по място на подаване на заявлението. При установяване, че лицето е с прекъснати здравноосигурителни права, директорът на РЗОК издава писмен отказ за издаване на ЕЗОК. Този отказ следва е произнесен в сроковете по чл. 12 от Административно-процесуалния кодекс (АПК) и да се връчи по реда на чл. 61 от АПК.

 

Отказът може да се обжалва по реда на Административно-процесуалния кодекс.

 

Вече издадената ЕЗОК се обявява от директора на РЗОК за невалидна, когато:

 

- здравноосигуреното лице заяви, че картата е изгубена, открадната или унищожена (При изгубване, кражба или унищожаване на издадена ЕЗОК лицето подава уведомление по образец съгласно приложение № 1 от Наредба 14 от 19.04.2007 г. до директора на РЗОК.)

 

- здравноосигуреното лице е починало (при смърт на здравноосигуреното лице неговите близки са длъжни да предадат издадената му ЕЗОК в РЗОК);

 

- лицето е загубило правото НЗОК да заплати за оказаната му медицинска помощ при условията на чл. 109, ал. 1 от ЗЗО, освен ако до датата на обявяването на картата за невалидна възстанови здравноосигурителните си права, както и в случаите по чл. 40а, ал. 1 от ЗЗО.

Обявлението за невалидността на издадена ЕЗОК се публикува на официалната електронна страница на НЗОК.

 

Издаване на Е –Формуляри:  Чрез подаване на заявление (лично или от упълномощено лице или попечител) до РЗОК по образец.. Имената в заявленията се изписват без съкращения на кирилица и латиница, така както са изписани в съответния документ за самоличност на лицето.

 Следва да се приложат копия на следните документи:

а/  лична карта или паспорт;

б/ акт за раждане или съдебно решение за назначаване на настойник или попечител;

в/ медицинска епикриза

 

В случаите, когато заявления са попълнени нечетливо, неправилно или са с поправки, зачертаване или изтриване, РЗОК изпраща на заявителя съобщение за отстраняване на допуснати нередовности в 10-дневен срок от получаване на съобщението. Заявленията за издаване на удостоверения се препращат в 2-дневен срок от подаването им в централното управление на НЗОК. Разглеждат се в 10-дневен срок от постоянна комисия в НЗОК, която изготвя мотивирано предложение до директора на НЗОК за издаване или отказ за издаване на съответното удостоверение. Когато в заявлението са визирани обезщетения в натура НЗОК го препраща в 3-дневен срок от подаването му до Министерство на здравеопазването. Министърът на здравеопазването дава писмено съгласие до НЗОК за издаване или отказ за издаване на удостоверението в 10-дневен срок от получаване на заявлението.

 

Отказът за издаване на удостоверение може да се обжалва по реда на Административно-процесуалния кодекс.

Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив