УСТРОЙСТВЕН ПРАВИЛНИК НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА

В сила от 01.08.2008 г. Приет с ПМС № 167 от 11.07.2008 г.
Обн. ДВ. бр.65 от 22 Юли 2008г., изм. ДВ. бр.83 от 23 Септември 2008г., изм. ДВ. бр.16 от 27 Февруари 2009г., отм. ДВ. бр.44 от 12 Юни 2009г.
Отменен с § 1 от преходните и заключителните разпоредби на Постановление № 140 от 4 юни 2009 г. за приемане на Устройствен правилник на Министерството на отбраната - ДВ, бр. 44 от 12 юни 2009 г., в сила от 01.07.2009 г.

 

Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С правилника се определят организацията, редът на дейност, функциите и числеността на персонала на Министерството на отбраната, наричано по-нататък "министерството".

 

Чл. 2. (1) Министерството на отбраната е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София, ул. Дякон Игнатий 3.

(2) Министерството на отбраната е организирано в дирекции, които подпомагат министъра на отбраната при осъществяване на правомощията му, осигуряват технически дейността му и извършват дейности по административното обслужване на физическите и юридическите лица.

 

Глава втора.
ПРАВОМОЩИЯ НА МИНИСТЪРА НА ОТБРАНАТА

Раздел I.
Общи положения

Чл. 3. (1) Министърът на отбраната, наричан по-нататък "министъра", ръководи и отговаря за провеждането на държавната политика в областта на отбраната.

(2) Министърът ръководи и представлява министерството.

 

Чл. 4. (1) При осъществяването на политическата програма на правителството, при разработването на проекти на нормативни актове и при изпълнението на правомощията си министърът се подпомага от трима заместник-министри.

(2) Министърът делегира със заповед правомощия на заместник-министрите и определя техните функции.

(3) Функциите на министъра в негово отсъствие от страната или когато ползва законоустановен отпуск се изпълняват от определен със заповед за всеки конкретен случай заместник-министър.

 

Раздел II.
Правомощия на министъра на отбраната

Чл. 5. Министърът ръководи, координира и контролира осъществяването на държавната политика в областта на отбраната, като осъществява правомощията си по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, по други закони или определени с акт на Министерския съвет.

 

Раздел III.
Политически кабинет

Чл. 6. (1) Политическият кабинет подпомага министъра при формулирането, разработването и изпълнението на конкретни решения за провеждане на правителствената политика, както и при представянето й пред обществото.

(2) Политическият кабинет включва заместник-министрите, началника на кабинета, парламентарния секретар и директора на дирекция "Връзки с обществеността".

(3) Работата на кабинета се подпомага от съветници, експерти и технически сътрудници.

 

Чл. 7. Началникът на кабинета:

1. организира работата на политическия кабинет, участва в заседанията, организирани от началника на кабинета на министър-председателя, и информира министъра и политическия кабинет за взетите решения;

2. подготвя програмата на министъра и координира изпълнението й;

3. организира подготовката и следи за изпълнението на работната програма на министерството и обобщава предложенията на членовете на кабинета за допълване и актуализиране на тази програма;

4. информира министъра за хода на ежедневната работа в министерството, преглежда и насочва по компетентност текущата кореспонденция, която получава, и осъществява контрол по сроковете за изпълнение на възложените от министъра задачи;

5. осъществява връзките на министъра с другите членове на Министерския съвет, с представители на държавните органи и с органите на местното самоуправление, с политически и обществени организации и с граждани;

6. координира работата на съветниците, експертите и техническите сътрудници към политическия кабинет;

7. организира работата на Съвета по отбрана.

 

Чл. 8. (1) Парламентарният секретар:

1. осъществява връзките на министъра с Народното събрание, с парламентарните групи, с постоянните и временните комисии на Народното събрание и с политическите партии;

2. при покана присъства на заседанията на комисиите на Народното събрание и координира присъствието на други длъжностни лица от министерството;

3. информира министъра и политическия кабинет за всички предложения във връзка със законопроекти, отнасящи се до дейностите в областта на отбраната;

4. координира и контролира подготовката на отговорите на актуални въпроси и питания на депутати;

5. информира министъра и политическия кабинет за дебатите по законопроектите по т. 3, обсъжданите въпроси и решенията на комисиите на Народното събрание, отнасящи се до дейностите в областта на отбраната;

6. поддържа актуална информация за състоянието на законопроектите по т. 3, одобрени от Министерския съвет по предложение на министъра и внесени в Народното събрание;

7. участва в заседанията на парламентарните секретари и информира началника на политическия кабинет за взетите решения;

8. участва в изготвяне на проекта на законодателна програма на министерството.

(2) Парламентарният секретар координира работата си с парламентарния секретар на Министерския съвет.

 

Глава трета.
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА

Раздел I.
Общи положения

Чл. 9. (1) Министерството е структурирано в една главна дирекция, 8 дирекции, Инспекторат и звено "Сигурност на информацията".

(2) Общата численост на персонала в административните звена на министерството е посочена в приложението.

 

Чл. 10. Министърът утвърждава структурите на административните звена и длъжностното и поименното разписание на длъжностите по предложение на ръководителите на административните звена.

 

Чл. 11. Министерството подпомага и осигурява министъра при подготовката, организацията, изпълнението и контрола на решенията и актовете, свързани с осъществяването на правомощията му.

 

Раздел II.
Главен секретар

Чл. 12. (1) Главният секретар осъществява административното ръководство на министерството.

(2) Главният секретар ръководи, координира и контролира функционирането на министерството за точното спазване на нормативните актове и на законните разпореждания на министъра и отговаря за планирането и отчетността при изпълнение на ежегодните цели на администрацията.

(3) При отсъствие на главния секретар неговите функции за всеки конкретен случай се изпълняват от определен от министъра директор на дирекция.

 

Чл. 13. Главният секретар:

1. ръководи, координира и контролира документооборота;

2. ръководи отчета и контрола по изготвянето на заповедите и разпорежданията на министъра;

3. ръководи процеса по автоматизацията на управлението на министерството;

4. организира и отговаря за стопанисването и управлението на ползваните за административни нужди недвижими имоти и движими вещи, предоставени на министерството;

5. утвърждава разходите за управление на министерството;

6. изготвя проекта за годишна бюджетна сметка на министерството в частта му относно средствата, необходими за административното осигуряване на дейността на министерството;

7. следи за законосъобразното и целесъобразното разходване на финансовите и материалните средства, предоставени на министерството;

8. изготвя ежегоден доклад за състоянието на административната дейност в министерството, който след утвърждаване от министъра представя на министъра на държавната администрация и административната реформа;

9. отговаря за пропускателния режим и охраната в сградата на министерството;

10. изпълнява и други задачи, възложени му от министъра.

 

Раздел III.
Звено "Сигурност на информацията"

Чл. 14. (1) Звеното "Сигурност на информацията" се ръководи от служител по сигурността на информацията и е на пряко подчинение на министъра.

(2) Звеното по ал. 1 отговаря за защитата на класифицираната информация в министерството, като:

1. следи за спазване изискванията на Закона за защита на класифицираната информация и на международните договори във връзка със защитата на класифицираната информация;

2. планира, организира и контролира дейностите, свързани със защитата на класифицираната информация;

3. води регистър на лицата, получили разрешение за достъп до класифицирана информация, следи за сроковете на валидност на разрешенията и за промяна в нивата на класификация;

4. следи за правилното определяне на нивото на класификация на информацията;

5. организира и провежда обучението на служителите в областта на защитата на класифицираната информация;

6. подпомага министъра при определяне на зоните за сигурност в министерството;

7. осъществява методическо ръководство на служителите по сигурността на информацията в структурите на подчинение на министъра с изключение на служба "Военна полиция" и служба "Военна информация";

8. осигурява функционирането и размяната на класифицирана информация чрез автоматизираните информационни системи на НАТО и ЕС.

 

Раздел IV.
Дирекция "Вътрешен одит"

Чл. 15. (1) Дирекция "Вътрешен одит" е на пряко подчинение на министъра и осъществява вътрешен одит по Закона за вътрешния одит в публичния сектор.

(2) Дирекция "Вътрешен одит" осъществява дейността по вътрешен одит на всички структури, програми, дейности и процеси в министерството, включително на разпоредителите със средства на Европейския съюз и по други програми и на разпоредителите с бюджетни кредити от по-ниска степен към министъра, които нямат изградени звена за вътрешен одит, в съответствие с чл. 13 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор.

(3) Директорът на дирекция "Вътрешен одит" докладва директно на министъра.

(4) Дирекция "Вътрешен одит":

1. планира, извършва и докладва дейността по вътрешен одит в съответствие с изискванията на Закона за вътрешния одит в публичния сектор, стандартите за вътрешен одит, Етичния кодекс на вътрешните одитори, статута на вътрешния одит и утвърдената от министъра на финансите методология за вътрешен одит в публичния сектор;

2. изготвя на базата на оценка на риска тригодишен стратегически план и годишен план за дейността си, които се утвърждават от министъра;

3. изготвя одитен план за всеки одитен ангажимент, който съдържа обхват, цели, времетраене и разпределение на ресурсите за изпълнение на ангажимента, одитния подход и техники, вида и обема на проверките;

4. дава на министъра независима и обективна оценка за състоянието на одитираните системи за финансово управление и контрол;

5. оценява процесите за идентифициране, оценяване и управление на риска, въведени от министъра;

6. проверява и оценява: съответствието на дейностите със законодателството, вътрешните актове и договори; надеждността и всеобхватността на финансовата и оперативната информация; създадената организация по опазване на активите и информацията; ефективността, ефикасността и икономичността на дейностите; изпълнението на задачите, договорите, поетите ангажименти и постигането на целите;

7. консултира министъра по негово искане, като дава съвети, мнение, обучение и др. с цел подобряване процесите на управление на риска и контрола, без да поема управленска отговорност за това;

8. докладва и обсъжда с министъра и с ръководителите на структурите, чиято дейност е одитирана, резултатите от всеки извършен одитен ангажимент и представя одитен доклад;

9. дава препоръки в одитните доклади за подобряване на адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол, подпомага министъра при изготвянето на план за действие и извършва проверки за проследяване изпълнението на препоръките;

10. изготвя и представя на министъра годишен доклад за дейността по вътрешен одит в съответствие с чл. 40 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор;

11. осигурява повишаването на професионалната квалификация на вътрешните одитори и осъществява контакти с другите звена за вътрешен одит от организациите от публичния сектор с цел обмяна на добри практики.

 

Раздел V.
Инспекторат

Чл. 16. (1) Инспекторатът на министерството осигурява изпълнението на контролните функции на министъра при провеждането на държавната политика в областта на отбраната.

(2) Инспекторатът извършва контролни и други проверки по указание на министъра в министерството, Българската армия и в структурите на подчинение на министъра по отношение на:

1. спазването на нормативните актове и заповедите на министъра;

2. управлението и разпореждането с материални средства;

3. логистичното осигуряване;

4. управлението на човешките ресурси;

5. спазването на правата на човека;

6. опазването на околната среда.

(3) Инспекторатът участва в проверките на бойната подготовка, войсковия ред и дисциплина.

(4) Инспекторатът е на пряко подчинение на министъра и се ръководи от главен инспектор.

(5) Инспекторатът проучва предложенията, сигналите, жалбите и молбите, подадени от физически или юридически лица до министъра, докладва резултатите от извършените проверки, като предлага решение на министъра и уведомява подателите за взетите решения и предприетите мерки.

(6) Инспекторатът осъществява съдействие и контрол по привеждане в изпълнение на препоръките и предложенията на омбудсмана.

(7) Организацията на дейността, видовете проверки, както и условията и редът за извършването им се определят от министъра.

 

Раздел VI.
Обща администрация

Чл. 17. (1) Общата администрация подпомага осъществяването на правомощията на министъра, създава условия за осъществяване на дейността на специализираната администрация и извършва техническите дейности по административното обслужване.

(2) Общата администрация на министерството е организирана в 3 дирекции:

1. дирекция "Административно и информационно обслужване";

2. дирекция "Финансово-стопански дейности";

3. дирекция "Връзки с обществеността".

 

Чл. 18. Дирекция "Административно и информационно обслужване":

1. организира и осъществява деловодната и архивната дейност на министерството;

2. (изм. - ДВ, бр. 83 от 2008 г., в сила от 23.09.2008 г.) организира изготвянето на становища на министерството по проекти на нормативни актове и осигурява технически изпращането на материалите за заседания на Министерския съвет;

3. организира, планира и осъществява подбора и квалификацията на служителите в министерството;

4. подготвя документите във връзка с възникването, изменението и прекратяването на трудовите и служебните правоотношения в министерството;

5. разработва длъжностното разписание и поименното разписание на длъжностите и работните заплати на служителите в министерството;

6. (отм. - ДВ, бр. 16 от 2009 г., в сила от 27.02.2009 г.)

7. организира информационното и библиотечното обслужване на министерството;

8. (изм. - ДВ, бр. 83 от 2008 г., в сила от 23.09.2008 г., изм. - ДВ, бр. 16 от 2009 г., в сила от 27.02.2009 г.) отговаря за проектирането, разработването и техническата поддръжка на интернет страниците на министерството и техническата поддръжка на интернет страниците на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра на отбраната с изключение на тези на Изпълнителна агенция "Социални дейности на Министерството на отбраната;

9. планира, организира и осигурява в материално-техническо отношение автоматизираната обработка на информацията в министерството;

10. осигурява интегрирането на информационните системи на министерството с информационните системи на другите звена от държавната администрация;

11. осигурява извършването на предварителен контрол за законосъобразност на всички документи и действия, свързани с финансовата дейност на министерството, в т.ч. и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;

12. (отм. - ДВ, бр. 83 от 2008 г., в сила от 23.09.2008 г.)

13. осъществява протоколно-представителната дейност в министерството, като осигурява подготовката и провеждането на празници и церемонии;

14. осигурява официалната кореспонденция на членовете на политическия кабинет и съставя и координира общата програма при посещенията им у нас и в чужбина;

15. оказва съдействие при подготовката и провеждането на срещи и осигурява протоколното им обслужване;

16. (отм. - ДВ, бр. 16 от 2009 г., в сила от 27.02.2009 г.)

 

Чл. 19. Дирекция "Финансово-стопански дейности":

1. осигурява финансово-счетоводното обслужване на министерството;

2. разработва годишна бюджетна сметка на министерството;

3. изготвя заявки за необходимите средства на министерството;

4. осигурява законосъобразното и целесъобразното разходване на парични средства и материални ресурси в министерството;

5. организира дейностите по управление на излишните за министерството движими вещи, в т.ч. организира изготвянето на първичните счетоводни документи по реда на Закона за счетоводството и оказване на съдействие при подготовката и извършването на инспекции по Договора за обикновените въоръжени сили в Европа - за излишното въоръжение, бойна и специална техника;

6. организира дейностите по разпореждане с излишните за министерството движими вещи по реда на Закона за държавната собственост и подзаконовите актове по неговото прилагане чрез стоковите борси или чрез комисионер;

7. организира материално-техническото, битовото и транспортното осигуряване на министерството;

8. осигурява придобиването, разпределянето и отчетността на дълготрайните материални активи, материалните запаси и консумативи за нуждите на министерството;

9. организира, осъществява и контролира ремонта и поддръжката на сградния фонд, машините, съоръженията и оборудването на министерството;

10. осигурява хигиената в сградите на министерството;

11. осигурява противопожарната безопасност в сградите на министерството.

 

Чл. 20. Дирекция "Връзки с обществеността":

1. подпомага министъра при осъществяване на дългосрочната медийна политика на министерството и на Българската армия, като планира, координира и ръководи всички дейности по връзките с обществеността;

2. организира подготовката и провеждането на информационни кампании и ежедневни мероприятия по приоритетите на политиката в областта на отбраната, като осигурява прозрачност, своевременност и обективност;

3. организира публичните изяви на министъра, на заместник-министрите и на началника на Генералния щаб на Българската армия;

4. изготвя ежедневни информационни бюлетини;

5. поддържа актуализирането и публикуването на информация на интернет страницата на министерството.

 

Раздел VII.
Специализирана администрация

Чл. 21. (1) Специализираната администрация е организирана в една главна дирекция и 4 дирекции.

(2) Специализираната администрация подпомага и осигурява осъществяването на правомощията на министъра и на заместник-министрите в рамките на делегираните им правомощия и определените им функции.

 

Чл. 22. Дирекция "Политика за сигурност и отбрана":

1. подпомага министъра в процеса на формиране, провеждане и контрола по изпълнението на политиката за националната и колективната сигурност и отбрана, в т. ч. участието в разрешаването на кризи от военен и невоенен характер;

2. извършва периодични прегледи и оценка на съответствието на стратегическите документи, свързани с политиката за сигурност и отбрана, с действащата нормативна уредба;

3. координира провеждането на прегледи на отбраната и на въоръжените сили и формулира политиката за тяхното развитие;

4. изготвя Указания по отбранителна политика и Годишен доклад за състоянието на отбраната и въоръжените сили с цел прилагане на принципите на последователност, прозрачност и отчетност на политиката за сигурност и отбрана;

5. определя целите на дългосрочното планиране и контролира осъществяване на трансформацията на отбранителните способности;

6. планира изграждането и поддържа системата за управление на страната и въоръжените сили за работа във време на война;

7. организира подготовката и поддържането на общ държавен военновременен план, неговото ресурсно осигуряване и контрол;

8. (изм. - ДВ, бр. 83 от 2008 г., в сила от 23.09.2008 г.) организира дейностите по управление при кризи, в т. ч. планира и координира използването на сили и средства на министерството и Българската армия за защита на населението при кризи в страната и в чужбина;

9. (изм. - ДВ, бр. 83 от 2008 г., в сила от 23.09.2008 г.) планира и организира отбранително-мобилизационната подготовка на министерството и на страната;

10. осъществява двустранното, многостранното и регионалното сътрудничество в областта на отбраната;

11. формира и осъществява кадровата политика в министерството и въоръжените сили;

12. формира, координира и контролира процесите по кадровото и кариерното развитие на военнослужещите във въоръжените сили;

13. организира и координира дейността по подбора, назначаването и отчета на военнослужещите и гражданските лица от въоръжените сили на Република България на работа в национални представителства, щабове и органи на международни организации;

14. разработва насоките и осъществява методическо ръководство и общ контрол за прилагане на държавната политика и държавните стандарти за образование и квалификация във висшите военни училища;

15. разработва насоките за езиковото обучение, създава национални тестове за определяне нивото на владеене на езици на НАТО, провежда изпити съгласно стандарта на НАТО STANAG 6001 и осъществява общ контрол за прилагане на политиката и процедурите в системата на езиковото обучение;

16. ръководи изграждането и развитието на автоматизираната система за управление на човешките ресурси и води отчета на личния състав от структурите на подчинение на министъра и висшия команден състав;

17. (нова - ДВ, бр. 16 от 2009 г., в сила от 27.02.2009 г.) осигурява връзките със синдикалните организации в министерството, Българската армия и структурите на подчинение на министъра;

18. (нова - ДВ, бр. 16 от 2009 г., в сила от 27.02.2009 г.) координира дейността по безопасни и здравословни условия на труд на работните места във въоръжените сили и осъществява контрол по спазването й.

 

Чл. 23. Дирекция "Правно-нормативна дейност":

1. осигурява в правно отношение ръководството на министерството с оглед законосъобразното изпълнение на неговите функции;

2. изготвя становища по правни въпроси във връзка с дейността и функциите на министерството, Българската армия и структурите на подчинение на министъра;

3. подпомага разработването на проекти на нормативни актове на министъра, съгласува и/или изготвя становища за законосъобразност на проектите на актове на министъра, заместник-министрите, началника на Генералния щаб на Българската армия и главния секретар на министерството;

4. изготвя или дава становища за законосъобразност по проекти на актове на Народното събрание и на Министерския съвет;

5. организира и осъществява процесуалното представителство на министерството;

6. ръководи методически юрисконсултите от Българската армия и от структурите на подчинение на министъра;

7. осигурява в правно отношение дейността по възлагане на обществени поръчки и предоставяне на концесии: съгласува необходимите документи, участва в комисии, участва в преговори за сключването на договори, по които страна е министерството, съгласува подготвителните действия на министъра в изпълнение на чл. 19, ал. 1, т. 1 - 3 от Закона за концесиите;

8. осигурява в правно отношение дейността по управление и разпореждане с недвижими имоти в управление на министерството;

9. участва в преговори и изготвя проекти на международни договори и дава становища по прилагането на международното право в областта на отбраната;

10. осигурява в правно-нормативно отношение участието на министерството в дейността на международни организации и инициативи по въпроси, свързани с отбраната и сигурността;

11. организира изпълнението на правомощията на министъра в качеството му на едноличен собственик на капитала в търговските дружества с държавно участие.

 

Чл. 24. (1) (Изм. - ДВ, бр. 83 от 2008 г., в сила от 23.09.2008 г.) Главна дирекция "Инфраструктура на отбраната" подпомага министъра при формиране и реализиране на политиката по управление на военната инфраструктура на министерството и на инвестициите, като:

1. осъществява дейността по отчетността и регистрацията на имотите - държавна собственост, като поддържа Регистър на имотите, съставя актове за публична държавна собственост за имоти, свързани с класифицирана информация, представляваща държавна тайна, или със сигурността и отбраната на страната, и води регистър за тях, както и създава и поддържа специализирани карти;

2. ръководи и координира дейностите по придобиване и управление на недвижимите имоти - публична държавна собственост;

3. координира и организира процеса по преобразуване на собствеността и извършва дейностите по разпореждане с недвижимите имоти;

4. реализира политиката за инвестиции в строителството и модернизацията на военната инфраструктура;

5. координира планирането на капиталовите инвестиции за военна инфраструктура и изготвя Единния поименен списък на обектите за строителство и строителни услуги;

6. оценява съответствието на инвестиционните проекти със съществените изисквания към строежите; координира реализацията на договорите в строителния процес; подпомага министъра при разрешаване ползването на строежите;

7. организира и осъществява дейностите по възлагане на обществени поръчки, международни търгове за строителство и строителни услуги и концесии за строителство;

8. ръководи и организира дейностите по Програмата на НАТО за инвестиции в сигурността (NSIP).

(2) (Изм. - ДВ, бр. 83 от 2008 г., в сила от 23.09.2008 г.) Главна дирекция "Инфраструктура на отбраната" има териториални звена в София, Пловдив, Хасково, Сливен, Варна и Плевен.

 

Чл. 25. Дирекция "Планиране и управление на бюджета":

1. реализира функциите на министъра като първостепенен разпоредител с бюджетни кредити и като администратор на бюджетните приходи съгласно Закона за устройството на държавния бюджет;

2. подпомага министъра в управлението на процесите на планиране, програмиране и управление на разходите за отбранителни ресурси;

3. ръководи методически финансовите органи на министерството и Българската армия;

4. разработва средносрочни бюджетни прогнози и проект на годишен бюджет в съответствие с националното законодателство;

5. организира и реализира текущото планиране, разпределение и разходване на финансовите ресурси по бюджета на министерството в съответствие с приоритетите на провежданата отбранителна политика;

6. координира, коригира и утвърждава ограниченията за разходи и плащания, контролира лимитите за разход и извършва банкови разплащания на разпоредителите с бюджетни кредити на министерството, включени в Системата за електронни бюджетни разплащания (СЕБРА);

7. организира и управлява дейностите по формиране на счетоводната политика на министерството, прилагането на данъчното законодателство, финансово-счетоводната отчетност и консолидира финансово-счетоводната информация на министерството и Българската армия за нуждите на управлението на финансовите ресурси;

8. организира, осигурява и подпомага провеждането на политиката по доходите, общественото и здравното осигуряване в министерството;

9. съгласува и координира проектите на планове за материално-техническо осигуряване, строителство и строителни услуги като съставна част на основните отбранителни програми при осъществяване на политиките на министерството;

10. съгласува финансовите параметри на решения за откриване на процедури и проекти на договори за реализиране на плановете за материално-техническо осигуряване, строителство и строителни услуги, предложени от възложителите по Единния финансов план за материално-техническо снабдяване и Единния поименен списък за строителство и строителни услуги;

11. участва със свои представители в комисии за провеждане на процедури по Закона за обществените поръчки;

12. инициира и извършва всички разплащания с контрагентите по централизираното материално-техническо осигуряване, строителство и строителни услуги в министерството, Българската армия и структурите на подчинение на министъра;

13. прилага и поддържа Интегрираната система за управление на ресурсите за отбрана в министерството, Българската армия и в структурите на подчинение на министъра;

14. провежда годишния програмен преглед и обобщава разработването на отбранителните програми за Програмния съвет;

15. съгласува целите на въоръжените сили с отбранителните програми в министерството и финансовата макрорамка в средносрочен и дългосрочен период;

16. разработва методология за остойностяване на отбранителните разходи в министерството, Българската армия и в структурите на подчинение на министъра.

 

Чл. 26. Дирекция "Политика по въоръженията":

1. формира политиката в областта на отбранителната аквизиция и координира нейната реализация;

2. формира и координира изпълнението на политиката в областта на изследванията и технологиите за отбрана;

3. координира планирането и управлението на националните и международните проекти за придобиване на въоръжение и техника;

4. осъществява сътрудничеството и координира изпълнението на политиката на доставките в областта на въоръженията, изследванията и технологиите за отбрана и отбранителната индустрия в рамките на ЕС и НАТО и на двустранна и многостранна основа;

5. обобщава заявките за научноизследователска и развойна дейност, за модернизация и за придобиване на ново въоръжение, техника и услуги за включването им в Единния финансов план за материално-техническо снабдяване и Единния поименен списък за строителство и строителни услуги;

6. организира формирането и координира прилагането на интегриран системен подход към качеството на отбранителните продукти през целия им жизнен цикъл, в т.ч. организира и контролира изпълнението на процедурите за приемане и снемане от експлоатация на въоръжение, бойна и специална техника и имущества;

7. осъществява маркетинга на стоки и услуги;

8. изпълнява плана за централизирано снабдяване;

9. реализира процеса по централизирано възлагане на поръчки за доставки и услуги с изключение на строителството и строителните услуги;

10. отговаря за изпълнението на търговските договори, като осъществява контрол по спазването на сроковете и условията за изпълнение на договорите, с изключение на строителството и строителните услуги;

11. организира и осъществява дейността по сертифициране на отбранителни продукти и на системите за управление и осигуряване качеството на производителите;

12. изгражда и поддържа национална кодификационна система, съвместима със системата на Организацията на Северноатлантическия договор, и организира дейностите по кодификация на материални средства за отбрана на страната;

13. организира и координира процеса по ратифицирането, съхраняването, разпространението и прилагането на стандартизационните споразумения на Организацията на Северноатлантическия договор и съюзните публикации и по прилагането на стандартите на Европейския съюз - на Европейската организация по стандартизация (CEN) и Европейската агенция за отбрана (EDA);

14. организира и координира разработването на военни стандарти и военни технически спецификации за разработване на продукти с военно предназначение, тяхното съхраняване и публикуването им;

15. провежда политиката на министерството в областта на измерванията и метрологичния контрол;

16. осъществява дейностите по защита и използване на интелектуалната собственост на министерството, произтичащи от Закона за патентите;

17. организира изготвянето на оценки и преоценки на излишните за министерството движими вещи с оглед тяхната реализация;

18. подпомага министъра при осъществяване на дейностите по осигуряване на авиационна безопасност и летателна годност на военните въздухоплавателни средства, като определя нормите за сертифициране, подготвя издаването на сертификат за типа и сертификат за оторизиране полетите на военните въздухоплавателни средства и осъществява процеса на регистрация на военните въздухоплавателни средства.

 

Раздел VIII.
Организация на работата в министерството

Чл. 27. (1) Организацията на работа на министерството се осъществява по реда на правилника.

(2) Структурните звена в министерството пряко взаимодействат по въпроси от смесена компетентност, като водещото звено обобщава окончателното становище.

(3) Министърът издава Инструкция за деловодната дейност и документооборота в министерството.

 

Чл. 28. (1) Държавните служители, лицата, работещи по трудово правоотношение, и кадровите военнослужещи в министерството изпълняват възложените им задачи и отговарят пред прекия си ръководител за изпълнението на работата съобразно длъжностните си характеристики.

(2) При постъпване на работа в министерството лицата по ал. 1 подписват декларация, че няма да разгласяват класифицирана информация, представляваща държавна или служебна тайна, станала им известна при изпълнение на служебните им задължения.

 

Чл. 29. За образцово изпълнение на служебните си задължения служителите от министерството могат да бъдат награждавани с отличия и с парични или предметни награди при условия и по ред, определени от министъра. Стойността на паричната или предметната награда не може да надвишава размера на основната заплата на служителя.

 

Чл. 30. Служителите, работещи с класифицирана информация и/или владеещи чужди езици, получават допълнителни месечни възнаграждения при условия, по ред и в размери, определени от министъра в рамките на средствата за работна заплата по бюджета за съответната година.

 

Чл. 31. По конкретни проблеми министърът със заповед може да създава съвети като консултативни звена. Дейността на съветите се обслужва от административните звена на министерството.

 

Чл. 32. (1) Непосредственото ръководство на дирекциите се осъществява от техните директори, които носят отговорност за точното и срочното изпълнение на конкретните задачи при осъществяване на функциите им.

(2) Директорите на дирекции дават задължителни указания в рамките на своята компетентност за осигуряване изпълнението на актовете на Министерския съвет, на министъра и на заместник-министрите.

 

Чл. 33. (1) Директорът на дирекция:

1. ръководи поверената му дирекция за изпълнение на функциите й по правилника;

2. организира работата в съответната дирекция, контролира и отговаря за срочното изпълнение на задачите;

3. докладва на членовете на политическия кабинет и на главния секретар по въпроси от тяхната компетентност;

4. участва при покана в работата на политическия кабинет;

5. осигурява взаимодействието с другите звена на министерството;

6. изготвя ежегодно отчет за дейността на ръководената от него дирекция и предлага мерки за усъвършенстване на дейността й;

7. предлага назначаване, повишаване, преместване, стимулиране, санкциониране и освобождаване на работещите в съответната дирекция служители;

8. дава предложения за повишаване квалификацията на служителите от дирекцията в съответствие с функциите й.

(2) Директорът по ал. 1 периодично представя на главния секретар информация за изпълнението на поставените задачи от съответната дирекция.

 

Чл. 34. (1) При възлагане на задачи на повече от една дирекция служителите от министерството пряко взаимодействат помежду си.

(2) При необходимост директорите на дирекции по ал. 1 организират създаването на работни групи за решаване на възникналите проблеми.

 

Чл. 35. (1) Документите, изпратени до министерството, се завеждат в канцеларията във входящ регистър, като се отбелязва датата на получаването.

(2) При завеждането на документите се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува преписка.

 

Чл. 36. Преписките подлежат на насочване според адресата или съдържанието им.

 

Чл. 37. (1) Министърът, заместник-министрите и главният секретар възлагат преписките, насочени към тях, с резолюция до съответните ръководители на административни звена. Резолюцията съдържа указания, срок за изработване, дата и подпис.

(2) Ръководителите на административни звена възлагат с резолюция изработването на преписките на един или повече служители, като конкретизират задачите.

 

Чл. 38. Изходящите от министерството документи се съставят в два екземпляра. Вторият екземпляр съдържа инициалите и подписа на служителя, който е изготвил документа, и на ръководителя на съответното административно звено, като се посочва и датата.

 

Чл. 39. (1) Достъпът на външни лица в сградата на министерството се разрешава след издаване на пропуск от охраната или след представяне на документ, разрешаващ влизането, съгласно инструкция за охраната и пропускателния режим в министерството, издадена от министъра.

(2) Пропускът съдържа трите имена на посетителя и на лицето, при което отива. След приключване на посещението служителят, провел срещата, разписва пропуска.

 

Чл. 40. (1) В министерството се организира приемна, където граждани и организации могат да подават предложения, сигнали, жалби и молби. Работното време на приемната се оповестява на интернет страницата на министерството и на общодостъпно място в сградата му.

(2) Приемното време на министъра, заместник-министрите, главния инспектор, главния секретар, директорите на дирекции и на ръководителите на административни звена, обслужващи физически и юридически лица, се оповестява на интернет страницата и в приемната на министерството.

(3) Предложенията и сигналите, писмени или устни, могат да бъдат подадени лично или чрез упълномощен представител. Редът за регистрация, както и организацията на работа с предложенията и сигналите в министерството се уреждат с акт на министъра.

(4) Не се образува производство по анонимни предложения и сигнали, както и по сигнали, отнасящи се до нарушения, извършени преди повече от две години.

 

Чл. 41. Работното време в министерството е от 9,00 до 17,30 ч. с почивка от 12,30 до 13,00 ч.

 

Заключителни разпоредби

Параграф единствен. Правилникът се приема на основание чл. 42, ал. 4 от Закона за администрацията и чл. 41, ал. 1 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.

 

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 228 ОТ 16 СЕПТЕМВРИ 2008 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ

(ОБН. - ДВ, БР. 83 ОТ 2008 Г., В СИЛА ОТ 23.09.2008 Г.)

§ 2. В Устройствения правилник на Министерството на отбраната, приет с Постановление № 167 на Министерския съвет от 2008 г. (ДВ, бр. 65 от 2008 г.), се правят следните изменения и допълнения:

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

4. Навсякъде в правилника думите "Главна дирекция "Военна инфраструктура, управление на собствеността и инвестициите" се заменят с "Главна дирекция "Инфраструктура на отбраната".

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 228 ОТ 16 СЕПТЕМВРИ 2008 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ

(ОБН. - ДВ, БР. 83 ОТ 2008 Г., В СИЛА ОТ 23.09.2008 Г.)

§ 8. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник" с изключение на § 3, който влиза в сила от 1 август 2008 г.

 

Преходни и Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 43 ОТ 19 ФЕВРУАРИ 2009 Г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ

(ОБН. - ДВ, БР. 16 ОТ 2009 Г., В СИЛА ОТ 27.02.2009 Г.)

§ 13. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник".

 

Приложение към чл. 9, ал. 2
Приложение към чл. 9, ал. 2

(Изм. - ДВ, бр. 83 от 2008 г., в сила от 23.09.2008 г., изм. - ДВ, бр. 16 от 2009 г., в сила от 27.02.2009 г.)

Обща численост на персонала в административните звена в Министерството на отбраната - 956 щатни бройки
 

Политически кабинет 20
Главен секретар 1
Инспекторат 45
дирекция "Вътрешен одит" 25
звено "Сигурност на информацията" 20
Обща администрация 252
в т.ч.:  
дирекция "Административно и информационно обслужване" 120
дирекция "Финансово-стопански дейности" 120
дирекция "Връзки с обществеността" 12
Специализирана администрация 593
в т.ч.:  
дирекция "Политика за сигурност и отбрана" 123
дирекция "Правно-нормативна дейност" 48
Главна дирекция "Инфраструктура на отбраната" 189
дирекция "Планиране и управление на бюджета" 91
дирекция "Политика по въоръженията" 140

 

Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив