УСТРОЙСТВЕН ПРАВИЛНИК НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО

Приет с ПМС № 43 от 02.03.2006 г.
Обн. ДВ. бр.22 от 14 Март 2006г., изм. ДВ. бр.48 от 13 Юни 2006г., изм. ДВ. бр.92 от 13 Ноември 2007г., изм. ДВ. бр.24 от 4 Март 2008г., изм. ДВ. бр.19 от 13 Март 2009г., изм. ДВ. бр.26 от 7 Април 2009г., отм. ДВ. бр.88 от 6 Ноември 2009г.
Отменен с § 1 от заключителните разпоредби на Постановление № 256 от 28 октомври 2009 г. за приемане на Устройствен правилник на Министерството на здравеопазването - ДВ, бр. 88 от 6 ноември 2009 г.

 

Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С правилника се определят организацията на дейността, функциите, структурата и числеността на персонала на Министерството на здравеопазването, наричано по-нататък "министерството".

 

Чл. 2. (1) Министерството на здравеопазването е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София, пл. Света Неделя 5.

(2) Министерството е администрация, която подпомага министъра на здравеопазването при осъществяване на неговите правомощия.

 

Глава втора.
ПРАВОМОЩИЯ НА МИНИСТЪРА НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО

Раздел I.
Общи положения

Чл. 3. (1) Министърът на здравеопазването, наричан по-нататък "министърът", е централен едноличен орган на изпълнителната власт.

(2) Министърът на здравеопазването ръководи и представлява Министерството на здравеопазването.

 

Чл. 4. (1) При осъществяването на програмата на правителството, при разработването на проекти на нормативни актове и при изпълнението на правомощията си министърът се подпомага от четирима заместник-министри.

(2) Министърът на здравеопазването делегира със заповед правомощия на заместник-министрите и определя техните функции.

(3) Функциите на министъра в негово отсъствие от страната или когато ползва законоустановен отпуск, се изпълняват от определен със заповед за всеки конкретен случай заместник-министър.

 

Раздел II.
Правомощия на министъра

Чл. 5. Министърът:

1. провежда държавната политика в областта на здравеопазването;

2. разработва и контролира изпълнението на националната здравна стратегия;

3. ръководи, координира и контролира дейностите по опазване здравето на гражданите, промоция на здравето и профилактика на болестите;

4. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) провежда политиката по осъществяване на държавен здравен контрол и контрол на дейностите за ограничаване разпространението на заразните болести;

5. контролира лечебната дейност и спазването на медицинските стандарти за качеството на оказваната медицинска помощ;

6. определя национални и републикански консултанти и утвърждава правила за тяхната работа;

7. (доп. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) ръководи, координира и контролира дейностите, свързани с медицинската експертиза на работоспособността;

8. предприема мерки за здравна закрила на децата и на лицата с физически увреждания и психически разстройства;

9. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) провежда лекарствената политика;

10. провежда държавната политика за безопасност на храните;

11. (изм. и доп. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) издава и отнема разрешения и лицензии по реда на Закона за здравето, Закона за лечебните заведения, Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, на Закона за трансплантация на органи, тъкани и клетки и на Закона за кръвта, кръводаряването и кръвопреливането, издава заповеди по Закона за медицинските изделия;

12. предприема действия за създаване, преобразуване и прекратяване на държавни лечебни заведения и дава разрешение за създаване и прекратяване на общински лечебни заведения;

13. контролира дейността на националните центрове по проблемите на общественото здраве;

14. издава, съгласува и предлага на Министерския съвет проекти на нормативни актове в областта на здравеопазването и контролира тяхното прилагане;

15. утвърждава методически указания, свързани с лечебната и здравната дейност;

16. сключва международни договори в областта на здравеопазването и контролира действията по изпълнението им;

17. ръководи дейността по разработването, представянето и изпълнението на българските позиции пред структурите на Европейския съюз в областта на здравеопазването;

18. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) осъществява координация между министерството и другите органи на изпълнителната власт, Националната здравноосигурителна каса и съсловните организации на лекарите, лекарите по дентална медицина, медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти;

19. (доп. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) създава със заповед консултативни съвети, комисии и експертни работни групи, които се подпомагат от административните звена на министерството;

20. осъществява финансовата политика на министерството;

21. ръководи дейността по управлението и развитието на човешките ресурси;

22. отговаря за разработването и поддържането на готовността за изпълнението на военновременния план и комуникационно-информационната система за управление при кризи;

23. издава удостоверения за признаване на професионална квалификация по медицинска професия и на специализации в областта на здравеопазването;

24. издава разрешения за пускане на пазара и удостоверения за регистрация на активни вещества и биоцидни препарати по Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати, както и сертификати за минерални води;

25. (нова - ДВ, бр. 92 от 2007 г.) издава удостоверения на медицински специалисти, свързани с правото да упражняват медицинска професия;

26. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) създава организация по финансирането, изготвянето на предложения за предоставяне на държавни концесии, провеждането на концесионни процедури за обществени концесии и контрола по концесионни договори при условията и по реда на Закона за концесиите, Правилника за прилагане на Закона за концесиите и Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала;

27. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) ръководи, организира и контролира дейността по защита на класифицираната информация в министерството;

28. (предишна т. 25 - ДВ, бр. 92 от 2007 г., предишна т. 26 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) осъществява и други правомощия, възложени му със закон или с акт на Министерския съвет.

 

Чл. 6. При осъществяване на своите правомощия министърът издава правилници, наредби, инструкции и заповеди.

 

Чл. 7. Министърът провежда информационната политика на министерството и осигурява информация на обществеността за неговата дейност.

 

Раздел III.
Политически кабинет

Чл. 8. (1) Министърът на здравеопазването образува на свое пряко подчинение политически кабинет, който го подпомага при формулирането и разработването на конкретни решения за провеждане на правителствената политика в областта на здравеопазването и при представянето й пред обществото.

(2) Политическият кабинет включва заместник-министрите, началника на кабинета, парламентарния секретар и директора на дирекцията "Връзки с обществеността и протокол".

 

Чл. 9. (1) Политическият кабинет:

1. подпомага министъра при изготвянето на решения, осигуряващи провеждането на правителствената политика в областта на здравеопазването;

2. осъществява връзките на министъра и на министерството с другите органи на изпълнителната и на законодателната власт;

3. организира и осъществява връзките на министъра с обществеността;

4. периодично събира, обобщава и анализира информация, необходима за разработване на политиката в областта на здравеопазването.

(2) Към политическия кабинет на министъра се назначават съветници и експерти, които нямат функции по управление.

 

Чл. 10. (1) Работата на политическия кабинет се организира от началника на кабинета.

(2) Началникът на политическия кабинет:

1. организира работата на политическия кабинет, участва в съвещанията, ръководени от началника на политическия кабинет на министър-председателя, и координира работата си с политическите кабинети на останалите членове на Министерския съвет;

2. информира министъра за хода на ежедневната работа в министерството;

3. изготвя седмичната работна програма на министъра по повод на негови посещения, срещи и пътувания и координира подготовката на докладите и необходимите материали за срещите и международните участия на министъра;

4. организира и контролира работата на съветниците и експертите към политическия кабинет;

5. осъществява връзките с другите членове на Министерския съвет, с представители на държавните органи и органите на местното самоуправление, с политически и обществени организации и с граждани;

6. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) възлага изпълнението на задачи, поставени от министъра, и контролира изпълнението им.

 

Чл. 11. (1) Министърът на здравеопазването ежеседмично провежда заседания на политическия кабинет.

(2) В заседанията на политическия кабинет може да участва главният секретар, а при необходимост - и директори на дирекции.

 

Чл. 12. (1) Парламентарният секретар:

1. осъществява връзките на министъра с Народното събрание, с народните представители и с политическите партии;

2. изпълнява основните си функции, като:

а) осигурява материалите от дейността на Народното събрание и за работата на неговите комисии;

б) предоставя необходимата информация на народните представители и на парламентарните групи;

в) координира, участва и контролира подготовката на отговорите на министъра за парламентарния контрол;

3. контролира изпълнението на ангажиментите на министерството, произтичащи от законодателната програма на Министерския съвет.

(2) Парламентарният секретар координира работата си с парламентарния секретар на Министерския съвет.

 

Раздел IV.
Взаимодействие с другите държавни органи

Чл. 13. При осъществяването на правомощията си министърът:

1. отговаря за дейността си пред Министерския съвет и Народното събрание;

2. участва в работата на Министерския съвет;

3. осъществява контакти и взаимодейства с други органи на държавната власт;

4. поддържа взаимоотношения с неправителствени организации;

5. осъществява контакти и сътрудничи с държавни органи и с неправителствени организации в други държави, както и с международни организации и институции.

 

Раздел V.
Главен държавен здравен инспектор (Нов - ДВ, бр. 24 от 2008 г.)

Чл. 13а. (Нов - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) (1) Главният държавен здравен инспектор е орган на държавния здравен контрол на територията на страната.

(2) Главният държавен здравен инспектор организира и ръководи на национално ниво:

1. държавния здравен контрол;

2. дейностите по промоция на здраве и интегрирана профилактика на болестите;

3. контрола върху заразните болести;

4. мерките по защита на населението от въздействието на йонизиращи лъчения;

5. профилактичните и противоепидемичните дейности при бедствия, аварии и катастрофи.

(3) Главният държавен здравен инспектор:

1. организира, ръководи, координира и контролира дейността на регионалните инспекции за опазване и контрол на общественото здраве;

2. организира, ръководи, координира и контролира дейността на Националния център по радиобиология и радиационна защита при осъществяване на мерките по защита на населението от въздействието на йонизиращи лъчения;

3. осъществява методическо ръководство и контрол на звената по ведомствен здравен контрол към Министерството на отбраната и Министерството на вътрешните работи.

 

Чл. 13б. (Нов - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) (1) Главният държавен здравен инспектор заема длъжността по трудово правоотношение и се назначава от министър-председателя по предложение на министъра на здравеопазването.

(2) Дейността на главния държавен здравен инспектор се подпомага от Министерството на здравеопазването.

 

Чл. 13в. (Нов - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) При осъществяване на правомощията си главният държавен здравен инспектор издава индивидуални административни актове.

 

Глава трета.
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА НА МИНИСТЕРСТВОТО

Раздел I.
Общи положения

Чл. 14. (1) (Изм. - ДВ, бр. 48 от 2006 г., в сила от 01.05.2006 г., изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г., изм. - ДВ, бр. 26 от 2009 г.) Министерството на здравеопазването е структурирано в 17 дирекции и инспекторат.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 48 от 2006 г., в сила от 01.05.2006 г., изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) Общата численост на персонала в организационните структури и административните звена в министерството е 372 щатни бройки.

(3) Числеността на отделните организационни структури и административни звена в министерството е посочена в приложението.

 

Чл. 15. Министърът на здравеопазването определя със заповед наименованията, функциите и числеността на отделите и секторите в дирекциите на министерството.

 

Раздел II.
Главен секретар

Чл. 16. (1) Главният секретар осъществява административното ръководство в изпълнение на законните разпореждания на министъра.

(2) Главният секретар ръководи, координира, контролира и организира функционирането и дейността на администрацията, като:

1. организира разпределението на задачите за изпълнение между административните звена в министерството;

2. отговаря за условията за нормална и ефективна работа на звената в министерството;

3. осигурява организационна връзка между политическия кабинет и административните звена;

4. ръководи, координира и контролира подготовката на становища на министъра по материали за заседания на Министерския съвет;

5. осъществява контрол за изпълнението на възложените задачи;

6. отговаря за работата и контрола по съхраняването на документите и опазването на държавната и служебната тайна;

7. координира и контролира дейността по стопанисване и управление на държавната собственост, предоставена на министерството;

8. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) отговаря за организирането, координирането и контрола на дейността по управление при кризи;

9. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) отговаря за организация на дейността с жалбите и сигналите на граждани и организации, постъпили в министерството;

10. (предишна т. 8 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) изпълнява и други задачи, определени с нормативен акт или възложени от министъра.

 

Раздел II.
"а" Дирекция "Вътрешен одит" (Нов - ДВ, бр. 48 от 2006 г., в сила от 01.05.2006 г.)

Чл. 16а. (Нов - ДВ, бр. 48 от 2006 г., в сила от 01.05.2006 г.) (1) Дирекция "Вътрешен одит" е на пряко подчинение на министъра и осъществява вътрешен одит по Закона за вътрешния одит в публичния сектор.

(2) Дирекцията по ал. 1 осъществява дейността по вътрешен одит на всички структури, програми, дейности и процеси в министерството, включително на разпоредителите със средства на Европейския съюз и на разпоредителите с бюджетни кредити от по-ниска степен към министъра, в съответствие с чл. 13 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор.

(3) Дирекцията по ал. 1 докладва директно на министъра.

(4) Дирекцията по ал. 1:

1. планира, извършва и докладва дейността по вътрешен одит в съответствие с изискванията на Закона за вътрешния одит в публичния сектор, стандартите за вътрешен одит, Етичния кодекс на вътрешните одитори, статута на вътрешния одит и утвърдената от министъра на финансите методология за вътрешен одит в публичния сектор;

2. изготвя на базата на оценка на риска тригодишен стратегически план и годишен план за дейността си, които се утвърждават от министъра;

3. изготвя одитен план за всеки одитен ангажимент, който съдържа обхват, цели, времетраене и разпределение на ресурсите за изпълнение на ангажимента, одитния подход и техники, вида и обема на проверките;

4. дава на министъра независима и обективна оценка за състоянието на одитираните системи за финансово управление и контрол;

5. оценява процесите за идентифициране, оценяване и управление на риска, въведени от министъра;

6. проверява и оценява: съответствието на дейностите със законодателството, вътрешните актове и договори; надеждността и всеобхватността на финансовата и оперативната информация; създадената организация по опазване на активите и информацията; ефективността, ефикасността и икономичността на дейностите; изпълнението на задачите, договорите, поетите ангажименти и постигането на целите;

7. консултира министъра по негово искане, като дава съвети, мнение, обучение и др. с цел да се подобрят процесите на управление на риска и контролът, без да поема управленска отговорност за това;

8. докладва и обсъжда с министъра и с ръководителите на структурите, чиято дейност е одитирана, резултатите от всеки извършен одитен ангажимент и представя одитен доклад;

9. дава препоръки в одитните доклади за подобряване на адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол, подпомага министъра при изготвянето на план за действие и извършва проверки за проследяване изпълнението на препоръките;

10. изготвя и представя на министъра годишен доклад за дейността по вътрешен одит в съответствие с чл. 40 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор;

11. осигурява повишаването на професионалната квалификация на вътрешните одитори и осъществява контакти с другите звена за вътрешен одит от организациите от публичния сектор с цел обмяна на добри практики.

 

Раздел III.
Инспекторат

Чл. 17. (1) Инспекторатът е звено на пряко подчинение на министъра, което осигурява изпълнението на контролните му функции и осъществява контрол върху дейността на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра на здравеопазването.

(2) Инспекторатът извършва проверки по утвърден от министъра годишен план, както и проверки по отделни сигнали, жалби или при случаи с обществен отзвук. Проверките се извършват въз основа на писмена заповед на министъра.

(3) Дейността на инспектората е насочена към обективно, безпристрастно и точно изясняване на проверяваните проблеми и предлагане на мерки за тяхното решаване и включва:

1. извършване на проверки по организацията и ефективността на административната дейност на министерството и на администрациите на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;

2. организиране издаването на наказателните постановления от компетентността на министъра;

3. извършване на проверки за спазването на вътрешните правила за организация на работата в министерството и в административните структури към министъра;

4. осъществяване на дейности по разкриване и предотвратяване конфликти на интереси и корупционни практики в министерството и във второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;

5. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) контрол относно спазването на препоръките на компетентните органи при извършени инспекции и одити на дейността на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;

6. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) разглеждане на предложения и сигнали, постъпили в министерството по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

(4) Инспекторатът представя на министъра тримесечен доклад за извършените проверки и за резултатите от тях.

 

Раздел IV.
Звено "Сигурност на информацията"

Чл. 18. (1) Звено "Сигурност на информацията" се ръководи от служителя по сигурността на информацията, който е пряко подчинен на министъра.

(2) Звено "Сигурност на информацията" изпълнява възложените му със Закона за защита на класифицираната информация задачи и осъществява методическо ръководство на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити и на организационните единици в министерството по спазване изискванията на закона.

 

Раздел V.
Обща администрация

Чл. 19. Общата администрация е организирана във:

1. дирекция "Бюджет и счетоводство";

2. дирекция "Канцелария и управление на човешките ресурси";

3. дирекция "Връзки с обществеността и протокол";

4. дирекция "Правна";

5. дирекция "Административни дейности и управление при кризи".

 

Чл. 20. Дирекция "Бюджет и счетоводство":

1. участва в разработването на нормативни актове, планове и програми, свързани с финансирането на здравната система и отчитането на разходите в здравеопазването;

2. определя бюджета на национални програми и проекти в областта на здравеопазването;

3. изготвя проект и контролира изпълнението на годишен бюджет на системата на министерството;

4. определя потребностите от финансови ресурси съвместно с административните звена на министерството, осигурява финансирането и осъществява контрол върху разходите в областта на здравеопазването;

5. разпределя бюджетните кредити на второстепенните разпоредители и дава методически указания относно спазването на нормативната уредба по съставянето, изпълнението и изготвянето на отчета за касовото изпълнение на бюджета;

6. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) осъществява предварителен контрол за законосъобразност на всички документи и действия, свързани с финансовата дейност, и осъществява проверки при вземането на решения за поемане на задължения и извършване на разход със средства, получени от републиканския бюджет;

7. (предишна т. 6 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) анализира разходите в здравеопазването, подготвя разчети, прави предложения за финансиране от държавния бюджет и изготвя обобщени финансови отчети на системата на министерството;

8. (предишна т. 7 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) предлага корекции по бюджета на министерството и отразява промените по дейности и структури в здравеопазването;

9. (предишна т. 8 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) разработва и съгласува финансовите обосновки към проекти на нормативни актове;

10. (предишна т. 9, изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) съгласува договорите за централизирани доставки и услуги;

11. (предишна т. 10 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) участва във формирането на бюджетните приоритети и насоки, анализа и оценката на стабилността на финансирането на системата на здравеопазването и по координацията и анализирането на бюджетните приходи и разходи и разпределението на финансирането между министерството, Националната здравноосигурителна каса, общините и другите ведомства;

12. (предишна т. 11 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) координира изготвянето и участва в обсъждането и съгласуването на основните макроикономически показатели и бюджетната политика в системата на здравеопазването в съответствие с приетите програми и определените параметри с Международния валутен фонд, Международната банка за възстановяване и развитие (Световната банка) и други международни финансови институции;

13. (предишна т. 12 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) участва в разработването на методологията и координира осъществяването на реформа в програмното бюджетно прогнозиране, планиране, съставяне и отчитане в системата на здравеопазването;

14. (предишна т. 13 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) изготвя и контролира банковите плащания за лечебни заведения, централните доставки и заемни споразумения в системата за електронни бюджетни разплащания СЕБРА;

15. (предишна т. 14 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) участва в изготвянето на стандартите за финансиране на делегираните от държавата дейности в областта на здравеопазването;

16. (предишна т. 15 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) изготвя разчети и организира изпълнението на договорите за субсидиране на преобразувани лечебни заведения за болнична помощ с държавно и общинско участие;

17. (предишна т. 16 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) участва в разработването, утвърждаването и анализирането на изпълнението на годишни финансови планове на лечебни заведения за болнична помощ с държавно участие;

18. (предишна т. 17 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) участва в разработването на методологията и реда за отчетност и изготвя текущи и периодични отчети и анализи за финансовото състояние на лечебните заведения за болнична помощ;

19. (предишна т. 18 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) осъществява оперативен контрол и организира текущото счетоводно отчитане на средствата по външни заемни споразумения и дарения и осъществява плащанията на министерството в системата на "Единната сметка" и организира разходването на средствата по валутните сметки;

20. (предишна т. 19 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) изготвя ежемесечни и тримесечни отчети за касовото изпълнение на бюджета и на извънбюджетните сметки и фондове на министерството, съставя, изпълнява, приключва и отчита бюджетните сметки на министерството и изготвя годишния баланс;

21. (предишна т. 20 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) съхранява счетоводните документи съгласно изискванията на Закона за счетоводството и вътрешните правила и инструкции.

 

Чл. 21. Дирекция "Канцелария и управление на човешките ресурси":

1. организира документооборота и архивната дейност в министерството и поддържа единната информационна система за документооборот;

2. ежемесечно изготвя справки за хода на изпълнението на възложените задачи и за движението на преписките;

3. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) информира звената в министерството относно актовете на Министерския съвет, свързани с дейността на министерството, на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;

4. организира подготовката и изпращането на материалите за заседанията на Министерския съвет;

5. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) организира и координира дейността по административното обслужване на физическите и юридическите лица;

6. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) участва в разглеждането на сигнали и жалби, свързани с административното обслужване;

7. (предишна т. 6 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) разработва проекти на прогнози и планове за развитие на човешките ресурси в министерството;

8. (предишна т. 7 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) разработва проекти на длъжностните разписания, поддържа в актуален вид поименните длъжностни разписания;

9. (предишна т. 8 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) организира дейността по обявяване на конкурсите за държавните служители и набирането и подбора на служители по трудово правоотношение;

10. (предишна т. 9 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) координира и подпомага дейността по разработването и актуализирането на длъжностните характеристики в администрацията;

11. (предишна т. 10 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) изготвя проект на годишния план за обучение на служителите в администрацията и анализира дейностите по обучението;

12. (предишна т. 11 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) консултира ръководители и служители по прилагането на процедурите и по проблеми, свързани с управление на човешките ресурси;

13. (предишна т. 12 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) разработва материали, необходими за социалния диалог с професионалните организации на служителите в администрацията;

14. (предишна т. 13 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) осъществява проучвания на мотивацията на служителите в министерството, на организационната култура и подобряването на условията на труд;

15. (предишна т. 14 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) подготвя становища по проекти на нормативни актове във връзка с управлението на човешките ресурси в държавната администрация;

16. (предишна т. 15 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) изготвя актовете, свързани с възникване, изменяне и прекратяване на трудови и служебни правоотношения на служителите на министерството и на ръководителите на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра и поддържа личните им досиета;

17. (предишна т. 16 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) поддържа и съхранява досиета на нормативните актове, издадени от министъра или приети от Министерския съвет, по които министърът е вносител;

18. (предишна т. 17, изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) отговаря за воденето на Административния регистър.

 

Чл. 22. (1) Дирекция "Връзки с обществеността и протокол":

1. планира медийната политика и публичното представяне на министъра и на министерството и координира връзките с медиите;

2. проучва и анализира общественото мнение във връзка с политиката на министерството;

3. координира организацията на семинари, дискусии и кръгли маси;

4. координира медийното отразяване на изявите на министъра, на членовете на политическия кабинет и на служителите на министерството;

5. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г., отм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г.)

6. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) организира, координира, контролира и отговаря за поддържането на актуална информация на интернет страницата на министерството;

7. (изм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г.) подготвя съобщения до средствата за масово осведомяване по проекти на нормативни актове и организира обявяването на проектите на нормативни актове и на стратегически документи на интернет страницата на министерството и на Портала за обществени консултации, които се предоставят от дирекция "Канцелария и управление на човешките ресурси";

8. (изм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г.) осигурява публичност и прозрачност на дейността на министерството, като организира, координира и отговаря за дейността по предоставяне на достъп до обществена информация съгласно Закона за достъп до обществена информация;

9. участва в подготовката на отговорите на министъра за парламентарен контрол;

10. организира архив на медийните изяви на членовете на политическия кабинет;

11. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) осигурява изпълнението на програмите за пребиваването на чуждестранни делегации и гости;

12. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г., отм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г.)

13. (нова - ДВ, бр. 19 от 2009 г.) организира и провежда информационната политика на министерството и изготвя съобщения до медиите за прояви, свързани с дейността на министъра и на министерството;

14. (нова - ДВ, бр. 19 от 2009 г.) координира връзките с медиите с цел осигуряване на регулярна информация за дейността на министъра и на министерството в публичното пространство;

15. (нова - ДВ, бр. 19 от 2009 г.) организира логистиката на посещенията на министъра и на заместник-министрите в страната и в чужбина и участва в отразяването на посещенията им в медиите;

16. (нова - ДВ, бр. 19 от 2009 г.) участва в съвместни инициативи с неправителствени организации при провеждане на дискусионни форуми по конкретни проблеми на здравеопазването с участието на служители на министерството;

17. (нова - ДВ, бр. 19 от 2009 г.) провежда тематични кампании с цел информиране на гражданите и организациите за практическите ползи от предприеманите стъпки на министерството, свързани с изготвянето на електронни здравни карти, достъпа до качествено здравно обслужване, борбата с проявите на нерегламентирани плащания в системата на здравеопазването;

18. (нова - ДВ, бр. 19 от 2009 г.) организира дейността по поддържане на он-лайн консултации на интернет страницата на министерството по въпроси на здравеопазването.

(2) Дирекция "Връзки с обществеността и протокол" координира дейността си с дирекция "Правителствена информационна служба" на Министерския съвет, както и със звената за връзки с обществеността на другите министерства и ведомства.

 

Чл. 23. Дирекция "Правна":

1. изготвя и съгласува проекти на нормативни актове от компетентността на министъра и на Министерския съвет, по които министърът е вносител;

2. изготвя съгласувателни становища по проекти на актове на Министерския съвет, а в определени случаи - съвместно с други дирекции;

3. съгласува за законосъобразност разработването, управлението и изпълнението на международни проекти, програми и споразумения в областта на здравеопазването;

4. съгласува за законосъобразност разработването, представянето и изпълнението на българските позиции пред структурите на Европейския съюз в областта на здравеопазването;

5. изготвя проекти, съгласува или дава становища по законосъобразността на индивидуалните административни актове и наказателни постановления, издавани от министъра или от упълномощено от него длъжностно лице;

6. съгласува за законосъобразност проектите на договори, по които министърът е страна;

7. изготвя становища за даване на задължителни предписания и за налагане на принудителни административни мерки и следи за законосъобразното провеждане на производството по налагане на принудителни административни мерки и административнонаказателна отговорност;

8. дава становища и предложения във връзка с решаването на правни проблеми, свързани с лицензионната и регистрационната дейност от компетентността на министерството;

9. оказва правна помощ на министъра при упражняване на функциите му по управление и разпореждане с дълготрайните материални активи на министерството;

10. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) съгласува актове, свързани с управлението и ползването на обектите - държавна собственост, предоставени на министерството;

11. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) съгласува актове, с които министърът упражнява правомощията на принципал на лечебните заведения, и актовете, свързани с концесионната дейност;

12. осъществява методическа помощ и координация по отношение на правното обслужване на дейностите в другите дирекции на министерството и предлага мерки за усъвършенстване процеса на издаване на нормативни и индивидуални административни актове;

13. осъществява процесуалното представителство и правната защита на министъра и на министерството пред всички съдебни инстанции по дела, обобщава съдебната практика по дела, свързани с жалби срещу актове на министъра;

14. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) изготвя становища по конституционни дела, по които министърът е заинтересувана страна.

 

Чл. 24. Дирекция "Административни дейности и управление при кризи":

1. организира, планира и ръководи дейностите по привеждане на министерството, второстепенните разпоредители с бюджетни кредити и държавните лечебни заведения в готовност за работа при кризи от военен и невоенен характер;

2. оказва методическа помощ при разработването и провеждането на мероприятията по поддържане на плановете за работа в системата на здравеопазването при кризи;

3. организира дейностите по определяне и планиране на запасите, необходими на здравеопазването за работа при кризи;

4. организира осигуряването на здравеопазването с кадрови потенциал за работа в условия на кризи;

5. разработва план за привеждане на министерството от мирно на военно положение, военновременен план и план за разсредоточаване и евакуация и провежда мероприятия за тяхното изпълнение;

6. организира денонощно дежурство за поддържане готовността на администрацията на министерството и оповестяването му при привеждане на страната от мирно на военно положение, при стихийни бедствия и аварии;

7. организира подготовката на ръководния състав, тренировките и ученията по военновременния план и подпомага ръководството при въвеждането му в действие;

8. участва в организирането и поддържането на съвместимостта на структурите от здравната мрежа на страната със структурите на НАТО и Европейския съюз;

9. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) организира дейностите по техническото поддържане на сградния фонд, ползван от министерството, ведомствените жилища и гаражите;

10. организира правилната експлоатация на техническите системи в министерството, грижи се за изправното състояние на противопожарната техника и хигиената в сградата на министерството;

11. издава пропуски и следи за спазването на режима за допускане на външни лица в сградата на министерството;

12. извършва транспортното обслужване и отговаря за техническото състояние на автомобилния парк.

 

Раздел VI.
Специализирана администрация

Чл. 25. Специализираната администрация е организирана във:

1. дирекция "Национална здравна политика";

2. (нова - ДВ, бр. 26 от 2009 г.) дирекция "Лекарствена политика";

3. (предишна т. 2 - ДВ, бр. 26 от 2009 г.) дирекция "Медицински дейности";

4. (предишна т. 3 - ДВ, бр. 26 от 2009 г.) дирекция "Обществено здраве";

5. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г., предишна т. 4 - ДВ, бр. 26 от 2009 г.) дирекция "Превенция и контрол на СПИН, туберкулоза и полово предавани инфекции;

6. (предишна т. 4 - ДВ, бр. 24 от 2008 г., предишна т. 5 - ДВ, бр. 26 от 2009 г.) дирекция "Управление на проекти и програми";

7. (предишна т. 5 - ДВ, бр. 24 от 2008 г., предишна т. 6 - ДВ, бр. 26 от 2009 г.) дирекция "Европейски въпроси и международно сътрудничество";

8. (предишна т. 6 - ДВ, бр. 24 от 2008 г., предишна т. 7 - ДВ, бр. 26 от 2009 г.) дирекция "Инвестиционна политика";

9. (предишна т. 7 - ДВ, бр. 24 от 2008 г., предишна т. 8 - ДВ, бр. 26 от 2009 г.) дирекция "Специализиран медицински надзор";

10. (предишна т. 8 - ДВ, бр. 24 от 2008 г., предишна т. 9 - ДВ, бр. 26 от 2009 г.) дирекция "Наркотични вещества";

11. (предишна т. 9 - ДВ, бр. 24 от 2008 г., предишна т. 10 - ДВ, бр. 26 от 2009 г.) дирекция "Електронно здравеопазване".

 

Чл. 26. Дирекция "Национална здравна политика":

1. (доп. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) разработва проекти на стратегии в областта на здравната политика и координира и контролира изпълнението им;

2. разработва и координира изпълнението на национални и регионални здравни програми и проекти;

3. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) анализира здравните потребности на населението;

4. обобщава годишния доклад за състоянието на здравето на гражданите и за изпълнението на Националната здравна стратегия;

5. извършва оценка на въздействието при прилагането на нормативни актове, свързани със здравната политика;

6. ръководи и координира дейността на регионалните центрове по здравеопазване;

7. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) разработва проекти на нормативни актове в областта на здравната политика;

8. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г., отм. - ДВ, бр. 26 от 2009 г.)

9. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г., отм. - ДВ, бр. 26 от 2009 г.)

10. (отм., предишна т. 9, изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г., отм. - ДВ, бр. 26 от 2009 г.)

11. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г., отм. - ДВ, бр. 26 от 2009 г.)

12. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) подпомага министъра при упражняване на правомощията му във връзка с дейността по провеждане на медицински научни изследвания върху хора по реда на Закона за здравето;

13. организира и поддържа списък на лицата, придобили медицинско образование по Закона за здравето;

14. планира и координира дейностите по провеждане на следдипломно обучение в системата на здравеопазването.

15. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) участва в проверки и в разглеждането на предложения и сигнали, свързани с провеждането на държавната здравна политика;

16. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г., отм. - ДВ, бр. 26 от 2009 г.)

17. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г., отм. - ДВ, бр. 26 от 2009 г.)

18. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) събира и анализира информация за състоянието и тенденциите за развитие на здравната система, здравното състояние на населението и потребностите от човешки ресурси в областта на здравеопазването в Република България и за здравните системи в други държави.

 

Чл. 26а. (Нов - ДВ, бр. 26 от 2009 г.) Дирекция "Лекарствена политика":

1. провежда лекарствената политиката като част от цялостната политика в здравеопазването;

2. разработва проекти на нормативни актове в областта на лекарствената политика;

3. организира дейността по издаване на разрешения и поддържа регистри по Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина;

4. изготвя анализи, оценки и прогнози по проблемите на лекарствената политика;

5. планира, разпределя и контролира централните доставки на лекарствени продукти за лечебните заведения, като:

а) изготвя предложения до министъра относно необходимите количества лекарствени продукти и свързаните с това финансови средства, заплащани от републиканския бюджет;

б) осъществява контрол върху доставките и разпределянето на лекарствени продукти, заплащани от републиканския бюджет;

6. осъществява методическо ръководство върху лекарствоснабдяването и употребата на лекарствени продукти от крайните получатели на лекарствени продукти, заплащани от републиканския бюджет;

7. събира и обработва данни относно използваните лекарствени продукти в лечебните заведения, извършва анализи, оценки и прогнози по проблемите на лечението с лекарствени продукти;

8. подпомага министъра при упражняване на правомощията му по Закона за медицинските изделия, както и при тяхното планиране, разпределяне и контролиране за нуждите на здравната система;

9. координира дейността на Висшия съвет по фармация, Комисията по позитивния лекарствен списък и Комисията по цените на лекарствените продукти по Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина;

10. организира дейността на информационно-аналитичното звено по чл. 259, ал. 8 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина;

11. организира и координира изготвянето на ценови анализи на лекарствените продукти;

12. организира и поддържа база данни за референтните цени на лекарствените продукти в страните членки;

13. организира и участва в проверки и в разглеждането на предложения и сигнали, свързани с провеждането на лекарствената политика.

 

Чл. 27. (Изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) Дирекция "Медицински дейности":

1. разработва проекти на нормативни актове, свързани с медицинските дейности;

2. осъществява контрол по спазване на медицинските стандарти и дейности и по медицинското обслужване на пациентите;

3. осъществява контрол върху достъпа и качеството на медицинската дейност в страната;

4. осъществява методическо ръководство и контрол и координира дейността на центровете за спешна медицинска помощ, лечебните заведения за стационарна психиатрична помощ и държавните домове за медико-социални грижи за деца, в които се осъществяват медицинско наблюдение и специфични грижи за деца;

5. координира дейността на центровете за трансфузионна хематология по отношение на качеството и ефективността на дейностите по вземане, обработка, преработка, съхраняване и разпределение на кръв и кръвни съставки;

6. разработва критерии и система за оценка на резултатите от медицинската дейност на ръководителите на лечебните заведения по чл. 5, ал. 1 от Закона за лечебните заведения;

7. подпомага министъра при осъществяване на правомощията му в областта на трансплантацията на органи, тъкани и клетки;

8. подпомага министъра при осъществяване на правомощията му по ръководство и контрол на медицинската експертиза на работоспособността;

9. организира дейността по издаване и отнемане на разрешения за лечебна дейност и на разрешения за международен обмен на органи, тъкани и клетки;

10. извършва оценка на въздействието при прилагане на нормативни актове, свързани с медицинските дейности;

11. организира дейността, свързана с подпомагане лечението на български граждани в чужбина извън обхвата на задължителното здравно осигуряване;

12. организира, координира и контролира дейността по осигуряване, подобряване и развитие на спешната медицинска помощ в Република България;

13. подпомага министъра при реализиране на правомощията му, свързани с прилагането на неконвенционалните методи за благоприятно въздействие върху индивидуалното здраве;

14. координира дейностите по осигуряване на устойчиво развитие на спешната медицинска помощ и по опазване на психичното здраве;

15. организира дейностите, свързани с определяне на национални и републикански консултанти, и изготвя правила за тяхната работа;

16. участва в проверки и в разглеждането на предложения и сигнали, свързани с медицинското обслужване на гражданите;

17. поддържа регистри по Закона за лечебните заведения и по Закона за кръвта, кръводаряването и кръвопреливането;

18. участва в разработването и изпълнението на международни проекти в областта на медицинските дейности;

19. участва в разработването на годишния доклад за състоянието на здравето на гражданите по въпроси, свързани с медицинското обслужване.

 

Чл. 28. Дирекция "Обществено здраве":

1. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) разработва и съгласува проекти на нормативни актове в областта на държавния здравен, включително радиационен, контрол, надзора на заразните болести и опазването на общественото здраве;

2. разработва здравни изисквания и норми:

а) за обектите с обществено предназначение;

б) за продуктите и стоките със значение за здравето на човека;

в) към дейностите със значение за здравето на човека;

г) към лицата, работещи в определени обекти с обществено предназначение;

д) за факторите на жизнената среда;

3. разработва и съгласува проекти на нормативни актове, които транспонират актове на Европейския съюз в областта на опазване на общественото здраве и безопасността на храните;

4. ежегодно разработва указания за планиране на дейности по опазване на общественото здраве, надзора на заразните болести и държавния здравен контрол, включително контрола за безопасност на храните, контрола върху дейностите с опасни отпадъци и върху химичните вещества и препарати, в съответствие със законодателството в тази област;

5. организира разрешителната и регистрационната дейност и поддържа регистри в областта на опазване на общественото здраве в случаите, предвидени в закон;

6. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) координира изпълнението на програми, проекти и дейности, свързани с надзора над заразните болести и имунопрофилактиката, анализира епидемичната обстановка в страната, изготвя анализи, оценки и прогнози, свързани с надзора на заразните болести;

7. организира провеждането на граничен здравен контрол за предпазване от внасяне и разпространение на особено опасни инфекции;

8. разработва и предлага специфични противоепидемични мерки при възникване на извънредна епидемична обстановка и при използване на биологични агенти за нанасяне на вреда;

9. (отм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.)

10. (отм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.)

11. организира и контролира извършването на анализ и оценка на влиянието на факторите на жизнената среда върху здравето на населението и предлага мерки за предотвратяване на вредните последици от рисковите фактори на жизнената среда върху здравето на човека и контролира изпълнението им;

12. (изм. и доп. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) организира и ръководи мониторинговите системи по питейните води и водите за къпане, атмосферния въздух, замърсителите в храните, както и Националната система за мониторинг на шума в урбанизираните територии;

13. участва в изготвянето на предложение за определяне на районите в страната с повишен здравен риск от въздействието на факторите на жизнената среда; предлага и ръководи изпълнението на програми за организиране на контролни изследвания и прегледи и провеждането на дейности, свързани с опазване, укрепване и възстановяване здравето на гражданите, които живеят в районите с повишен здравен риск;

14. участва в разработването на годишния доклад на министъра за състоянието на здравето на гражданите, като подготвя раздел "Здраве и околна среда";

15. изготвя, ръководи и координира изпълнението, отчитането и оценката на дейностите по национални профилактични и здравнообразователни програми и проекти;

16. (доп. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) организира и подпомага изпълнението на дейности по профилактика на болестите и промоция на здравето и участва в публични изяви, свързани с тези дейности;

17. (доп. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) организационно и методически ръководи и подпомага дейността на регионалните инспекции за опазване и контрол на общественото здраве, включително дейността им по контрола върху безопасността на храните от неживотински произход;

18. разработва прогнози и анализи и участва в дейността по определяне на потребностите от финансови ресурси в областта на опазване на общественото здраве;

19. подпомага организационно и технически дейността на Националния съвет по безопасност на храните, участва със свои специалисти в работни групи и експертни съвети на други ведомства;

20. участва в изготвянето на становища и позиции за участие в работните органи към Съвета на Европа и на Европейската комисия по въпросите в областта на опазване на общественото здраве и безопасността на храните;

21. осъществява сътрудничество с международни организации по въпросите на държавния здравен контрол, безопасността на храните, надзора на заразните болести и опазването на общественото здраве;

22. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) участва в изпълнението на международни програми и проекти в областта на общественото здраве;

23. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) извършва оценка на въздействието при прилагане на нормативните актове в областта на общественото здраве;

24. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) участва в проверки и в разглеждането на предложения и сигнали, свързани с опазване на общественото здраве и с държавния здравен контрол.

 

Чл. 28а. (Нов - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) Дирекция "Превенция и контрол на СПИН, туберкулоза и полово предавани инфекции":

1. разработва проекти на национални стратегии в областта на превенцията и контрола на СПИН, туберкулозата и полово предаваните инфекции (ППИ);

2. разработва и координира изпълнението на международни, национални и регионални проекти и програми по проблемите на СПИН, туберкулоза и ППИ;

3. разработва и съгласува проекти на нормативни актове в областта на превенцията и контрола на СПИН, туберкулозата и ППИ;

4. анализира епидемичната обстановка в страната, изготвя доклади, оценки и прогнози, свързани с надзора на СПИН, туберкулозата и ППИ;

5. изготвя, ръководи и координира планирането, изпълнението, отчитането и оценката на дейностите, свързани с превенцията на СПИН, туберкулоза и ППИ;

6. административно обслужва дейността на Националния комитет по профилактика на СПИН и ППБ към Министерския съвет, Националния координационен комитет за борба срещу СПИН и туберкулоза и Експертните съвети по СПИН и туберкулоза към министерството;

7. разработва и координира национална система за мониторинг и оценка на резултатите от изпълнението на стратегии, проекти и програми в областта на СПИН, туберкулоза и ППИ;

8. методически подпомага дейността на националните центрове към министерството, регионалните инспекции за опазване и контрол на общественото здраве, регионалните центрове по здравеопазване и лечебните заведения по проблемите на СПИН, туберкулоза и ППИ;

9. разработва прогнози и анализи и участва в дейността по определяне на потребностите от финансови ресурси за промоция на здраве, превенция, диагностика и лечение на СПИН, туберкулоза и ППИ;

10. участва със свои специалисти в работни групи и експертни съвети на други ведомства;

11. участва в изготвянето на становища и позиции по проблемите на СПИН, туберкулоза и ППИ, предназначени за работните органи към Съвета на Европа, Европейската комисия и Европейския съюз;

12. осъществява връзки с правителствени, неправителствени и международни организации по въпросите на СПИН, туберкулоза и ППИ.

 

Чл. 29. Дирекция "Управление на проекти и програми":

1. участва в разработването и управлението на международни проекти и програми в областта на здравеопазването, финансирани от Европейския съюз или от други международни финансови институции и донори;

2. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) идентифицира, разработва, участва в разработването, изпълнението и контрола на проекти в областта на здравеопазването в изпълнение на Националната стратегическа референтна рамка, националните планове за развитие и оперативните програми на Република България;

3. (предишна т. 2 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) осъществява цялостната координация и мониторинг на изпълнението на международните програми и проекти;

4. (предишна т. 3 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) разработва и актуализира система от критерии и индикатори за мониторинг и оценка на изпълняваните от министерството програми и проекти;

5. (предишна т. 4 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) докладва за напредъка на проектите пред институциите, отговорни за наблюдението и контрола по усвояването на средства от фондове на Европейския съюз и международните финансови институции;

6. (предишна т. 5, изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) участва в разработването и съгласуването на проекти на финансови меморандуми и други споразумения за финансиране от предприсъединителните програми, Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, както и от други финансиращи институции по програми и проекти в областта на здравеопазването.

 

Чл. 30. Дирекция "Европейски въпроси и международно сътрудничество":

1. подпомага дейността на министъра и ръководството на министерството в областта на европейската интеграция;

2. организира и координира изпълнението на цялостната работа на министерството в областта на европейската интеграция;

3. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) поддържа оперативни контакти на експертно равнище по въпросите на европейската интеграция, включително чрез Постоянното представителство на Република България към Европейския съюз, с институциите на Европейския съюз, както и с Представителството на Европейската комисия в България и с институции на държавите - членки на Европейския съюз;

4. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) организира и координира участието на експертите от министерството в комитети и работни групи към Съвета на Европейския съюз, Европейската комисия, Съвета на Европа и Съвета по европейските въпроси;

5. координира и участва в изготвянето на становища и позиции от компетентност на министерството за Съвета по европейска интеграция и за Съвета за координация и мониторинг към Съвета по европейска интеграция, както и за заседания на Европейския съвет и на Съвета на Европейския съюз;

6. осъществява оперативната връзка между министерството и ресорните дирекции на Министерския съвет, Министерството на външните работи и други ведомства по въпросите на европейската интеграция;

7. разработва и участва в разработването на проекти на нормативни актове във връзка с изпълнението на поети ангажименти за хармонизиране на българското законодателство с правото на Европейския съюз в областите от компетентност на министерството;

8. проучва националните законодателства на държави - членки на Европейския съюз, и предоставя сравнителноправни анализи и справки, необходими при изготвяне на конкретни законопроекти в областите от компетентността на министъра;

9. (изм. - ДВ, бр. 92 от 2007 г.) организира и осъществява процедурите за признаване на професионална квалификация и за признаване на специализация в областта на здравеопазването;

10. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) участва в разработването на проекти на единни държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалностите по регулираните професии от професионални направления "Медицина", "Дентална медицина", "Фармация", "Обществено здраве" и "Здравни грижи";

11. координира международната дейност на министерството, в т.ч. подготовката на двустранни и многостранни договори за международно сътрудничество, организацията и контрола за тяхното изпълнение; организира и подпомага участието на министъра в междуправителствени комисии, на които той е определен за ръководител; осъществява оперативен контакт с чужди посолства в България и с правителствени институции в чужбина; организира международни срещи и осъществява международна протоколна дейност;

12. разработва и организира сключването на международни споразумения в областта на здравеопазването и координира тяхното изпълнение;

13. осъществява координацията при участие на министерството в инициативите и програмите на Световната здравна организация и на Съвета на Европа;

14. координира подготовката и участието в семинари и други мероприятия с международно участие;

15. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) съгласува и организира приемането и изпращането на чуждестранни делегации, посещенията на министъра и на заместник-министрите в чужбина и обмена на специалисти, изготвя проекти и програми за пребиваването им и оформя командировките в чужбина;

16. създава и поддържа база данни за задграничните командировки на служителите на министерството и неговите структури;

17. (нова - ДВ, бр. 92 от 2007 г.) организира и осъществява процедурите по издаване на удостоверения за професионална квалификация и специализация, придобити в Република България, включително за наличие или липса на административни наказания, свързани с правото да се упражнява медицинска професия;

18. (нова - ДВ, бр. 92 от 2007 г.) организира и осъществява процедурите във връзка с временно упражняване на медицински дейности в Република България от граждани на Европейския съюз и в другите държави от Европейското икономическо пространство;

19. (нова - ДВ, бр. 92 от 2007 г.) осъществява връзки и координира взаимодействието с институциите на Европейския съюз в областта на взаимното признаване на професионални квалификации и специализации в областта на здравеопазването;

20. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) изготвя и координира изготвянето на нормативни актове в областта на координацията на системите за социална сигурност в частта здравни грижи;

21. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) организира, координира и отговаря за изпълнението на дейностите, свързани с координация на системите за социална сигурност в частта здравни грижи.

 

Чл. 31. Дирекция "Инвестиционна политика":

1. проучва нуждите на структурите в системата на здравеопазването съобразно инвестиционната стратегия на министерството за осъществяване на здравната реформа и изготвя предложения за ново строителство, реконструкция или ремонт;

2. организира и участва в процедури за възлагане и приемане на проучвателни и проектни работи, строителство, доставка на обектови машини и съоръжения, медицинска апаратура и консултантски услуги;

3. осъществява пряк технически и финансов контрол при изпълнението на поръчките в областта на инвестиционната дейност за проектиране, строителство, инженеринг, доставка на обектови машини и съоръжения, медицинска апаратура и консултантски услуги до тяхната реализация;

4. изготвя в съответствие със Закона за държавния бюджет и със Закона за устройството на държавния бюджет и предлага за одобряване от министъра структурата на капиталовите разходи за второстепенните разпоредители с бюджетни кредити и за лечебните заведения с държавно участие в капитала, корекциите в тази структура и годишните задачи във връзка с това;

5. оказва техническа и методологична помощ на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра и на държавните лечебни заведения - търговски дружества, по въпросите на инвестиционните разходи, по уточняването на собствеността им, както и по провеждани от тях процедури за възлагане на обществени поръчки;

6. изготвя експертни оценки за състоянието на сградния фонд и инсталациите на държавните лечебни и здравни заведения в системата на министерството, както и технико-икономически доклади за връзката между инвестиционните и експлоатационните разходи при въвеждане на нови технологии и материали;

7. предприема действия за актуализация на актовете за държавна собственост върху имоти, предоставени на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра, на лечебните и здравните заведения;

8. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) организира дейността по управление на собствеността на министерството;

9. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) организира и осъществява концесионната политика и дейността по предоставяне на държавни и обществени концесии;

10. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) осъществява подготвителни, регулиращи, координиращи, контролни и информационни функции във връзка с процеса на концесиониране;

11. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) подготвя документите и организира провеждането на процедури за предоставяне на концесии в здравеопазването съвместно с други дирекции в министерството;

12. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) организира и осъществява превантивен и текущ контрол по предоставянето на концесии и изпълнението на концесионните договори;

13. (предишна т. 8 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) организира дейностите по провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки, по които министърът е възложител;

14. (предишна т. 9 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) оказва съдействие на дирекция "Правна" при процесуалното представителство на министъра по съдебни дела, свързани с проведени процедури по възлагане на обществени поръчки и за предявени претенции по реда на Закона за обезщетяване на собственици на одържавени имоти, като предоставя документи и изразява становища;

15. (предишна т. 10 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) изготвя становища по нормативни актове, програми и методики, отнасящи се до проблеми от компетентността на дирекцията;

16. (предишна т. 11 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) изготвя актовете, свързани с управлението на лечебни заведения - търговски дружества;

17. (предишна т. 12 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) предприема действия за изпълнение на съдебни решения по Закона за обезщетяване собствениците на одържавени имоти.

 

Чл. 32. (1) (Предишен текст на чл. 32 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) Дирекция "Специализиран медицински надзор":

1. следи за осигуряване спазването на медицинските стандарти и на правилата за добра медицинска практика в договорите на районните здравноосигурителни каси и на дружествата за доброволно здравно осигуряване с изпълнители на медицинска помощ;

2. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) следи за осигуряване достъпа на здравноосигурените лица до качествена извънболнична и болнична медицинска и дентална помощ;

3. изисква и проверява договорите между: районните здравноосигурителни каси и изпълнителите на медицинска помощ; здравноосигурителните дружества и изпълнителите на медицинска помощ; изпълнителите на медицинска помощ и физически или юридически лица за предоставяне на медицинска помощ;

4. (отм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.)

5. обобщава данните и изготвя анализи относно броя на обслужените лица, вида и обема на предоставените услуги по договори с районните здравноосигурителни каси и дружествата за доброволно здравно осигуряване;

6. предоставя в Комисията за финансов надзор информация за физическите лица, за юридическите лица и за лечебните и здравните заведения, които извършват дейност по доброволно здравно осигуряване без лицензия;

7. изготвя по искане на заместник-председателя на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление "Застрахователен надзор", становища по съдържанието и изпълнимостта на здравноосигурителните пакети, предлагани от здравноосигурителните дружества;

8. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) подпомага дейността, свързана с координация на системите за социална сигурност в частта здравни грижи;

9. (предишна т. 8 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) изготвя годишен доклад до министъра за състоянието и цялостната дейност по здравно осигуряване.

(2) (Нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) За осъществяване на своите правомощия служителите на дирекцията имат право да осъществяват проверки на място в Националната здравноосигурителна каса, районните здравноосигурителни каси, осигурителните дружества и изпълнителите на медицинска помощ, както и да изискват и получават необходимите документи и информация, свързани с изпълнението на функциите по ал. 1.

 

Чл. 33. Дирекция "Наркотични вещества":

1. (доп. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) организира дейностите по издаване, промяна, подновяване и отнемане на лицензии за производство, търговия на едро и дребно с лекарствени продукти, съдържащи наркотични вещества по чл. 32 и 33 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите;

2. организира издаването на разрешителни за внос и износ на наркотични вещества, както и на разрешителни по чл. 59 и 73 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите;

3. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) организира дейността по издаване на разрешения по чл. 73 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите;

4. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) организира дейността по издаване и подновяване на разрешения за осъществяване на субституиращи и поддържащи програми, използващи упойващи вещества за лица, зависими от наркотични вещества, и осъществява контрол на отчетността, документацията и съхранението на наркотичните вещества, използвани в програмите;

5. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) поддържа регистри по Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите;

6. (предишна т. 3 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) изготвя заповеди за унищожаване на наркотични вещества по реда на чл. 97 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите;

7. (предишна т. 4 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) извършва проверки, изготвя предписания и актове за установени нарушения по Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите;

8. (предишна т. 5 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) събира, обработва и анализира информация за произведени, преработени, продадени, съхранявани, внесени, изнесени и налични наркотични вещества въз основа на отчетите на производителите и на търговците на едро, както и за отпуснатите от аптеките наркотични вещества и техни препарати;

9. (предишна т. 6 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) подпомага министъра при осъществяването на контрол по изпълнението на задълженията, произтичащи от международните договори, по които Република България е страна, като изготвя и представя в Международния съвет за контрол на наркотиците съответните отчети по чл. 77 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите;

10. (предишна т. 7 - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) административно обслужва и подпомага дейността на Националния съвет по наркотичните вещества;

11. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) координира и методически ръководи дейността на инспекторите по наркотични вещества към регионалните центрове по здравеопазване съгласно чл. 17, ал. 1 от Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите;

12. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) участва в комисии по унищожаване на незаконно придобити растения, наркотични вещества и техните препарати;

13. (нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) координира изпълнението на национални стратегии и програми в областта на борбата с наркотиците.

 

Чл. 34. Дирекция "Електронно здравеопазване":

1. разработва стратегия за електронно здравеопазване и план за действие;

2. прави предложения във връзка с изпълнението на стратегията и приоритетите за информационно осигуряване на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити;

3. организира, координира и контролира функционирането на комуникационно-информационната система за здравеопазване;

4. изгражда, поддържа и организира дейността по използване на информационните бази данни на министерството, съдържащи икономическа, статистическа, вътрешноведомствена и научно-техническа информация;

5. организира и поддържа автоматизираната информационна инфраструктура на министерството - локални мрежи, комуникационно оборудване, компютърна техника;

6. разработва и предлага правила за информационно управление и система за достъп до информация;

7. организира внедряването на нови информационни и комуникационни технологии в министерството;

8. участва в изготвянето на проекти за обработка на информацията за нуждите на министерството;

9. съгласува и осъществява автоматизирания обмен на данни с национални и ведомствени информационни системи и интеграцията в единната комуникационна инфраструктура на администрацията;

10. изготвя становища и предложения за медицински информационни стандарти за обмен на здравна информация.

 

Раздел VII.
Организация на работата в министерството

Чл. 35. (1) Всички документи, получени в министерството, се завеждат в единна информационна система за документооборот от дирекция "Канцелария и управление на човешките ресурси".

(2) При завеждането на документите се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува служебна преписка.

(3) Служебните преписки подлежат на насочване според адресата им.

(4) Насочването се извършва от министъра или от главния секретар и заместник-министрите съобразно разпределението на ресорите.

(5) (Нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) Всички сигнали, свързани със злоупотреби с власт и корупция, се разпределят на инспектората, проучват се от него и се докладват на министъра. Сигнали за злоупотреби с власт и за корупция, свързани със служители на инспектората, се изпращат на министъра.

 

Чл. 36. (1) (Доп. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) Министърът, заместник-министрите, главният държавен здравен инспектор и главният секретар разпределят служебните преписки с резолюция до съответните ръководители на административни звена. Резолюцията съдържа указания, срок за изпълнение, дата и подпис.

(2) Насочването на материалите, включени за разглеждане в дневния ред на заседанията на Министерския съвет, се извършва от главния секретар.

(3) Ръководителите на административни звена възлагат с резолюция изработването на служебните преписки на определен служител.

 

Чл. 37. В изпълнение на функциите и поставените конкретни задачи административните звена изготвят становища, отчети, доклади, докладни записки, анализи, програми, концепции, позиции, информации, паметни бележки, проекти на решения по конкретни въпроси, вътрешни актове, проекти на нормативни актове и други документи.

 

Чл. 38. Административните звена пряко си взаимодействат по въпроси от смесена компетентност, като водещата дирекция обобщава окончателното становище.

 

Чл. 39. Съгласуваността и оперативността по дейности, отнасящи се до две или повече дирекции, се осигурява чрез спазването на следния ред на работа:

1. обща координация:

а) (доп. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) с резолюция на министъра, заместник-министър, главния държавен здравен инспектор, главния секретар и директор на дирекция върху преписките се посочват водещото звено, конкретните задачи за изпълнение и указания за работа, както и срок за изпълнение;

б) водещото звено, посочено на първо място в резолюцията, е основен изпълнител по възложената задача и главен координатор, който осъществява необходимата съгласуваност между звената; отговорните звена изпращат на водещото звено своето становище по въпроси от съвместна компетентност;

в) документите, изготвени от две и повече звена, се съгласуват от техните ръководители;

2. субординация:

а) (доп. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) ръководителите на звената докладват на ресорния заместник-министър, главния държавен здравен инспектор и на главния секретар въпросите от своята компетентност, както и изпълнението на възложените им задачи;

б) ръководителите на административни звена или служители, които са пряко подчинени на министъра, докладват на него;

3. взаимна информираност:

а) аналитични доклади, информации, паметни бележки и други материали от общ характер се предоставят на заинтересуваните административни звена;

б) административни звена, получили информация и материали от компетентността и на други звена, съобщават това на заинтересуваните по съответния ред;

4. контрол по изпълнението:

а) общият контрол по изпълнението на поставените задачи се осъществява от главния секретар;

б) ръководителите на административните звена в министерството осъществяват цялостен контрол върху дейността на звеното, както и по изпълнението на задачите, произтичащи от функционалната им компетентност.

 

Чл. 40. Звената, получили преписки с резолюция по въпроси, които не са в рамките на техните функции, ги изпращат на компетентното звено и отбелязват това в единната информационна система за документооборот.

 

Чл. 41. Министърът утвърждава правила за документооборота, деловодната и архивната дейност в министерството.

 

Чл. 42. Работното време в министерството е от 9,00 до 17,30 ч. с обедна почивка 30 минути в периода от 12,00 до 13,00 ч.

 

Чл. 43. (1) (Предишен текст на чл. 43, доп. - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) Потребителите на административни услуги и лицата, които подават писмени предложения и сигнали по реда на Административнопроцесуалния кодекс се обслужват в рамките на цялото работно време.

(2) (Нова - ДВ, бр. 24 от 2008 г.) Приемът на граждани и представители на организации за изслушване на техните устни предложения и сигнали е в рамките на приемното време на министерството, което се обявява на неговата страница в интернет и на информационните табла в сградите на министерството.

 

Чл. 44. С цел осигуряване на непрекъсваем процес за работа с потребители на административни услуги главният секретар може да определи със заповед работно време, различно от общоустановеното, за служители, които осъществяват дейности по административно обслужване.

 

Чл. 45. Пропускателният режим в министерството се организира и контролира в съответствие с нормативните актове и с утвърдени от главния секретар правила за достъп на служителите и на граждани.

 

Чл. 46. (1) Министърът може да награждава служителите на министерството за образцово изпълнение на служебните им задължения с отличия, с парични и предметни награди.

(2) Министърът може да награждава и други лица за постигнати значителни резултати или за изключителни заслуги в областта на здравеопазването.

(3) Наградите могат да бъдат индивидуални и групови.

(4) Условията и редът за награждаване се определят със заповед на министъра.

 

Заключителни разпоредби

Параграф единствен. Правилникът се приема на основание чл. 42, ал. 4 от Закона за администрацията.

 

Преходни и Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 124 ОТ 2 ЮНИ 2006 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ

(ОБН. - ДВ, БР. 48 ОТ 2006 Г., В СИЛА ОТ 01.05.2006 Г.)

§ 34. Постановлението влиза в сила от 1 май 2006 г., с изключение на:

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 32 ОТ 22 ФЕВРУАРИ 2008 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА УСТРОЙСТВЕНИЯ ПРАВИЛНИК НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО

(ОБН. - ДВ, БР. 24 ОТ 2008 Г.)

§ 27. (1) Националният център по хематология и трансфузиология към Министерството на здравеопазването се преобразува в Национален център по трансфузионна хематология чрез отделяне на дейността по лечение на хематологични заболявания в "Специализирана болница за активно лечение на хематологични заболявания" - ЕАД, София.

(2) Правоприемници на активите и пасивите, както и на правата и задълженията и фактическите отношения на Националния център по хематология и трансфузиология са Националният център по трансфузионна хематология и "Специализирана болница за активно лечение на хематологични заболявания" - ЕАД, София, съобразно отделянето на дейността по ал. 1.

(3) Трудовите правоотношения с работниците и служителите от Националния център по хематология и трансфузиология, които преминават в търговското дружество, се уреждат съгласно чл. 123 от Кодекса на труда.

(4) Министърът на финансите по предложение на министъра на здравеопазването да извърши съответните корекции по бюджета на Министерството на здравеопазването, произтичащи от отделянето по ал. 1.

 

Приложение към чл. 14, ал. 3
Приложение към чл. 14, ал. 3

(Изм. и доп. - ДВ, бр. 48 от 2006 г., в сила от 01.05.2006 г., изм. - ДВ, бр. 24 от 2008 г., изм. - ДВ, бр. 19 от 2009 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 26 от 2009 г.)

Численост на персонала в организационните структури и административните звена в Министерството на здравеопазването - 372 щатни бройки
 

Политически кабинет 11
в т.ч. съветници и експерти 5
Главен секретар 1
дирекция "Вътрешен одит" 10
Главен държавен здравен инспектор на Република България 1
Инспекторат 12
Звено "Сигурност на информацията" 2
Обща администрация 135
в т.ч.:  
дирекция "Бюджет и счетоводство" 39
дирекция "Канцелария и управление на човешките ресурси" 32
дирекция "Връзки с обществеността и протокол" 10
дирекция "Правна" 27
дирекция "Административни дейности и управление при кризи" 27
Специализирана администрация 200
в т.ч.:  
дирекция "Национална здравна политика" 27
дирекция "Лекарствена политика" 17
дирекция "Медицински дейности" 25
дирекция "Обществено здраве" 30
дирекция "Превенция и контрол на СПИН, туберкулоза и полово предавани инфекции" 8
дирекция "Управление на проекти и програми" 15
дирекция "Европейски въпроси и международно сътрудничество" 22
дирекция "Инвестиционна политика" 26
дирекция "Специализиран медицински надзор" 9
дирекция "Наркотични вещества" 11
дирекция "Електронно здравеопазване" 10

 

Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив